Radjoe Schreef:
Dus je wilt zeggen dat de meeste modemerken een
plakmerk zijn,ook als ze hun horloges bij een
gerenomeerde fabrikant halen.
Dacht het niet.
Dacht het dus wel. Het is juist hèt uitgangspunt om van een plakker te kunnen spreken.
Zo veel echte producenten zijn er niet en aanzien
is dan toch heel belangerijk.
Zo zijn er zwitserse bedrijven die horloges
ontwerpen en fabriceren voor gerenomeerde merken.
Zie Watching NR2 2009.
Plakmerk? dacht het niet.
Als een merk bijv. Gérald Genta in mocht schakelen voor een ontwerp, dan maakt dat het product nog geen “plakker”.
Als een merk een eigen ontwerp elders geheel laat produceren, assembleren etc., dan vind ik toch wel dat je heel erg hard richting een “plakker” gaat.
Als je dan ook nog eens alleen dozen schuift (dus geen QC, geen montage van banden enz.), het ontwerp eveneens inkoopt, dan is er zéker sprake van een plakker, ongeacht wie de fabricage voor de rekening neemt.
Een merk als Oris koopt bijvoorbeeld alles in,
maar assembleert en ontwerpt zelf. Ook de
kwaliteitscontrole doet Oris zelf. Dat is geen
plakker m.i.
Heb je gelijk in.

Een merk als JLC maakt vrijwel alle onderdelen
zelf, in elk geval het uurwerk -> manufacture.
En er zijn meerdere merken die dat doen.
Klopt, o.a. Seiko, Rolex, Nomos, Dubuis
Je zult wel gelijk hebben maar er zijn
gerenomeerde merken die hun complete horloges door
een ander laten maken.
Geen plakmerk omdat ze een gerenomeerde merk
zijn.
Nee, geen plakkers omdat het ontwerp wèl door hen gemaakt is, maar de uitvoering (veelal om technische redenen) uitbesteed is. Een voorbeeld: voor tourbillons zijn speciale bedrijfjes die ontwerpen realiseren. Gewoonlijk worden de kasten overigens geheel door de opdrachtgever ontworpen c.q. geproduceerd.
Er er komen nog steeds merken terug die dood
waren.
En omdat er mensen zijn die ze niet kennen,prijs
een beetje “goedkoop” vinden,niet bij een
reguliere juwelier verkocht worden of hun
producten niet in hun hand hebben gehad om het te
onderzoeken naar kwaliteit,wil nog niet zeggen dat
ze een plakmerk zijn
Dat zegt het niet direct, nee. Maar vaak komen modellen wel heel erg bekend voor, simpel omdat ze generiek zijn.
De kern van het probleem is, dat er verdomd weinig toegevoegde waarde/eigen inbreng is. Dergelijke “plakkers” zijn in feite niet veel meer waard dan de som van de losse onderdelen, waar bij een echt merk er - vaak binnen een bepaalde lijn passende - toegevoegde waarde is. Noem het voor mijn part de merkidentiteit.
Het gaat bij horloges om emotie, smaak e.d. Mensen willen er fiks voor betalen mits er maar een onderscheidend vermogen uitgaat van een horloge!