Doos en papieren bij een vintage horloge is een slechte investering

Ik vind dit toch een beetje: ‘wij van WC eend, adviseren WC eend…

2 likes

Why? Ik verkoop net zo goed horloges met doos en papieren…

Als je het verhaal hebt gelezen en evt het filmpje hebt gezien dan kan je concluderen dat ik ervoor pleit dat deze premium onterecht zo hoog is…

2 likes

Je kunt het onterecht vinden, maar het is wel zo. En daarmee is de investering dus niet onverantwoord.

Ik vind een premium voor een Red Sub ook onterecht. Toch ga ik die bij jou vast niet krijgen voor de prijs van een gewone Sub.

1 like

Marktwerking leert ons dat vraag en aanbod de belangrijke factoren hierin zijn. Ik beargumenteer dat in deze verhouding verandering komt gezien de productie van neppapieren waardoor het aanbod groter wordt en de markt het geloof hierin verliest en zodoende ook de vraag afneemt. Resultaat: geen 20% maar 5% premium equals “slechte investering”

1 like

Snap ik. Niets mis met je pleidooi. Ik moet het echter eerst nog zien.

2 likes

Japans mag dan nog een ander en ondergewaardeerd segment zijn momenteel (al is dat aan het veranderen, en verwacht ik nog meer waardering in de nabije toekomst). Van oa dit horloge gingen mijn ogen recent definitief open vwb fake vintages;

Er wordt steeds brutaler en kwalitatief beter gefaked. Ik denk dat dit met papieren niet anders zal zijn.
Dus in dat opzicht ben ik het wel eens met topicstarter.
Al beklijfd bij mij ook het wc-eend gevoel nog enigszins. For the time being.

Vreselijk, al die fakes.

Toch hebben steeds betere fakes, of samengestelde horloges, tot op heden niet geleid tot lagere prijzen.

Hoewel ik best wel veel waarde hecht aan een doos en papieren, ben ik het tot mijn verbazing helemaal eens met de punten die gemaakt worden. Vooral ook het punt dat een doos en papieren bij recente modellen het wel waard zijn, omdat een los horloge ook zo verdacht is. Maar bij vintage modellen is het voor mij nu ook een stuk minder belangrijk geworden.

1 like

Tsja, volgens mij is het vrij simpel, ook afhankelijk van merk etc.

  1. Vrij nieuw horloge zonder doos en papieren: verdacht, laten liggen.
  2. Vintage zonder doos/papieren: goed, vooral niet laten liggen.
  3. Vintage met doos en papieren: je kunt lullen als Brugman, maar absolute meerwaarde. Mijn voorbeeld: een Seiko 6217-7000 uit 1964. 400-500 euro voor matig exemplaar, 600-700 voor goed exemplaar, 1000+ euro voor goed exemplaar complete set​:grinning::grinning:

5 likes

Absoluut…maar dit is jou handel… je verkoopt ze ook zonder, dus logisch dat je dit dan ook adviseert.

Ik vind het hele Vintage stuk, sowieso erg overdreven, maar is een persoonlijke mening. Ik wil het beargumenteren aan het feit dat het letterlijk betekentt: iets dat gebruikt is/iets wat tweedehands is/ wijn wat uit een heel goed jaar komt, etc. Uiteraard kunnen we ook daar weer mooie discussies over voeren, want ja, auto’s noemen ze toch ook Oldtimers…

Maar het zijn beide mooie benamingen om ergens een gevoel aan te hangen en de koper geinteresseerd te maken in iets ‘unieks’.

Vind ze maar, ben zelf twee jaar op zoek geweest naar een doos voor bij mijn Rolex 1005.

Ik denk dat het heel moeilijk wordt om een doos van Rolex te vinden van voor 1970. Zelf zoek ik nog een Rolex uit 1962 deze zijn al zeldzaam laat staan dat je er een vindt met de originele box.

Als ik een handelaar zou zijn in vintage horloges dan zou ik zeker promoten een horloge te kopen zonder box en of papieren, een mens moet leven.

2 likes

Ben eigenlijk een leek op gebied van “vintage watches” maar kan de filmjes van Amsterdam Vintage Watches toch wel smaken. Goed gemaakt, toffe inhoud en leuk gevoel voor humor.

Las hier iets over modelautootjes in doosjes. Denk hierbij aan Matchbox. Deze worden ook verkocht met replica boxes. De eerste koper weet dat hij een miniatuurtje heeft gekocht met een replica box, maar bij de volgende verkoop wordt deze info wel of niet doorgegeven zodanig dat je al een kenner moet zijn om te weten of je een replica of een echte oude box koopt.

Paar jaar geleden ook meegemaakt, iemand verkoopt een Rolex Gmt “full set” voor een aangename prijs. Ik reageer op zijn advertentie en krijg prima foto’s doorgestuurd van het horloge en de papieren. Foto’s waren zo goed dat ik het serienummer van het horloge kon vergelijken met dat van de papieren. Enkel deze kwamen niet overeen. Voor mij een dealbreaker dus.

Een recente service kaart heeft voor mij meer waarde dan die oude papieren waar je eigenlijk toch niets aan hebt.

Nog een klein vraagje. Doet een service wijzerplaat veel af van de waarde van een horloge? Denk hierbij wederom aan Rolex. Normaal gezien zou het toch zo moeten zijn dat je als je een nieuwe wijzerplaat laat plaatsen bij een Rolex Service Center deze wijzerplaat toch conform moet zijn met het type van horloge. Heeft Rolex deze nog allemaal op voorraad?

1 like

Totdat je ‘m weer wilt verkopen (bv aan AVW)…:wink:

1 like

Verkoop geen horloges…

image

1 like

Niet verkocht… Dus “what’s the problem?”

1 like

Niets, prachtig horloge…! :wink:

Kadootje van mijn vrouw voor mijn 50ste verjaardag. Vind hem ook tof, onmogelijk fatsoenlijk te fotograferen.

3 likes

Fantastisch kado…!