Doxa only (Deel 2)

Beste Doxa liefhebbers, wat is jullie ervaring met het opwinden van de Sellita SW200-1? Hoevaak en hoe doen jullie dit? Dit nav de handmatig opwind issues die over het internet gaan waarbij tandjes van tandwielen zouden afbreken.

2 likes

Ik doe altijd de Seiko shuffle voor 2 min alvorens ik hem om sla. Daarna geen omkijken meer aan.

Ff wat snelle foto’s … :grin::+1:

37 likes

Super zeg!

1 like

Ik schud altijd een paar keer en wind het horloge op tot de secondewijzer op 12 staat … nog nooit problemen gehad :grimacing::+1:

1 like

Dus een paar slagen winden zeg maar… geen ervaring met de sw200-1 vandaar de vraag! Wil verder niets forceren.

2 likes

Lekker joost! Twinning is winning!

33 likes

Yep super he :grin::+1:
Lume werk ook super en draagt lekker … topper :partying_face:

1 like

Ja het is een prachtig ding! Merk dat ik er wel wat voorzichtig mee ben gezien dat handmatig opwinden. Maar dat zal gewenning zijn. Dit uurwerkje presteert vast top.
Ik vind het domed glaasje ook erg vet en de oranje wijzer steekt mooi af tegen het grijs van de wijzerplaat! :ok_hand:t2:

Hoelaat kwamen ze bij jou aan de deur vandaag?

1 like

Gewoon niet meer van de pols halen, hoef je ook niks op te winden :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

1 like

Haha draag mij OP ook maar wat graag! Ze zullen het moeten delen! :grimacing:

1 like

Sellita maakt idd een raspend geluid bij het opwinden, had mijn SW500 toch. De “tactile feeling” is wat minder dan bij ETA, maar anders prima binnenwerkjes.

1 like

Gefeliciteerd! Wat een prachtige Doxa!
Veel plezier ermee. Zat er nog een aparte box bij? De laatste 2 Clive Custler Limited editions kwamen met een mooie display doos.

1 like

Toch weer een Doxa! En wat voor één!
Gefeliciteerd Joost.

1 like

Thanks voor je reactie. Zal even wennen zijn inderdaad! Loslaten en zolang hij goed loopt, niets aan doen :grin:

Thanks! Zeker! Ik maak nog wel even een N.A dit weekend. Zat inderdaad in een niet alledaagse doos! :smile:

1 like

Maak je maar geen zorgen. Tijdens het opwinden hoor je de klikspring, dat is een palletje dat voorkomt dat de veer als een malle terug vliegt. Als je uit stilstand 20x opwind geef je genoeg kracht aan de veer om het uurwerk in beweging te zetten.
Daarna neemt de automatische opwinding het over tijdens het dragen.
Het is een hulpmiddel om het uurwerk op gang te brengen, maar niet om elke dag 50x je horloge op te winden.
Is dit wat duidelijker voor je? Geen paniek nodig hoor! :grin::+1:t2:

2 likes

Thnx, zat al een tijdje rond te kijken toen ineens deze voorbij kwam :grin::+1:

1 like

Thanks! Jij hebt er meerdere dus als het bij jou goed gaat! :smile: hij kwam binnen en het horloge liep al, maar even getest of hij genoeg spanning op de veer had. In totaal een slag of 4 a 5 gegeven maar het werd wat zwaar dus heb het gelaten. Loopt nu lekker stabiel. Neem aan dat hierop ook gewoon een functie zit die slipt bij overwinding.

Ja hoor de veertromel is heel anders dan een handopwinder. Die kan niet kapot gedraait worden. Er zit inderdaad een soort slipkoppeling in.

1 like