“Full Set” geen cent waard?

Nee joh, MP is dan je grote vriend. Levert zelfs zonder horloge geld op :wink:

2 likes

Bij die 5 digit Sub heeft het 0 nut.
Dat is gewoon een Arie, Arie de Beuker.
Niks bijzonders en de prijs van full set echt niet waard.

Uiteraard. Geen gratis cadeautjes in Zwitserland. Ze vroegen er dus wel expliciet om.

Bij een horloge van 20 jaar oud hecht ik er ook weinig waarde aan, maar in die horloges ben ik toch niet geinteresseerd. Een doos hecht ik in principe weinig waarde aan gezien die universeel zijn (ze kosten vaak wel €200 ofzo, dus die breng je ook in mindering op de prijs).

Papieren zijn voor mij dus wel een must. Ik geloof ook niet dat ik in de prijsklasse/sferen zit waar namaak een issue is. Lijkt me vooral een Rolex dingetje en gehypte of vintage horloges van €15k+ of een Tissot/Tag Heuer gekocht door mensen die geen weet hebben, maar daar zal het geen duizenden euro’s schelen.

2 likes

Full set!

3 likes

Dit is bij veel verzamelingen zo dat iets meer waard is met de doos erbij. Eventueel factuur van aankoop ( dan vooral van producten die regelmatig nagemaakt worden )
Om maar wat voorbeelden te noemen: schaalmodellen, (vintage) speelgoed zoals gi joe, star wars en andere collectibles, duvelglazen, whiskey’s, en nog zo veel meer.

2 likes

Dat is nieuws uit een oude doos… 2018 all over again

https://www.horlogeforum.nl/t/doos-en-papieren-bij-een-vintage-horloge-is-een-slechte-investering/149001

Om dan nog maar te zwijgen over de advertenties die je soms ziet waar zelfs de afgepelde stickers er nog bij zitten. :face_vomiting:

1 like

Een full set is zelden een full set… 1 eigenaar (desnoods met verkoper als tussenpersoon of één eigenaar meer die er alles voor doet) die alles bijhoudt van garantiekaartje tot volledige service geschiedenis enzv. Dat is een full set. Zoals ze het vertellen, een kaartje is rap nagemaakt. Zoals vaak, je zal het nooit weten tenzij bewezen.

1 like

You buy the seller.

U was me voor. Full set is vaak geen ‘full set’

1 like

Deze staat nu op marktplaats met alles erbij. Full set dus.
Een glaasje erop vol krassen maar wel de doos erbij.
Fijn.

1 like

Moeten we bij een Seiko van dit kaliber ook spreken van een full set?
Als het doosje erbij zit helemaal prima.

Ik denk dat in dit topic het gaat om kostbare/premium horloges, waarbij de compleetheid van de set (deels) waardebepalend is.

2 likes

Daarom koop ik praktisch al mijn horloges nieuw bij een AD, en anders kopen bij een vertrouwd iemand. Ja ja, die zijn er ook op het HF :wink:

3 likes

Ik koop in principe alleen maar met B&P, uitzonderingen daargelaten. Ten eerste heb ik wat lichte OCD trekjes en dan werkt het beter als het ding compleet is :joy:
Ten tweede is het een (irrationeel?) gevoel voor mij. Als je niet de moeite (of “liefde” als je het heel zwaar wilt maken) hebt willen nemen om alles wat er bij hoort te bewaren, wie zegt dat je wel de moeite hebt willen nemen om af en toe (preventief) onderhoud te laten plegen? Of überhaupt dat ding eens schoon te maken? Is dat wat zo’n ding zou moeten kunnen hebben en waar die voor gemaakt is? Ja, waarschijnlijk wel. Maar ik wil goed verzorgde, gepamperde horloges als het even kan. Iets wat je nooit zeker zult weten maar ik moet dan maar ergens op af gaan :man_shrugging: Gelukkig is niet iedereen zoals ik zullen we maar zeggen :joy:

3 likes

klopt. Maar sommige kan je niet meer bij een AD scoren. En dan is het: “You Buy the seller”.

Klopt wel dat je rapper van iemand met een referentie koopt dan een chrono24 van de andere kant van de wereld.

1 like

Kan zijn ,maar dat lekt natuurlijk wel door naar beneden
Deze seiko is vol trots gepresenteerd als full set met alles erbij…
2 foto’s van alle rommel die meegeleverd wordt.

En hier in het blauw is er amperr een advertentie waarin het niet vermeld staat.
Ook het goedkope spul niet.

Vind ik hetzelfde als spreken over ‘listprijs’ bij een dergelijk horloge…

1 like

Ik ben daar zelf ook schuldig aan, omdat ik alles bewaar en weet dat sommigen het fijn vinden om een “full set” te kopen.

Ik denk persoonlijk dat het pas écht interessant gaat worden bij horloges waarbij doosjes en boekjes/documenten horen bij een specifiek horloge.

Een handleiding die over bijna elke Seiko gaat en een doosje dat bij bijna elke Seiko wordt meegegeven is wat minder interessant dan een mooie houten doos voor dat type horloge gemaakt, of een boekje over dat specifieke horloge wat mij betreft.

2 likes

De vraag die iedereen eens moet stellen; los van de prijs, voel je je meer gerust als je een full set koopt?

Edit: ik ben er ook zelf schuldig aan hoor… tenzij de laatste bij 10 over 10 !

1 like

In het filmpje zie je dat iemand een blanco pasje bedrukt, dus ook zo’n pasje van een moderne Rolex bied geen 100% garantie.