Doos en papieren bij een vintage horloge is een slechte investering

Haha moet dan wel internationaal worden! Wel gaaf, bij die Rolex Space-Dweller 1016 heb ik uitgevonden welke baan die afgegaan is tot aan de originele eigenaar! Zaten 4 mensen tussen haha :slight_smile:

3 likes

Interessant onderwerp. Ik persoonlijk vind een doos en papieren totaal niet belangrijk. Ze belanden ergens in een lade en ik kijk er niet meer naar om. Bij verkoop bieden mensen echter de helft van mijn vraagprijs omdat ze dat als reden kunnen gebruiken om af te dingen. Heb ze dus liever wel, maar alleen om makkelijker/sneller mijn vraagprijs te kunnen krijgen. :sunglasses:

3 likes

En dan meer rekenen als je het horloge verkoopt, omdat er een doos bij zit?
Help me herinneren dat ik nooit een horloge van je koop :wink:.

De reden waarom ik waarde zou hechten aan een full set, is omdat dat me het gevoel geeft dat de eigenaar mogelijk een liefhebber is en er zuinig op is geweest (natuurlijk totaal niet realistisch, maar daar is het ook gevoel voor :grinning:).
Dat er naderhand gekochte ā€œorigineleā€ doos/papieren worden meegeleverd met een horloge vind ik net zo erg als wanneer er namaak wordt meegeleverd.

Toen ik enkele jaren geleden een vintage Omega quartz (1976) gekocht had, zaten er geen papieren, noch doos bij.

Ik wou graag de doos hebben om een geheel te vormen en omdat ik dan terug iets had om naar te zoeken dat bij het horloge hoort zonder veel geld kwijt te zijn.

Iemand op 2dehands verkocht een Omega met de doos die ik zocht, terwijl zijn horloge veel recenter was en een automaat. Kortom niet de goede match.
Ik contacteerde hem en stelde een ruil voor, waarbij ik een mooiere recente Omega doos zou geven in ruil voor zijn oude doos. De man snapte me niet of vertrouwde het niet, dus geen deal.
Ik heb ondertussen het horloge verkocht aan een man die ook al de grotere broer had (Marinechronometer)

1 like

Wat een prachtig horloge is dat! :heart_eyes: En dan inderdaad toch wel gaaf dat de doos en papieren erbij zijn.

2 likes

Voor een overcomplete set zie ik toch een leeg vakje in de doosā€¦:face_with_raised_eyebrow:

Schitterend horloge trouwens!

2 likes

Wees niet bang, ik ben het tegenovergestelde van een flipperaar. Ik kan heel slecht afstand doen van mijn horloges en verkoop dus hoogst zelden iets. En mocht ik daartoe toch besluiten, dan vraag ik voor dat ene extraatje, de doos, niet de hoofdprijs. Dat zou ik eerder doen voor een complete set. :relaxed:

Je mening deel ik als het gaat om papieren die dienen te worden ingevuld (die zijn uniek en horen bij Ć©Ć©n specifiek exemplaar), niet ten aanzien van instructieboekjes e.d. de doos. Als die destijds exact zo met het betreffende type horloge werden meegeleverd maar later erbij gekocht, zijn ze natuurlijk gewoon origineel. De vergelijking met namaak gaat dus mank.

2 likes

Mij gaat het om het horloge, wil niet extra betalen omdat er zaken bijzitten.

1 like

Een originele doos uit dezelfde periode kan voor sommige liefhebber verzamelaars een leuke aanvulling zijn.
Is niet direct een must, maar er zijn redelijk veel verzamelaars die een doos wel graag erbij willen hebben.
Papieren worden inderdaad veel aangeboden, veel zijn blanco, zelf in te vullen en dus waardeloos.
Ik heb wel redelijk veel vraag door verzamelaars van o.a. JLC horloges, maar ook van de merken zoals Movado en met name Movado Ermeto, Wittnauer, Longines, Mido en zelfs Pontiac of ik ook een bijpassende doos erbij heb. De dozen uit de jaren 60 van hard kunststof, sommige zelfs van bakeliet, zijn veel gevraagd, oude dozen van JLC uit die jaren zijn momenteel kostbaar. Dus er zijn veel verzamelaars die toch wel een doos erbij willen hebben.
Sommige speciale uitvoeringen zijn veel gevraagd.
Ik heb een exclusief doos van le Coultre speciaal in een kleine oplagen uitgebrachte exemplaar voor het eerste team van de Washington redskins. Deze doos is exclusief, zijn er maar weinig van en is nu onderdeel van mijn verzameling. Natuurlijk geen must maar wel een enorme leuke bijkomstigheid in de verzameling.

6 likes

Goed punt!

Wat daar hoort te zitten ben ik nog steeds niet achter.

3 likes

Ik denk een (blauw) zegelā€¦

3 likes

Nice! Dat zal het zijn Sherlock :wink::+1:

2 likes

http://www.network54.com/Forum/207673/message/1523598159/FS-+-+Rolex+1950-1960+-+Box+-+Tags+-+For+Gent's+Strap+Watches!+mega+rare+!

Tsja, 2200$ voor een doosje met hangtagsā€¦

Hij denkt misschien wel dat hij het horloge erbij doet, en dan voor die prijs wel prima.
Hoe heet zoiets, miljonair worden met de verkoop van een doosje met lucht?

1 like

Tsja, de box en papers zeggen idd. nog niet, dat het uurwerk binnenin ook koosjer is. Deze handelwijze van box + papers is derhalve al weer achterhaald.

Je kunt je dus zeker afvragen: ā€˜Wat is tegenwoordig nog iets blijvends?ā€™

1 like

Als je regelmatig een horloge wilt kopen en verkopen heb je gewoon de doos en papieren nodig. Vrij simpel. Anders krijg je bij lange na niet de prijs die je wilt hebben. Daar kun je natuurlijk een mening over hebben of dat zinvol is maar de markt bepaalt dat. En dat met die dozen gaat er echt niet uit. Ook bij mijn vorige hobbies en dat gaat al jaren terug was het altijd + doos = meer opbrengst bij verkoop.

5 likes

De stelling wordt in het filmpje ook iets genuanceerd dat de huidige premie tov een head only mogelijk niet stand houdt (voor vintage, voor nieuw moet het wel compleet zijn) . Dat is toch nĆØt anders dan horloges met doos zijn een slechte investering.
Aan de andere kant kan je beredeneren dat vintage horloges (net als kunst, wijnen en oude autoā€™s) de afgelopen jaren een goede investering waren omdat de volaliteit op de markt en rentes erg laag zijn, men zoekt dus andere middelen om geld in vast te zetten. Als deze weer toenemen kan het best zijn dat men horloges gaat aanbieden om het geld elders te investeren. Dan zijn horloges weer voornamelijk interessant voor de liefhebbers die wel waarde aan een complete set hechten.

1 like

Wellicht. Ik denk zelf dat horloges als investering nauwelijks interessant zijn. Als je dan toch geld teveel hebt zijn er lucratievere zaken te verzinnen. De handel in horloges zal ook niet snel een rijkmaker zijn. Tenzij je het geluk hebt dat je een groep rappers en voetballers tot je klandizie mag rekenen.

1 like
2 likes

Doos en papieren bij een horloge maakt een horloge duurder bij aanschaf. En dus ook duurder bij verkoop. Qua investering dus prima.

Of je er zelf waarde aan hecht is wat anders. Ik vind een compleet vintage horloge erg leuk. Wat mij betreft dus: doos en papieren erbij is een absolute meerwaarde.