Doos en papieren bij een vintage horloge is een slechte investering

Nee hoor, totale onzin. Ik koop liever vintage horloges zonder papieren omdat ik dan niet zo’n ongefundeerd hoge premium hoef te betalen. Kijk maar op onze site, zeker 70% is zonder ::slight_smile:

Sterker nog; dit was mijn gesprek met een verzamelaar gisteren

1 like

Wil dit dan niet zeggen dat een full set voor de eigenaar (veel) meer waarde heeft. Zelfs zoveel dat jij ze niet kan/wil aankopen?

4 likes

Een service wijzerplaat doet bij Rolex zeker af aan de waarde van het horloge, en de mate van deze waarde daling staat in verband met de verzamelwaardigheid. Service plaatje voor Datejust is niet zo’n probleem, maar Ik had onlangs een Comex 5514 die in 2008 door Rolex compleet onder handen genomen is (lees: verpest), waardoor het horloge geen ton meer waard was; maar de helft.

Een service replacement dial is niet tijdsconform. Dat wil zeggen, niet dezelfde wijzerplaat als waarmee het horloge uit de fabriek kwam (Vanaf 1998 luminova replacement)

2 likes

Gaat het dan over de emotionele waarde? Da’s de waarde voor jezelf niet de waarde voor AVW.

Als ik merk dat mensen daar (in mijn ogen onterecht) veel waarde aan hechten, zeg ik op voorhand al dat ik geen interesse heb in de horloges of voor de grap “what is the price without box and papers” :stuck_out_tongue:

Ik heb nog nooit bij inkoop het ontbreken van doos en papieren gebruikt als bargaining tool. Alleen als het een heel modern horloge is en ik vertrouw niet helemaal of het horloge eerlijk verkregen is dan pas ik er gewoon voor.

2 likes

Neen

Da’s kort…

En duidelijk.

Toch niet.

Antwoord op je vraag. Geen emotionele waarde!

Probeer jij je horloges maar te verkopen zonder doos en papieren. Wordt erg moeilijk zowel aan particulieren als aan de handel. Met vintage zal het wellicht minder moeilijk zijn, maar ik denk dat je in de regel ook voor vintage meer krijgt en makkelijker verkoopt mét papieren/doos (muv AVW dan)…

Waarom zou iemand meer waarde hechten aan een full set horloge dan de marktwaarde?

Bepaalt (de mening van) AVW de marktwaarde dan?

1 like

Wie bepaald de marktwaarde?

Bepaalt.

De markt.

3 likes

En wie is de markt? Als je een horloge wilt verkopen dat onrealistisch is geprijsd is er geen markt.

Prima dat AVW zo aankijkt tegen een horloge met papieren. Dat is hun mening en handelswijze. Andere inkopers en verzamelaars denken daar heel anders over. Ik moet trouwens nog meemaken dat je de marktwaarde voor je horloge krijgt bij AVW of any horlogedealer.

1 like

Vreemd verhaal van AVW.

Dit lijkt me een truc waardoor hij hoopt de volle sets goedkoop in te kopen en voorraad zonder papieren sneller te kunnen verkopen.

4 likes

Met of zonder originele papieren/doos…?

1 like

Haha zonder! Met service papieren; maar in dit geval dus enigszins funest voor de waarde :sleepy:

1 like

De markt van vintage horloges wordt momenteel overspoeld door fake papieren. Heb een tijdje geleden een filmpje gezien over een Rolex met een fake Rolex binnenwerk. Was nog niet goed afgewerkt, maar het wordt moeilijker om echt van fake te onderscheiden. Een full set fake Rolex, je moet niet echt ver zoeken.

Het is hier een forum dus iedereen heeft recht op zijn mening en ik kan me vinden in de mening van AVW. AVW staat niet alleen met deze mening. CRM (waar volgens mij AVW ook wel fan van is) heeft dezelfde mening.

1 like