Douane - vraag

Stel ik koop hier op het forum een 2nd hand Rolex van mijnheer X.
Ik betaal hem handje contantje en iedereen is blij.
Wel krijg ik er de doos en alle papieren bij.

Een paar maand later ga ik op reis, en ik neem er maar meteen het “moeilijkste” land uit: de VS.

Kan ik dan problemen krijgen aan de douane als ik het horloge draag om op reis te gaan ?
Moet ik bepaalde documenten bij me hebben of copies ervan ?

Weet iemand dat ? ( met zekerheid )

Met een horloge om je pols krijg je geen problemen is mijn ervaring, tenzij je de doos en papieren in je handbagage hebt zitten zou ik me kunnen voorstellen. Als je echt zeker wilt zijn, neem je gewoon een kopie van je aankoopbon mee.

Ja, maar DAT is het nou net.

Als je een horloge 2nd hand koopt - hier op het forum, heb je meestal geen aankoopbon.

Wel een warranty-boekje met de stempel van de juwelier en de datum. Maar is dat voldoende ?

Hier is een soortgelijke vraag, maar dan omgekeerd (horloge in het buitenland kopen en ongezien door de douane komen).

http://forum.tz-uk.com/showthread.php?236682-Buy-a-watch-abroad-as-a-tourist-and-wear-it-home-Tax-free

De kans dat ze je eruit pikken om je horloge is erg klein, maar de enige zekerheid is bewijs overleggen dat je hem niet in het buitenland hebt gekocht. Juwelierstempel lijkt me voldoende bewijs, of anders een kopie van je PayPal of afschrift.

Je kan een douaneverklaring aanvragen, hiermee heb je zekerheid.

"De Douane kan u vragen te bewijzen dat de goederen in Nederland of een ander EU-land zijn gekocht met betaling van belastingen. Dit geldt vooral voor luxe en kostbare goederen (bijvoorbeeld foto- en filmtoestellen, muziekinstrumenten, laptops en sieraden).

Het is handig om van deze artikelen een aankoop-, betalings- of garantiebewijs of een zogenoemde Douaneverklaring mee te nemen.

  • U kunt bij vertrek uit Nederland de factuur van aankoop laten stempelen door de Douane. De factuur moet daarvoor aan een aantal voorwaarden voldoen. En u moet de goederen tonen aan de Douane. Bel voor de voorwaarden BelastingTelefoon Douane.
  • Vraag de Douaneverklaring voor u op reis gaat aan bij een douanekantoor in uw omgeving. Bel daarvoor met de BelastingTelefoon Douane.

De behandeling van deze aanvraag kan namelijk enige tijd vergen. Bij het douanekantoor moet u laten zien:

  • het aankoop-, betalings- of garantiebewijs
  • de goederen waarvoor u de Douaneverklaring aanvraagt"

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/vanuit_een_niet_eu_land/voor_welke_goederen_hoef_ik_geen_belasting_te_betalen_krijg_ik_vrijstelling_van_belasting

Als je het horloge gewoon draagt en niet nog 3 exemplaren en/of dozen enz bij je hebt moet dit geen probleem opleveren.

Goede tip, scheelt een hoop gelazer onderweg…

Bennie Schreef:

Je kan een douaneverklaring aanvragen, hiermee heb
je zekerheid.

"De Douane kan u vragen te bewijzen dat de
goederen in Nederland of een ander EU-land zijn
gekocht met betaling van belastingen. Dit geldt
vooral voor luxe en kostbare goederen
(bijvoorbeeld foto- en filmtoestellen,
muziekinstrumenten, laptops en sieraden).

Het is handig om van deze artikelen een aankoop-,
betalings- of garantiebewijs of een zogenoemde
Douaneverklaring mee te nemen.

  • U kunt bij vertrek uit Nederland de factuur van
    aankoop laten stempelen door de Douane. De factuur
    moet daarvoor aan een aantal voorwaarden voldoen.
    En u moet de goederen tonen aan de Douane. Bel
    voor de voorwaarden BelastingTelefoon Douane.
  • Vraag de Douaneverklaring voor u op reis gaat
    aan bij een douanekantoor in uw omgeving. Bel
    daarvoor met de BelastingTelefoon Douane.

De behandeling van deze aanvraag kan namelijk
enige tijd vergen. Bij het douanekantoor moet u
laten zien:

  • het aankoop-, betalings- of garantiebewijs
  • de goederen waarvoor u de Douaneverklaring
    aanvraagt"

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldc
ontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/v
anuit_een_niet_eu_land/voor_welke_goederen_hoef_ik
_geen_belasting_te_betalen_krijg_ik_vrijstelling_v
an_belasting

Is dat in Belgarije ook zo ? :wink:

Ja, dit is in België ook zo.

http://www.luchtvaartpolitie-oostende.be/Reizigersinformatie.pdf
zie pagina 8

Is absoluut geen probleem.

Ik ga regelmatig voor mijn werk naar de VS en heb hier nog nooit een probleem door gehad.

Je kunt evt. een kopie van je garantiekaartje meenemen waardoor je aantoont dat het horloge in je eigen land of binnen de EU gekocht is.

Maar aan de andere kant, je neemt toch ook niet van al je andere items (laptop, ipad, iphone etc.) de aankoopbonnen mee??

Ben overigens wel benieuwd welk horloge je op het oog hebt :wink:

Groet,

Marc

Ik ben meerdere malen voor mijn werk in de UnaaitMeSteeds geweest en nog nooit aangesproken op het horloge dat ik droeg. Lijkt me geen probleem, ook mensen met een duur horloge gaan wel eens op reis toch? Men vraagt toch ook niet om een aankoopbewijs van een kostbaar maatpak of dure schoenen :slight_smile:

Let even op die blauwe club op de nederlandse luchthavens. Die kunnen bij dure goederen nog wel eens vragen naar het feit waar je het van betaald hebt…

Hahaha

Kwalitijd Schreef:

UnaaitMeSteeds

Met lange mouwen moet het goed komen.

Ze kijken zelden naar je pols. Maar als je te veel cash op zak hebt, kun je wel opvallen bij speurhonden. Dan zullen ze ook je Rolex om je pols treffen.

Ja, maar hier zal je nog wat meer geduld nodig hebben en moeilijke vragen moeten beantwoorden… :)o

Marc-B1 Schreef:

Een paar maand later ga ik op reis, en ik neem er
maar meteen het “moeilijkste” land uit: de VS.

Die weten waarschijnlijk al lang dat jij een horloge hebt gekocht joh! Zeker als een je topic maakt op het web :wink:

Zelf ook nog nooit last van gehad, en ik vlieg meerdere malen per week voor het werk.

Wel ooit het verhaal gehoord dat een klant uit servie ( dat was denk ik het probleem ) zijn gouden daytona moest achterlaten, omdat men - dacht - dat dit een nep klokje betrof.
Hij kon hem een week later, op vertoon van de papieren, weer op komen halen.

Gewoon in een bolletje en dan slikken.

Afgelopen september naar de USA geweest met; smartphone, tablet, Macbook en m’n Omega PO. Zonder enkele problemen door de douane in Amsterdam en Boston. En dan wordt in Boston nog wel een volledige scan gemaakt waarbij alle metalen voorwerpen moeten worden verwijderd.

Ik geloof dat ik in de USA zelfs vergeten ben om m’n riem uit m’n broek te halen. Geen problemen gehad…overigens moet wel iedereen daar z’n schoenen uit doen. Dat dan weer wel…

Ik ga overigens geen horloge kopen; ik ga er wellicht een VERkopen :wink: