Ik ben de laatste dagen een beetje aan het nadenken over downsizen naar 4 a 5 stuks in mijn bescheiden verzameling. Ik merk meer en meer dat er maar een drietal horloges echt draagtijd krijgen.
Wie heeft voor hetzelfde dilemma gestaan en wat is het uiteindeljke resultaat geworden ?
Vooruit; laat ik eens een on topic reactie plaatsen.
Alle 6 plaatsen in mijn Pelicase zijn bezet, maar eigenlijk zijn er 3 serieuze horloges die ik vaker draag. 2 Tag’s en een Damasko.
Voor het ruigere werk heb ik een Seiko 7002 en voor het motor rijden een platte Casio.
Dus technisch gezien heb ik een 6 piece collectie. Meer wil ik ook niet, ik probeer me aan de slots van de Pelicase te houden.
Eigenlijk wil ik naar een 3 piece collectie maar er zitten een paar gekregen stukken bij die ik moeilijk van de hand kan doen.
Ik zit een beetje te denken om naast de breitlings een tag er bij te nemen en de rest allemaal in de verkoop te gooien. Buiten de gekregen stuks uiteraard.
Heb ook regelmatig momenten dat ik naar minder wil… Heb er nu ruim 20 en dat is natuurlijk best veel. Daarvan draag ik er ook slechts een klein aantal regelmatig en twee of drie vaak. Maar ja, zitten wat gekregen en geërfde horloges tussen ook en een paar die toch niet veel gaan opleveren en die ik dus net zo goed kan houden… Tja, een dilemma inderdaad.
Ook ik ben flink aan het verminderen.
Ga nu van 15 horloges terug naar 4.
Merk gewoon dat je er een paar hebt (in mijn geval dus 4) die ik draag. De rest ligt er alleen maar om mooi te zijn…
Ik heb nu een Steinhart, 2 tissot’s en een Seiko mini snow monster.
Ik zou de 2 Breitling Shark horloges houden, en een Tissot Couturier plus een Tissot Powermatic 80 Luxury (dresser).
De Seiko’s en Casio, evenals de Christopher Ward zou er uit gaan en in plaats daarvan zou ik nog een Tag Heuer (heb er eentje in de gaten) er bij nemen. Dat zou op 5 gedragen horloges komen (buiten de cadeaus van vrouwlief).
Op termijn misschien nog een Rolex GMT model (onlangs de witte Explorer hier ‘mislopen’)
Tja, downsizen is zo’n idee dat heel regelmatig bij mij opduikt. Maar als ik dan na ga wat er weg zou kunnen kan ik het uiteindelijk niet over mijn hart verkrijgen. Ook wat ik niet of zelden draag is vaak lastig om weg te doen.
Ik heb er nu 7 waarvan 2 gekregen en 4 met emotionele lading. Ik heb een kistje voor 4 horloges dus die zit allang vol. Ik wil er in de loop der jaren nog 3 bijkopen om een mooi rond getal te krijgen (10). Ben hierdoor dus wel kritischer met aankopen en minder van het ‘oe ja leuk, die wil ik ook’.
Ik wil er bijv. nog een Jlc bij en een Patek en bijv Iwc of Minerva in de toekomst.
Ik ben eind 2015 gestart met downsizen met als doel een 3 piece collection die ik allemaal ook afwisselend draag. Ik ben nu op 3 beland en dit werkt voor mij prima. Ben nog wel een beetje zoekende naar de ideale opbouw, maar grofweg 2 toppers (binnen budget) en een niet te dure beater voor reizen per vliegtuig en op de motor. Sporten sinds enige tijd zonder horloge maar met een Fitbit werkt prima.
gewoon die 3 veel gedragen horloges NIET omdoen
en de rest wat vaker …( of je wisselt wat bandjes )
wie weet blaas je een oude liefde weer nieuw leven in
Ook aan het downsizen, onlangs een Omega Aqua Terra verkocht via het forum en momenteel twee TAG Heuers in de verkoop staan. Ik twijfel nog hevig of de Omega Planet Ocean ook mag gaan, ik merk dat ik na twee dagen zonder de Explorer om de pols alweer onrustig wordt .
Van een 5 piece naar een 1 piece? Prachtig hoor die Explorer maar ik zou die PO niet weg doen. Van de 5 zou ik alleen die 2 Tag’s weg doen en de AT ruilen voor een mooie chrono . Dan heb je een mooie 3 piece imo. (niet dat je om mijn mening gevraagd hebt )
Haha grappig dat je dat zegt, ik twijfel heel erg over de PO (heb 'm laatst weer uit de verkoop gehaald) en er was een ruilvoorstel voor 1 van de 2 TAG’s voor een… Speedmaster .
Verder is de AT al verkocht via het forum, deze staat nu elders te koop .
Ik merk dat de Explorer wel érg lekker om de pols zit, maar dat kan ook de honeymoon fase zijn (ook na precies een half jaar…?)
Dat is denk ik geen honeymoon fase meer maar true love! Een blijvertje dus. Had persoonlijk wel de ruil met die speedmaster gedaan, tenzij het een reduced betrof.