Ik ben al een hele tijd op zoek naar een dresswatch en hoop binnenkort de knoop door te hakken. Normaal gesproken lukt het mij vrij snel om van een shortlist naar een favoriet te komen, maar nu loop ik volledig vast. Zelfs na meerdere passessies heb ik het gevoel dat ik geen stap verder kom.
Het grootste struikelblok is het budget dat ik eraan wil besteden. Ik ben zelden formeel gekleed en om dan een groot deel van mijn horlogebudget in een pure dresswatch te steken die ik zelden draag voelt niet verstandig. Daarom zoek ik eigenlijk iets dat ook casual gedragen kan worden, bijvoorbeeld met een andere band. Ik stel dan een lijstje op met semi-casual dresswatches en een week later betrap ik mezelf erop dat ik weer naar Cartiers en moonphase modellen zit te kijken en dan laat ik het hele semi-casual verhaal weer los. Het slaat helemaal nergens op.
Mijn eisenlijst:
• Het horloge moet het liefst semi-casual te dragen zijn
• Bij voorkeur een witte of crème wijzerplaat, al sta ik open voor andere suggesties
• Diameter tussen 36 en 38 mm
• Budget tot 3,5k op de tweedehands markt
• Geen lange lug-to-lug voor mijn dunne 16,5cm polsen
Hieronder heb ik een collage toegevoegd van horloges die ik al heb gepast. Elk horloge heeft zijn eigen pro’s en cons en de merken waarop ik mij vooral heb georiënteerd zijn Longines en Grand Seiko.
Misschien maak ik het mijzelf onnodig moeilijk en moet ik maar gewoon een Frederique Constant Moneta kopen voor 850€ voor gelegenheden. Hebben jullie een favoriet of tips of suggesties die mij kunnen helpen om de juiste keuze te maken? Ik hoor het graag
Ik volg deze even. Dilemma wil ik het niet noemen, maar ik kom er ook nooit zo uit in dit segment.
Heb zelf een santos Dumont, tank, panerai quaranta en GS uit elegance lijn op de shortlist staan, maar b.v zo’n Dennison stone dial is ook eens leuk en breekt de bank niet.
Herkenbaar dilemma! En dank voor het posten van alle foto’s, dat geeft een goed beeld. Vind veel van de horloges nog best wel fors. Niet een stapje kleiner naar 33-35mm? En iets vintage? Een mooie Omega Genève ofzo? Dat is in ieder geval de hoek waar ik een beetje aan het zoeken ben.
maakt eigenlijk hoofdzakelijk sportieve horloges, met een rustige uitstraling (en haarscherpe afwerking) waardoor ze kunnen meespelen als het iets gekleder moet. Dus eigenlijk heb je je eigen vereisten al beantwoord:
Mijn mening is dat een dress watch alleen de tijd moet aangeven dus alles met datum en maanfase valt af. Ook zou ik de dikte meenemen in het besluit aangezien het fijn is als het goed zit bij een overhemd
Mooie horloges die je post, maar ze zouden bij mij behoefte aan een dresswatch niet stillen, omdat ik ze te sportief vind.
Heb nu zelf een eenvoudige FC quartz gekocht maar blijf kijken voor een upgrade.
FC blijf ik naar kijken maar ook Longines, Zenith, Nomos, …
Longines La Grande Classique trekt me momenteel het meest.
Die kunnen prima bij jeans en T-shirt. Waarom zou je denken dat een dress watch niet casual kan? In mijn optiek kun je alle dress watches gewoon casual dragen, of dagelijks. Ik vind toolwatches veel gelimiteerder van aard.
Daar komt nog bij dat veel horloges die we nu dress watches noemen vroeger gewoon “mijn horloge” heetten.
Ik zou lekker voor de FC Moneta gaan. Prachtig horloge voor de prijs, kan prima ook casual gedragen worden. Quartz dus easy grab and go. En je houdt geld over in je horlogepot!
Zo te lezen wil je eigenlijk helemaal geen dress watch. Dat kan ik je niet kwalijk nemen.
Er zijn gelegenheden waar je toch graag eentje zou dragen. Koop daarvoor een mooie vintage omega of een orient (voor een paar honderd piek) en koop van de rest van het budget een mooie sportieve knaller.
Ik zou een Junghans Max Bill gaan passen (33 of 38mm), kun je kiezen uit een handwinder, automaat, quartz, solar quartz (haq). Lichte plaat en die kun je met verschillende horlogebanden dress en super casual maken. Pak je een croco of shell cordovan in zwart of een ijsblauwe suede? Kan allemaal op een Max Bill en dat ruim binnen budget.
En anders een mooie Nomos Ludwig in 33mm (of 38mm):