Juist belangrijk dus dragen die krengen
Alsof iemand het boeit of je nu wel of geen horloge draagt bij je outfit
Ah, soms kan een stijlvol feest wel eens uit de hand lopen en dat blijven achteraf de meest memorabele
Zeker!
Ik heb wel eens het pand verlaten dwars door een glazen entree.
Dat sprong in duizend stukjes.
Ze riepen nog, wat doet u nu?!
Ik zei; dan moet je d’r maar pinguïns op plakken!
We zijn ooit eens in het buitenland met een delegatie van de marine uitgenodigd op een formal black tie event. Overgrote deel van de gasten waren 60+.
Na een tijdje werd het ons toch wel veel te saai en hebben we het wat losser gekregen toen we de oudere dames mee de dansvloer op sleurden.
Uiteindelijk is 3/4 van de gasten in het buitenzwembad beland
De ouwe is zich de dag erop gaan verontschuldigen bij de gastheer en kreeg de opmerking dat ze in tijden niet zulk plezier hadden en dat hij veel lovende opmerkingen van de gasten had gekregen.
Nogal.
Of op als ze op visite gaan, of gasten in huis hebben.
Of in een restaurant zitten, en en en en, of of of.
Wat een klote ontwikkeling is dat toch.
Dus ik stem voor.
We proberen hier onze kids iig bij te brengen om dat domme mobieltje niet belangrijk te vinden en dat ding niet te gebruiken in gezelschap.
Bij evt tv avondjes ook weg dat ding, samen lachen om wat op tv is is toch vele malen leuker dan ieder in zijn eigen schermpje verdronken.?
Horloge bij black tie? Gewoon doen!
Daar kan je niemand mee storen oid.
Eens!
Maar dan komt iedereen met een verhaal en daar moeten dan
zo nodig plaatjes bij vertoont worden, op uiteraard het mobieltje.
En dan wil iemand anders ook iets laten zien.
Voor je het weet liggen er bij een willekeurige verjaardag 20 van
die dingen op tafel
Daarom vertoon ik me nog zelden op familieaangelegenheden.
De kunst van het vertellen schat ik veel hoger in.
Maar dat is niet meer nodig, je kan immers de plaatjes laten zien.
Hopeloos!
We hebben ons in nog geen twee decennia laten piepelen door
een paar mediamagnaten.
Schokkend!
Jeps
Dan is het tijd om te vertrekken.
Bij ons laatste feestje hebben wij dit op de uitnodigingen laten drukken.
Wil niet zeggen dat af en toe lekker terug trekken in dat scherm niet kan.
Maar wel filteren waar en wanneer.
Ik zit nu heerlijk met een glaasje op de bank.
Kids buiten met “vuurwerk” en de vrouw met de paarden druk.
Proost.
Same here.
Een bescheiden bubbel moet kunnen tegen deze tijd.
Gezondheid!
Daarom heb ik geen smoking en doe ik niet aan black tie dinners. De investering in kleding die ik nooit gebruik is me te groot. Want ja, niet goed doen, dan liever gewoon niet doen.
Dat gezegd hebbende:
Een goede vriend van me, van adelijke inborst in Zweden, heeft mij ooit uitgelegd dat de etiquette en dresscodes ook wel bedoeld zijn om smakelozen voor zichzelf te beschermen: Zo is er voor elke gelegenheid een soort van uniform.
Mooi dat je mevrouw aanhaalt, zij is heel toegankelijk als je haar wat vraagt betreffende etiquette. Als we deze quote eens aannemen als hedendaagse etiquette. Dit komt letterlijk van haar toetsenbord:
Jazeker kan de bruidegom een horloge dragen op zijn huwelijk. Daar is nooit een ´verbod´ op geweest.
Traditioneel draagt men op een huwelijk een jacquet (dagkledij) als man, of anders een net donker pak - dus daarbij past een horloge.
Bij avondkleding (rok, smoking) hoort men geen horloge te dragen. Immers, zegt men van oudsher, op een zeer feestelijke avond (diner, feest, bal) heeft een heer alle tijd cq. speelt tijd geen rol.
Dit laatste is tegenwoordig natuurlijk anders geworden, dus er zullen zeker heren zijn die wél een horloge dragen op zulke grootse diners of avondfeesten. Dit zij hun vergeven. Omgangsvormen veranderen nu eenmaal met de maatschappelijke ontwikkelingen.
Ik las laatst een artikel wat suggereerde dat veertigers en vijftigers de ergsten zijn, het minst besef van privacy hebben en social media het meest ongepast gebruiken.
Het is tenslotte ook die groep die er op staat hun kinderen Kids te noemen.
Paarden, kinderen en vuurwerk zijn meestal geen gelukkige combinatie. Van mijn vader mocht dat zeker niet.
Proost
Bij ons huwelijk hadden we op de uitnodiging iets vermeld als “kleding: iets waar je je lekker in voelt”.
Voor de een is dat een smoking of driedelig, voor de andere een jeans met T-shirt. Wij wilden mensen op ons feest die zich fijn voelden, ongehinderd door kledingwensen van ons.
Het was ook het beste feest ooit!
Geen horloge. Da’s namelijk de dresscode, die specifiek in het leven is geroepen zodat genodigden niet na hoeven te denken over wat ze aan moeten trekken.
Enorm irritant, mensen die altijd maar ongevraagd hun eigen invulling denken te moeten geven aan van alles en nog wat. Van die mensen met een “vrije opvoeding”, een mening over letterlijk alles en kinderen die vlinder en zonnestraal heten. In tegenstelling tot wat die mensen vaak lijken te denken, vergaat de wereld echt niet als ze hun hang naar progressiviteit incidenteel eens voor zichzelf houden en gewoon f*kking doen wat er vriendelijk aan ze gevraagd wordt. Zo, dat lucht op.
Thanks for missing the point
Heb je punt niet gemist. Hoge hoed en zakhorloges was de mode eind 19de, begin 20ste eeuw. Mode verandert nu eenmaal (en best ook want anders liepen we misschien nog in pofbroeken over leggings en met een kanten lampkap aan onze nek rond).
Etikette veranderd minder sterk en dient meestal om een uniformiteit te creëren.
Precies… niet zonden gedwongen sfeer en stijl.
Lekker ieder zichzelf laten zijn.
En een handtas voor je mobieltje, want leggings hebben geen broekzakken.
Oh wacht : manbag.
Ik mis de reden en die is simpel. Het is onbeleefd om een horloge te dragen richting de gastheer /-vrouw. Je hebt namelijk alle tijd en bent daar 100% voor hen. Door een horloge te dragen geef je aan dat je de tijd moet weten om te bepalen hoe laat je weg moet. Dat is niet aan jou maar aan de gastheer. Idem voor telefoon. Etiquette heeft meestal een bepaalde logica in zich.
Black tie is niet ‘zwarte stropdas’ hè?.
Verder, prachtig klokkie, zonder datum-venster zou dat zo maar mijn volgende dress-watch kunnen zijn.