Down the rabbit hole🐇→→ 4x vintage aanwinst

Eind 2023 telde mijn collectie precies één vintage horloge, een Roamer die ik eind 2021 erfde en een soort hernieuwde kickstart van de horlogehobby betekende. Inmiddels zijn er vier bij gekomen. Hoog tijd voor een NA-topic!

Het begon met de Doxa Grafic die ik, geïnspireerd door ons aller @Colnago, aan mijn Chrono24-wishlist toevoegde. Gewoon een prachtig, uniek ontwerp vol karakter. Dit exemplaar bevond zich in Japan, maar kon voor een schappelijke prijs mijn kant op komen.

Even later verscheen er een mooie Seiko Dolce op Chrono24. Ik was al een tijdje geïnteresseerd in deze toch wel enigszins ondergewaardeerde horloges. Typisch jaren '80 ontwerp met een mooi strak lopend quartzuurwerk. De kast is van wolfraamcarbide, een kneiterhard materiaal dat normaal gebruikt wordt om zaken als snijbeitels, munitie en spikes voor autobanden van te maken. Ook het balletje van een balpen is van wolfraamcarbide :slight_smile: Kortom, het spul is goed bestand tegen slijtage. Met de subtiel bewerkte wijzerplaat, opgelegde indexen, afgetopt met een saffierglaasje en voorzien van een heuse onyx cabochon mag je dit toch wel een verborgen pareltje noemen. Het enige nadeel is dat mijn vriendin hem te leuk vindt en dus min of meer geconfisqueerd heeft.

Bij het volgende moment van zwakte bestelde ik een Universal Genève Ferrovie Dello Stato mk2. Het zal wel bekend zijn: horloge van de Italiaanse staatsspoorwegen in de jaren '70. Een redelijk simpele C-shape kast met een mooie geëmailleerde wijzerplaat erin. Op het eerste oog niet zo veel spannends, een redelijk eenvoudig werkpaard, maar hoe langer je kijkt naar de vormen, de proporties, de details, des te meer begin je te zien dat het een meesterwerkje is. De vloeiende overgang van de 5 en de 7 naar de kleine seconde—het kan eigenlijk nét niet, en toch is het perfect—is iets waar ik naar kan blijven kijken.

Aldus opgewarmd was ik klaar voor de echte klapper, en die kwam toen @flowert zijn prachtige Pie Pan Constellation te koop aanbood. Ik ben nog druk bezig te wennen aan het bescheiden formaat, maar de prachtige vormen van de kast, de wijzerplaat en alles wat daarop gebeurt hoef je maar één keer te zien om er helemaal weg van te zijn.

Er zit wat oxidatie (pardon, patina) op het rehaut en de wijzers, en ik weet nog niet zeker of ik daar op de langere termijn mee kan leven. Ook niet of er wat aan te doen is, overigens, zonder het horloge geweld aan te doen.

Eerst maar weer eens pas op de plaats, deze horloges dragen en ervan genieten!

88 likes

:star_struck:

2 likes

Ferme reeks heb je hier neergezet Koenieboy. Allemaal erg leuk spul en als ik voor mezelf spreek zie ik niet super veel overlap.

2 likes

Inderdaad. Ik had eigenlijk bedacht om de Doxa en/of UG weer weg te doen ten gunste van de Pie Pan, maar dat lukte dus niet :wink:

3 likes

Wat een prachtig 4 setje. Persoonlijk vind ik de Dolce het mooiste. Gefeliciteerd en veel plezier ermee.

1 like

Wow zeg dat zijn wel een paar klatsers! Ik denk wel dat die dolce en constellation mijn favorieten zijn! Ik hoop zelf ook de vintage wereld te kunnen betreden ooit haha! Prachtige exemplaren, geniet ervan! :partying_face:

1 like

Bjoetiful x 4 :ok_hand:

Goed gedaan!

1 like

Smaakvol setje!

1 like

Mijn beste,

Prachtige foto’s van een schitterende verzameling Horlogerie!!
Geniet er met volle teugen van. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

:star_struck: Nou dit is wel een zeer goed :watch: :watch: :watch: :watch: “begin” van een verzameling :clap: :clap: :clap: :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Wow, wat een prachtig kwartet. Gefeliciteerd.

1 like

Prachtige setje vintage horloges bij elkaar! Erg leuk om te zien dat elke horloges iets ‘hoekigs’ heeft. Of het nu de obvious rechthoekige Doxa is of de schakering van de pie pan wijzerplaat bij de Constellation. Dat maakt het setje des te leuker/fraaier/fijner om te zien. Goed werk :slight_smile:

1 like

Hele mooie set! :star_struck: Je moet gewoon even wennen aan patina op vintage horloges, op een gegeven moment ga je het zelfs waarderen. :crazy_face: Valt hier trouwens erg mee hoor.

1 like

Dank jullie wel!

Ja, het is al minder storend aan het worden, en ik besef ook wel dat het erbij hoort. En cosmetisch ingrijpen is natuurlijk ook niet alles—de kast van de Doxa had bijvoorbeeld net een beetje minder gepolijst mogen zijn. Mooi oud worden is een kunst :smile:

Daarnaast heb ik andere horloges met strakke wijzers. :slightly_smiling_face:

3 likes

Mooie collectie!
Vooral de Omega is heel mooi!
Veel draagplezier.

1 like

Mooie horloges man!!! Dat er nog maar vele mogen volgen :partying_face:

1 like

Mooi en herkenbaar verhaal! UG FS was mijn eerste vintage en daarna was er geen houden meer aan.

Prachtig kwartet heb je verzameld! Heel divers. Ik heb over het algemeen weinig met vierkante of rechthoekige horloges en al helemaal niet met datumvensters op anders dan 3 of 6, maar die Doxa vind ik onverklaarbaar schitterend. En die Constellation is natuurlijk helemaal :heart_eyes:

Nog even en het wordt een pré. Op een vintage hoort het er juist bij. Bij een UG FS zou het zelfs heel raar zijn om eentje in NOS conditie te willen.

1 like

Thanks :raised_hands:t2:

Klopt. Horloges zijn gebruiksvoorwerpen en de FS natuurlijk helemaal. Gebruikssporen zijn wat dat betreft zeker OK!

Mooie aanwinsten. En wat betreft de Seiko Dolce: Ze hebben maar een nadeel: Je blijft aan het poetsen…

Dit is mijn Dolce, incl. originele doos en zelfs nog de garantiekaart… (dus ik weet precies hoe oud deze is (7 december 1995 gekocht).


En als je vriendin hem te leuk vindt, koop je er gewoon nog eentje bij voor jezelf of voor haar…

2 likes

Klopt! Je ziet alles erop natuurlijk.

Gaaf trouwens, zo’n complete set. Een soort tijdcapsule.

:joy:

1 like