Doos en papieren bij een vintage horloge is een slechte investering

Pff… toch wel een beetje vermoeiend dat vrijwel bij elke post in HF ik ervan word beticht het te doen vanuit economisch gewin voor mijn bedrijf. Ik denk er zo over, daar geloof ik in en handel ernaar. Daar mag je het met alle liefde oneens over zijn. Sterker nog; de reden dat ik het post is omdat ik benieuwd ben naar hoe jullie erover denken. Had dan op iets inhoudelijks mbt de stelling gehoopt in plaats van deze discussie. Gelukkig zitten er ook wel nuttige meningen tussen, dank daarvoor :slight_smile:

19 likes

Mijn reactie is redelijk inhoudelijk dacht ik zo. Ondanks dat ik er wellicht anders tegenaan kijk.

Niet specifiek naar jou gericht hoor. Alleen elke keer weer moet er aangehaald worden dat ik belang heb bij het verkondigen van een bepaalde mening. In deze kwestie staat het totaal buiten kijf, geloof het of niet.

1 like

Zoals de waard is … moet je maar denken.

1 like

Als ik naar mezelf kijk dan vind ik de ‘hunt’ leuker dan het bezit. De ‘hunt’ wordt voor mij pas echt leuk als ik op zoek ben naar een specifiek horloge met zoveel mogelijk originele attributen (doos, boekjes, certificaten, aankoopbewijzen, servicepapieren etc). Ik kan me echter zeker voorstellen dat dit niet altijd wenselijk is voor een handelaar daar zij met dit spel geld moeten verdienen. De juiste marge in combinatie met de juiste omloopsnelheid is hier essentieel. En indien de premium voor papieren, dozen etc te hoog is kan de marge en de omloopsnelheid minder zijn.

Ikzelf vond het bijvoorbeeld heel tof om een ongepolijste tudor 79090 te vinden met doos, papieren, aanschafnota, servicenota etc. Zeker het onderzoeken van de papieren en firma stempel ( klopte het adres toentertijd, naam correct , Etc) in combinatie met aanschafnota en pinbewijs vind ik gewoon leuk om te doen. Het kan soms zo ver gaan dat je de originele koper kan achterhalen met het verhaal.

Derhalve vermoed ik dat beide meningen hout snijden afhankelijk vanuit welke optiek je het bekijkt. Ik heb er lol in en echter voor mij geldt wel helaas vaak: ‘het bezit van de zaak is het einde van het vermaak’.

Wel jammer dat sommige meningen direct uit het verband worden getrokken en er insunuaties worden gedaan welk mijn inziens niet altijd goed gefundeerd zijn. Aan de andere kant ook een beetje de tendens van dit forum dus je kan er op wachten.

Groet

5 likes

Persoonlijk vind ik dat niet zo vreemd gezien je nickname en dat de meesten hier je niet persoonlijk kennen. Imho zou het naïef zijn om te denken dat ieder met een winkel altijd de waarheid zegt/spreekt voor wat het zijn eigen handeltje betreft… Hiermee wil ik absoluut niet zeggen dat ik je wel of niet vertrouw maar wel dat ik niet alles wat je zegt direct zal aannemen en dat zal voor meerdere mensen gelden… :wink:
Kortom, ik zou persoonlijk niet alles direct als negatief opvatten maar meer als dat het te maken zou kunnen hebben met jouw achtergrond en het gezonde verstand van de meeste reageerders…

2 likes

Filmpje.

1 like

Haha, scherp Nick, @AmsterdamVintageWatches heeft een hommage gemaakt zo te zien. Betekent dit dat er binnenkort ook Steinhart horloges bij jullie in de winkel te bewonderen zijn, Jasper? :joy:

5 likes

Heel chique zo met die greenscreen :sweat_smile:

Oeh nice. Die komt hier wel.

1 like

Dat lijkt me juist een reden om deze insinuaties niet te maken.
Voordat ik iemand van oneerlijkheid beticht, wil ik het wel zeker weten. Het is nogal wat om iemand als oneerlijk te bestempelen.
Ik ben een andere mening toegedaan dan @AmsterdamVintageWatches, maar ik heb nergens het idee dat hij zijn mening niet oprecht heeft en dat die zou zijn ingegeven door eigenbelang.

4 likes

Ik denk dat Jasper op het forum hier minstens net zoveel als horlogeliefhebber zit dan als horlogehandelaar. Volgens mij komt er ook niet zoveel klandizie vanuit HF naar zijn winkel. En buiten dat zitten hier op het forum ook nog genoeg anderen gewaardeerde leden die er een online horlogehandel op na houden waarbij die vermeende belangenverstrengeling niet telkens ter discussie wordt gesteld.

6 likes

Bovendien hebben we allemaal belangen. Iemand die een vintage Rolex heeft met papieren, en deze hier ooit weer hoopt te verkopen, heeft ook een belang. Zoals de waard is…

4 likes

Je kan erover debatteren of de meerprijs van originele papieren een meerwaarde heeft. Is dat belangrijk? Voor de een wel, voor de ander wat minder en voor nog iemand anders totaal niet.

Ik verkoop voor 99% alleen maar horloges met doos papieren. Enerzijds omdat ik een bepaalde standaard hoog wil houden, anderzijds omdat een volledige set meer vertrouwen geeft over de herkomst ervan.

Ieder zijn keuze. Net zoals iemand liever in een chique winkel een Rolex Datejust koopt voor 3750 euro zonder papieren en doos en een ander liefst op een forum een complete set koopt voor 3000. Het is maar net wat je wil.

Ik vind de filmpjes van Jasper wel lachen, op het gebruik van popiejopie gescheld na dan.

6 likes

JIj verkoopt dan ook merendeels moderne horloges :wink:

6 likes

Het is absoluut niet mijn bedoeling geweest om iets te insinueren…
Ik ken ts niet persoonlijk en dat zal voor meerdere leden gelden, voor mij geldt dan dat ik niet alles voor zoete koek aanneem wat ts beweert en dat zal voor meerdere leden gelden denk ik zo maar zeker gezien de 2 petten die hij in mijn beleving op heeft…

2 likes

Dus als hij zoals de meesten een nickname had die daar niets over zegt, b.v. Waard123, en de meesten niet weten wie hij is, had jij hem dan betrouwbaarder gevonden?

1 like

Dat gaat hier toch niet op?
Ik reageerde op het pffft van ts, de combi avw en zijn topic en niet op wat evt. zou kunnen als…

Nee, jij stelt dat hij als handelaar 2 petten heeft. Dat had je niet kunnen weten als we niet zouden weten dat hij handelaar is, vanwege bv een andere nickname.
Het getuigt eerder van eerlijkheid dat hij daar open in is.

1 like

Maar ik weet het wel en daar reageer ik op :wink:
De 2 petten gelden voor ts als mede forumlid, waarbij ik in mijn achterhoofd heb dat hij ook een winkeltje heeft wanneer hij een stukje schrijft…