Dreyfuss & Co

Geachte Forumleden,

Op 24-10-2009 heb ik bij de Bijenkorf (Den Haag) een Dreyfuss & Co herenhorloge gekocht.

Dit Dreyfuss & Co. horloge is een speciale uitgave die vergezeld wordt met een luxe watchwinder, de kast is van roestvrijstaal met een PVD coating van rosé-goud, het uurwerk is een mechanische automaat en de wijzerplaat is bij de twaalf open en zo het uurwerk (gedeeltelijk) te zien.

Te zien op o.a.:

http://www.millersjewellers.co.uk/view-details-dreyfuss.php?watch=DGS00031/21

en bij Diamondpoint (gevestigd in de Bijenkorf):

http://www.diamondpoint.nl/collectie/index.php

Zelf vind ik het een mooi horloge én een mooie aanbieding.

Op dit forum kan ik echter niets over Dreyfuss & Co vinden.

Dus mijn vraag is: zijn er forumleden die ook een Dreyfuss horloge bezitten en/of er meer over weten.
Uiteraard heb ik het nodige “Gegoogeld” en wel de geschiedenis van deze fabrikant in Zwitserland gelezen.

Zie ook: http://www.dreyfussandco.com/

Ik denk dat het gewoon een horlogemerk is wat opgekocht is om horloges ‘met een goede naam’ te verkopen… dus een zwitsers-plakmerk.

Ik kan er natuurlijk ook langs zitten, maar dit is mijn eerste indruk…

Hier idem.

Niks aparts, zeker niet met de bekende merken met echte fabrieken te vergelijken.

In een zwitzers plakmerk geloof ik niet zo.

Gezien de link naar de fabrikant van Dreyfuss & co, die ik eerder aangaf.

Deze fabriek is in 1925 in Zwitserland opgericht door de Rene Dreyfuss.

De prijs van het horloge wat ik gekocht heb is er ook niet naar!

ÉN:: Bij DiamondPoint worden geen “plakmerken” verkocht… wél merken als:

Edox, Maurice Lacroix, Hermes, Oris, e.d.

Leo,

Wie een merk heeft opgericht zegt helemaal niks.
Prijs al evenmin.

Als ik me goed herinner, is Dreyfuss & Co een “bijmerk” van Rotary Watches (tegenwoordig een engels bedrijf met “roots” in Zwitserland).

De oprichter van Rotary (destijds in Zwitserland) was Moïse Dreyfuss.

Het zou dus kunnen dat beide merken uit dezelfde fabriek komen.

Misschien kan je eens zoeken op Rotary ?

MVG,

Morse.

Ik geloof ook niet zo in Zwitserse plak merken, wel in echte merken.

Links en Websites zeggen niet alles, het hoeft niet allemaal waar te zijn wat er op staat, maar in dit geval is er waarschijnlijk sprake van dat de rechten en naam van één van de tien duizenden Zwitserse horlogemakers zijn opgekocht om een bepaald merk te voorzien van een zekere authenticiteit.
Dat wil niet zeggen dat de horloges slecht zijn of nep, maar het is niet een zo beproefd en klassiek merk als je zou denken. Er wordt gebruik gemaakt van een design wat niet erg origineel is en onbewerkte uurwerken van een wellicht Zwitsers merk.
Je combineert deze drie met elkaar en voor een leek lijkt er al snel een heel gunstige prijs kwaliteit verhouding te ontstaan.
Dat is natuurlijk relatief, want een beetje een goeie kwarts van swatch heeft al snel een veel gunstigere prijs kwaliteit verhouding.

Ik denk dat als jij blij bent met je Dreyfuss & Co dat daar niets mis mee is. Sterker nog, ik ben erg blij dat je voor het gevoel van een mechanisch horloge hebt gekozen met een leuk uiterlijk en hoop dat je er veel plezier van hebt.

Sterker nog… ik heb ook een mechanische (automaaat) van Rotary en het design en zo van de Dreyfuss deed me direct denken aan Rotary.

Mogelijk is het zo dat beide merken in dezelfde fabriek gefrabriceerd worden.

Ook gezien het feit dat de oprichter van Rotary dezelfde naam heeft als: Dreyfuss (& Co).

Maar toch vind ik het geen “plakmerk” (dát klinkt zo goedkoop).

Zelf vind ik het een mooi klokje, al zie je dat niet op de foto’s terug van DiamondPoint, sterker nog… ik heb een “BIJ-Card” v.d. Bijenkorf en krijg regelmatig mail en zo v.d. Bijenkorf alwaar deze aanbieding van dat horloge in stond.
In 1e instantie vond ik er niet veel aan, totdat ik dit horloge in de vitrine zag liggen… en had iets van Wow… mooi klokje… tja… de rest spreekt voor zich.
Daarbij was ik die dag jarig (24-10) en vond het een aardig cadeau voor mezelf.

Mijn stelling is dat ik alleen mechanische horloges verzamel en dit is nu mijn zevende exemplaar.

( 4 Oris horloges, 1 MeisterSinger, 1 Rotary en de Dreyfuss & Co.)

Hoi LeoZ,alsnog gefeliciteerd met je verjaardag en veel draagplezier met je verjaarsdagkado.
En zolang jij het maar mooi vind,ongeacht wat de “kenners” zeggen.
Ik merk dat er velen zijn,dat als ze een merk niet kennen,deze meteen een plakmerk wordt.
Zo zijn er veel zwitserse merken die falliet(financiele crisis/quartz revolutie) zijn gegaan en jaren later weer tevoorschijn kwamen.
Ook de zogenaamde zeer gerenomeerde merken,en die zouden dan zeer dure plakmerken uitbrengen die je dan bij exclusieve juweliers kunt kopen.

Radjoe

Radjoe Schreef:

Hoi LeoZ,alsnog gefeliciteerd met je verjaardag en
veel draagplezier met je verjaarsdagkado.
En zolang jij het maar mooi vind,ongeacht wat de
"kenners" zeggen.
Ik merk dat er velen zijn,dat als ze een merk niet
kennen,deze meteen een plakmerk wordt.
Zo zijn er veel zwitserse merken die
falliet(financiele crisis/quartz revolutie) zijn
gegaan en jaren later weer tevoorschijn kwamen.
Ook de zogenaamde zeer gerenomeerde merken,en die
zouden dan zeer dure plakmerken uitbrengen die je
dan bij exclusieve juweliers kunt kopen.

Radjoe

Definitie plakmerk:
Een merk dat uurwerken, kasten etc. laat maken en monteren door een ander en op het geassembleerde product de naam laat stempelen/plakken.

Vaak is het design ook niet zelf gemaakt en gaat het om horloges met Chinese uurwerkjes. Dat hoeft echter niet.

Kwalitatief hoeft er niets mis te zijn met een “plakmerk”, maar het heeft minder aanzien dan een echte producent, of een manufacture.

Een merk als Oris koopt bijvoorbeeld alles in, maar assembleert en ontwerpt zelf. Ook de kwaliteitscontrole doet Oris zelf. Dat is geen plakker m.i.

Een merk als JLC maakt vrijwel alle onderdelen zelf, in elk geval het uurwerk -> manufacture.

Wat je suggereert over “zogenaamde zeer gerenomeerde merken,en die zouden dan zeer dure plakmerken uitbrengen die je dan bij exclusieve juweliers kunt kopen”, dat is onzin.

Er zijn inderdaad gerenommeerde oude merken uit de dood opgestaan (Breguet, Blancpain, Favre-Leuba), maar die verkopen bepaald geen plakkers…

Bernard Schreef:

Radjoe Schreef:


Hoi LeoZ,alsnog gefeliciteerd met je verjaardag
en
veel draagplezier met je verjaarsdagkado.
En zolang jij het maar mooi vind,ongeacht wat
de
"kenners" zeggen.
Ik merk dat er velen zijn,dat als ze een merk
niet
kennen,deze meteen een plakmerk wordt.
Zo zijn er veel zwitserse merken die
falliet(financiele crisis/quartz revolutie)
zijn
gegaan en jaren later weer tevoorschijn kwamen.
Ook de zogenaamde zeer gerenomeerde merken,en
die
zouden dan zeer dure plakmerken uitbrengen die
je
dan bij exclusieve juweliers kunt kopen.

Radjoe

Definitie plakmerk:
Een merk dat uurwerken, kasten etc. laat maken en
monteren door een ander en op het geassembleerde
product de naam laat stempelen/plakken.

Dus je wilt zeggen dat de meeste modemerken een plakmerk zijn,ook als ze hun horloges bij een gerenomeerde fabrikant halen.
Dacht het niet.

Vaak is het design ook niet zelf gemaakt en gaat
het om horloges met Chinese uurwerkjes. Dat hoeft
echter niet.

Wat je zegt"het hoeft niet".

Kwalitatief hoeft er niets mis te zijn met een
"plakmerk", maar het heeft minder aanzien dan een
echte producent, of een manufacture.

Zo veel echte producenten zijn er niet en aanzien is dan toch heel belangerijk.
Zo zijn er zwitserse bedrijven die horloges ontwerpen en fabriceren voor gerenomeerde merken.
Zie Watching NR2 2009.
Plakmerk? dacht het niet.

Een merk als Oris koopt bijvoorbeeld alles in,
maar assembleert en ontwerpt zelf. Ook de
kwaliteitscontrole doet Oris zelf. Dat is geen
plakker m.i.

Heb je gelijk in.

Een merk als JLC maakt vrijwel alle onderdelen
zelf, in elk geval het uurwerk -> manufacture.

En er zijn meerdere merken die dat doen.

Wat je suggereert over “zogenaamde zeer
gerenomeerde merken,en die zouden dan zeer dure
plakmerken uitbrengen die je dan bij exclusieve
juweliers kunt kopen”, dat is onzin.

Je zult wel gelijk hebben maar er zijn gerenomeerde merken die hun complete horloges door een ander laten maken.
Geen plakmerk omdat ze een gerenomeerde merk zijn.

Er zijn inderdaad gerenommeerde oude merken uit de
dood opgestaan (Breguet, Blancpain, Favre-Leuba),
maar die verkopen bepaald geen plakkers…

Er er komen nog steeds merken terug die dood waren.
En omdat er mensen zijn die ze niet kennen,prijs een beetje “goedkoop” vinden,niet bij een reguliere juwelier verkocht worden of hun producten niet in hun hand hebben gehad om het te onderzoeken naar kwaliteit,wil nog niet zeggen dat ze een plakmerk zijn

Radjoe Schreef:

Dus je wilt zeggen dat de meeste modemerken een
plakmerk zijn,ook als ze hun horloges bij een
gerenomeerde fabrikant halen.
Dacht het niet.

Dacht het dus wel. Het is juist hèt uitgangspunt om van een plakker te kunnen spreken.

Zo veel echte producenten zijn er niet en aanzien
is dan toch heel belangerijk.
Zo zijn er zwitserse bedrijven die horloges
ontwerpen en fabriceren voor gerenomeerde merken.
Zie Watching NR2 2009.
Plakmerk? dacht het niet.

Als een merk bijv. Gérald Genta in mocht schakelen voor een ontwerp, dan maakt dat het product nog geen “plakker”.

Als een merk een eigen ontwerp elders geheel laat produceren, assembleren etc., dan vind ik toch wel dat je heel erg hard richting een “plakker” gaat.
Als je dan ook nog eens alleen dozen schuift (dus geen QC, geen montage van banden enz.), het ontwerp eveneens inkoopt, dan is er zéker sprake van een plakker, ongeacht wie de fabricage voor de rekening neemt.

Een merk als Oris koopt bijvoorbeeld alles in,
maar assembleert en ontwerpt zelf. Ook de
kwaliteitscontrole doet Oris zelf. Dat is geen
plakker m.i.

Heb je gelijk in.

:slight_smile:

Een merk als JLC maakt vrijwel alle onderdelen
zelf, in elk geval het uurwerk -> manufacture.

En er zijn meerdere merken die dat doen.

Klopt, o.a. Seiko, Rolex, Nomos, Dubuis

Je zult wel gelijk hebben maar er zijn
gerenomeerde merken die hun complete horloges door
een ander laten maken.
Geen plakmerk omdat ze een gerenomeerde merk
zijn.

Nee, geen plakkers omdat het ontwerp wèl door hen gemaakt is, maar de uitvoering (veelal om technische redenen) uitbesteed is. Een voorbeeld: voor tourbillons zijn speciale bedrijfjes die ontwerpen realiseren. Gewoonlijk worden de kasten overigens geheel door de opdrachtgever ontworpen c.q. geproduceerd.

Er er komen nog steeds merken terug die dood
waren.
En omdat er mensen zijn die ze niet kennen,prijs
een beetje “goedkoop” vinden,niet bij een
reguliere juwelier verkocht worden of hun
producten niet in hun hand hebben gehad om het te
onderzoeken naar kwaliteit,wil nog niet zeggen dat
ze een plakmerk zijn

Dat zegt het niet direct, nee. Maar vaak komen modellen wel heel erg bekend voor, simpel omdat ze generiek zijn.

De kern van het probleem is, dat er verdomd weinig toegevoegde waarde/eigen inbreng is. Dergelijke “plakkers” zijn in feite niet veel meer waard dan de som van de losse onderdelen, waar bij een echt merk er - vaak binnen een bepaalde lijn passende - toegevoegde waarde is. Noem het voor mijn part de merkidentiteit.

Het gaat bij horloges om emotie, smaak e.d. Mensen willen er fiks voor betalen mits er maar een onderscheidend vermogen uitgaat van een horloge!

Ze Pronken met de geschiedenis van dreyfuss & Co terwijl die los staat van de horloges die ze nu verkopen.

Leo, ik heb onlangs ook een horloge van Dreyfuss gekocht en vond jullie discussie op dit forum toen ik ook meer informatie zocht op internet. Ik ben toen gaan mailen met de organisatie achter Dreyfuss. Deze organisatie, de Dreyfuss Group in Londen, heeft enkele merken onder haar beheer: Rotary, Dreyfuss & Co en J&T Windmills.
Van de PR Manager/Senior Brand Manager kreeg ik de volgende reactie:
"The Dreyfuss & Co brand was founded in 2005 and since that time has
acquired a fantastic following worldwide. The collection is entirely
Swiss Made and is inspired by Rene Dreyfuss, celebrated horologer. The
collection is split into “families” each named after a key date in the
life of Rene Dreyfuss. Dreyfuss & Co is the second brand to have been launched by The Dreyfuss Group, the third oldest Swiss family-run watch manufacturer that is still owned and managed by a direct descendant of the founding family.
Since 1895, The Dreyfuss family have dedicated themselves to designing
and offering stylish, affordable and premium quality timepieces. The
Group now counts three distinctive brands of watches, the most famous of
which is Rotary Watches."
Van zijn collega Brand Manager kreeg ik nagenoeg dezelfde reactie:
“The Dreyfuss & Co brand was inspired by the life of a family relative of
the Dreyfuss family, Rene Dreyfuss, and has been created with Rotary’s
115 years of watchmaking experience. Although the brand name is
relatively new to the industry the collection features models based on
the Dreyfuss family archive of timepieces and has been positioned as a
luxury watch brand due to the handmade, swiss watch making credentials
and high calibre of materials and finishing techniques used to create
each timepiece.Although Rotary watches is part of The Dreyfuss Group, the watches are created separately. Both watch brands belong to the oldest Swiss
watchmaking brand that is still run but direct descendants of the
family.”

Toen ik nog vroeg naar het kwaliteitsverschil en verschil positie in de markt tussen Rotary en Dreyfuss, kreeg ik van de Brand Manager het volgende antwoord:
“The parts and finish applied to a Dreyfuss and Co watch is of a higher quality when compared to our Rotary brand, which means that it is situated as a more luxurious watch brand and is not in direct competition.”

Geen slechte aankoop gedaan lijkt me dus…

Groet,
Jort

1 like

slecht of niet slecht… het is gewoon geen bijzonder horloge, wat verwacht je ook voor 5/600e.

Blijft een kwestie van smaak, niet waar…:slight_smile: Het hoeft niet allemaal Breitling, Omega, Tag Heuer e.d. te zijn. Het is in zijn klasse in ieder geval een prima kwaliteitshorloge. Dit is een klassiek horloge met een modern tintje en zo heb ik voor allerlei gelegenheden bepaalde horloges… Wat is voor jou dan een mooi, kwalitatief goed en enigszins betaalbaar mechanisch horloge?

Ik had het over niet bijzonder… smaken verschillen inderdaad en daar valt niet over te twisten.

Maar zoals al eerder gezegd, plakmerk of niet, horloges van deze prijsklasse kan en mag je niet zoveel verwachten (op zowel kwaliteit, bijzonderheid en historie).
Leuk dat het een Zwitsersmerk is, maar dat zegt ook niet meer zoveel.

Overigens heb ik niet zoveel kaas gegeten van wat er allemaal in deze prijsklasse beschikbaar is. Maar persoonlijk koop ik liever een oude Omega voor 7/800e dan zoiets…

e-watch Schreef:

Leo, ik heb onlangs ook een horloge van Dreyfuss
gekocht en vond jullie discussie op dit forum toen
ik ook meer informatie zocht op internet. Ik ben
toen gaan mailen met de organisatie achter
Dreyfuss. Deze organisatie, de Dreyfuss Group in
Londen, heeft enkele merken onder haar beheer:
Rotary, Dreyfuss & Co en J&T Windmills.
Van de PR Manager/Senior Brand Manager kreeg ik de
volgende reactie:
"The Dreyfuss & Co brand was founded in 2005 and
since that time has
acquired a fantastic following worldwide. The
collection is entirely
Swiss Made and is inspired by Rene Dreyfuss,
celebrated horologer. The
collection is split into “families” each named
after a key date in the
life of Rene Dreyfuss. Dreyfuss & Co is the second
brand to have been launched by The Dreyfuss Group,
the third oldest Swiss family-run watch
manufacturer that is still owned and managed by a
direct descendant of the founding family.
Since 1895, The Dreyfuss family have dedicated
themselves to designing
and offering stylish, affordable and premium
quality timepieces. The
Group now counts three distinctive brands of
watches, the most famous of
which is Rotary Watches."
Van zijn collega Brand Manager kreeg ik nagenoeg
dezelfde reactie:
“The Dreyfuss & Co brand was inspired by the life
of a family relative of
the Dreyfuss family, Rene Dreyfuss, and has been
created with Rotary’s
115 years of watchmaking experience. Although the
brand name is
relatively new to the industry the collection
features models based on
the Dreyfuss family archive of timepieces and has
been positioned as a
luxury watch brand due to the handmade, swiss
watch making credentials
and high calibre of materials and finishing
techniques used to create
each timepiece.Although Rotary watches is part of
The Dreyfuss Group, the watches are created
separately. Both watch brands belong to the oldest
Swiss
watchmaking brand that is still run but direct
descendants of the
family.”

Toen ik nog vroeg naar het kwaliteitsverschil en
verschil positie in de markt tussen Rotary en
Dreyfuss, kreeg ik van de Brand Manager het
volgende antwoord:
“The parts and finish applied to a Dreyfuss and Co
watch is of a higher quality when compared to our
Rotary brand, which means that it is situated as a
more luxurious watch brand and is not in direct
competition.”

Geen slechte aankoop gedaan lijkt me dus…

Groet,
Jort

Ben ik de enige die van deze antwoorden een “Wij van WC-eend adviseren WC-eend” gevoel krijgt? Zeker als je antwoord krijgt van een PR-manager / Brand manager.

Voor 500 euro kun je een prima mechanisch horloge kopen, waar je best wat van mag verwachten en soms voor het geld beter zijn, of meer waar voor hun geld bieden dan merken die meer dan het dubbele kosten, maar hetzelfde uurwerk gebruiken…

Het is allemaal wat relatief. Wat zoek je in een horloge, wat verwacht je van een horloge en ben je vatbaar voor merk/imago etc.? En hoe byzonder (en wat versta je onder byzonder)? Een Poljot heb je voor minder dan 500 euro. Je hebt dan een prima horloge waar je jaren plezier van kunt hebben en waar je er niet zo veel van ziet. Vergelijk het echter niet met iets als JLC, Brequet etc.
Ander voorbeeld: Als je een mechanische Seiko of Citizen (bijv.) voor 5-600 euro koopt, heb je wel degelijk een zeer goede klok. Echter, het imago zit niet op hetzelfde niveau als bijv. een JLC of Rolex (in Europa dan, in Japan zelf staat het heel hoog aangeschreven, vooral de Grande Seiko’s bijv.).

Overigens gebruiken een aantal merken in de range van JLC, Blancpain e.d. ondertussen ook technieken die door Seiko uitgevonden zijn…

Natuurlijk is het ook een verkoopverhaaltje van die Brandmanagers, maar het geeft ook wat background informatie over het merk en bij welke watchmaker Dreyfuss & Co is ondergebracht. Daar werd in de eerdere discussie nog over gespeculeerd.
De Rotary horloges hebben in ieder geval een goede prijs-kwaliteits verhouding en of Dreyfuss & Co echt beter is… daar twijfel ik zelf ook aan, maar het is geen miskoop…