Een behoorlijke tijd na aanschaf is mijn draaibankje eindelijk gebruiksklaar. Ik moet nog wel wat hulpgereedschap maken maar de omkasting en aandrijving is gereed. Ik zou zomaar de eerste onderdelen kunnen maken. Eerst maar eens wat ervaring opdoen.
Fraai! Nog beter dat je zelf aan de slag gaat met gereedschap maken. Dat soort engineering gebaseerde ambachtelijkheid verdient bewondering. Bij dezen!
Ah fijn, dan ben ik niet de enige ! Maar het eindresultaat op de foto ziet er imposant uit dus ben vandaaruit ook erg benieuwd hoe het er dan uitziet als het 'werkt.
Mooi gemaakt.
Jammer van die dikke schroeven links.
Had je met duvel kunnen lijmen.
Is hij voor links handige?
Moet je de hele motor verschuiven als je andere poelie wil gebruiken.
Maar is wel een mooie kast.
Ik zal proberen een filmpje te maken als ik hem gebruikt. Verder zijn er natuurlijk talloze filmpjes op youtube te vinden.
Dit is inderdaad een linkshandige. Dat is wel even wennen tov mijn andere draaibank. Ook de spindeltjes in de kruistafel hebben rechtshandige draad. Als je de handwieltjes rechtsom draait, dan gaat de beitel naar achter. Bij een normale draaibank is dat andersom.
Dat zijn tamelijk kleine schroeven. Ik wil niet lijmen zodat ik alles kan demonteren. In het bovendeksel zitten inbus boutjes. Van beide heb ik nu al veel plezier gehad. Als de snaar op een andere poelie ligt, hoef ik de poelie op de motor even te verschuiven in de spantang. De hele motor staat op een aluminium rail. Daarmee kan ik de snaar spannen wanneer nodig.
Je kunt je inderdaad vergissen. Bij een reparatie is dat heel vervelend. Bij productie van een onderdeeltje kun je gewoon opnieuw beginnen. De materiaalkosten zijn heel laag want er passen maar hele kleine stukjes in .
Mooi gemaakt hoor, wat voor motor gebruik je bij die draaibank?? en zijn de toeren regelbaar ?? Mooie foto s hoor, maar had graag in de kist gekeken wat daar aan hulpstukjes zitten. Echt prachtig gemaakt hoor.
Nog een goede tip, voor als je nog wat tijd over hebt, die ik zelf nog al eens/ dikwijls vergeet.
Je hebt de vaste kop met faceplate en de vaste kop voor spantangen geheel uit elkaar gehaald en
gereinigd, gesmeerd, en afgesteld i.v.m axiale speling. Eigenlijk had je als de boel uit elkaar ligt een eindloze ronde snaar om de poelie kunnen leggen voordat je hem weer in elkaar ging zetten. Het voordeel daarvan is, je draaibank is geruisloos en wat nog belangrijker is de tik die je tijdens het draaien voelt van de gelaste snaar ben je kwijt. Een eindloze snaar heeft geen las. een genot om die tik en geluid van die tik niet meer te horen en te voelen. Die eindloze ronde snaren kun je in alle maten kopen.