Dreyfuss & Co

Wat is nou eigenlijk echt het verschil in mechanica tussen (mechanische) horloges van merken als Rotary/Dreyfuss, Viceroy, Poljot of duurdere merken zoals je noemt (JLC, Brequet, Rolex, Breitling, Omega e.a.)?

Primaā€¦ indien je dit soort horloges niet mooi vind!

MƔƔr om het op de prijs af te laten gaan (5/600 euro) vind ik een beetje zielig!

Op dit forum praat men ook over goedkopere horloges van zeg maar 200 euro, dƔƔr hoor ik niets negatiefs over! Terwijl ƭk daar best mooie horloges tussen vind.

MĆ³et het dan persĆ© een Omega, Rolex, Breitling zijn?.. denk zelf van niet!

Ik vroeg aan het begin slechts om verdere infoā€¦ verder nietā€¦

LeoZ Schreef:

Primaā€¦ indien je dit soort horloges niet mooi
vind!

MƔƔr om het op de prijs af te laten gaan (5/600
euro) vind ik een beetje zielig!

Op dit forum praat men ook over goedkopere
horloges van zeg maar 200 euro, dƔƔr hoor ik niets
negatiefs over! Terwijl Ć­k daar best mooie
horloges tussen vind.

MĆ³et het dan persĆ© een Omega, Rolex, Breitling
zijn?.. denk zelf van niet!

Ik vroeg aan het begin slechts om verdere infoā€¦
verder nietā€¦

Tja, voor sommigen is label belangrijker dan inhoud. Waar het om gaat is of jĆ­j het mooi vindt, en het het geld waard vindt.

Groeten,

Martin

Zoals je begrijpt ben ik het hier VOLKOMEN mee eensā€¦:-)) Volgens mij heb ik trouwens toevallig dezelfde uitvoering gekocht. Bij V&D in Utrecht zit een goede juwelier inhouse met een zeer uitgebreide horlogecollectie, ook ā€œgrote merkenā€ ;-). Van de collectie van Dreyfuss & Co vond ik deze de mooiste. Plaatjes op internet doen hem geen recht. In het echt is deze veel mooier (limited edition series 25, rose (double)gold, nr. 0509). De brandmanager zoekt nog uit hoeveel er exact van deze serie zijn gemaakt, maar dat zullen er ca 1000 zijn). Jij ook veel plezier ermee en ik hoop dat ik je met de eerdere reactie nog enige extra informatie heb verschaft.

inderdaad alles wat maar ruikt naar 13 in een dozijn, prullariaā€¦ heeft niets met geld te maken, hoewel kwaliteit en orginaliteit een prijs heeft.

Toevallig heb ik wel grote merken in mijn collectie, maar koop net zo lief een leuke vintage op ebay voor 500e.

Maar ieder zā€™n dingā€¦ ik zou ook niet op een auto forum posten dat ik zoā€™n auto liefhebber ben en een bijzondere en speciale editie van een enorm oud en beroemd merk heb gekocht bij de plaatselijke groothandel, een Mitsubishiā€¦

@okzbow:

Prullariaā€¦ vind ik deze reactie van u nogal arrogant!

Ik had het NIET over een oud en beroemd merk, ik vroeg slechts infoā€¦en de vergelijking met een auto?..:smiley:

Ik vind het (nog steeds) een mooi horloge voor een betaalbare prijs.

Het zou niets met geld te maken hebbenā€¦ mƔƔr u begint n.b. er zelf over!

Zelf ben ik ook in het bezit van 4 verschillende Oris horlogesā€¦ is dat dan ook prullaria?..

Terwijl hier op dit forum de meeste leden het hebben over o.a Seiko en Parnisā€¦ durft u daarover ook zulk negatiefs in te tikken?

Ik dacht dat dit forum bedoelt is voor horloge liefhebbers van alle merkenā€¦ en niet alleen Hublot, Rolex. PP, etc.

Toevallig ben ik geen liefhebber van alle merkenā€¦ en ik geef mijn mening.

Parnis horloges zijn overigens hele goedkope kopieen van IWCā€™s, geen goed woord voor over! Staat op hetzelfde nivo als een imitatie IWC kopen!

Overigens vind ik Breitling, Tag en bijv Panarai ook vreselijk, over het algemeen gedragen door proleten. Nu hebben ook deze merken uiteraard best aardige modellenā€¦

Seiko is grappig, net als Swatchā€¦ alle twee gerenomeerde merken. Nu heeft Swatch nog wel eens wat bijzonders door zā€™n styling, maar Seikoā€¦

Maar nogmaals, om niet de vergelijking te trekken met autoā€™s, doen we het deze keer met pakken (een ander mannen-ding)ā€¦ je gaat ook niet op het stijlforum een berichtje plaatsen dat je bij de WE prachtig pak heb gekochtā€¦ ook al is het een forum voor kledingliefhebbers.

Ieder zijn ding zullen we maar zeggenā€¦

okzbow Schreef:

ik zou ook niet op een auto forum posten dat ik zoā€™n
auto liefhebber ben en een bijzondere en speciale
editie van een enorm oud en beroemd merk heb gekocht
bij de plaatselijke groothandel, een Mitsubishiā€¦

Waarom niet ? Het is toch een auto forum ? De vraag die JIJ je beter zou stellen, is of het nodig is met dit soort berichten iemand zā€™n aankoop te ridiculiseren. Als er iemand weer eens met een hondslelijke XYZZY* (*merk zelf in te vullen) komt pronken, dan zwijg ik gewoonweg en denk ik ā€œaan mij niet besteedā€. Ik onderdruk mijn drang om mijn weerzin wereldkundig te maken - probeer het ook eens, misschien lukt het je wel ooit.

-Eric-

En alleen om dit te melden maak je een nieuw account aanā€¦ hulde! :slight_smile:

Overigens heb je wel een beetje gelijk. Maar een klein beetje opvoeding hier en daar kan mi geen kwaad.

Ik respecteer jouw mening, maar dat neemt niet weg dat jĆ­j vindt dat ik op dit forum dan maar niet moet aankomen met (in dit geval) een Dreyfuss&Co horloge.

DĆ”t vind Ć­kā€¦ Arrogant! :smiley:

Nogmaals: ik vind dat dit Horloge Forum (zo heet deze site toch?!) voor alle merken is!

Misschien is het handig als u zelf maar een forum opricht voor de snobs met alle "top"merken?..

Ik ben benieuwd welke merken je wƩl goed- en mooi vindt.

Tenslotteā€¦ er zullen vast Forumleden zijn die jouw bevinding niet als prettig ervarenā€¦ dĆ”t is mijn mening.

okzbow Schreef:

En alleen om dit te melden maak je een nieuw
account aanā€¦ hulde! :slight_smile:

Overigens heb je wel een beetje gelijk. Maar een
klein beetje opvoeding hier en daar kan mi geen
kwaad.

Ik ben hier al jaren een lurker hoor en ben onder dezelfde gebruikersnaam al jaren actief op andere (vaak internationale) fora. Wat betreft je standpunt ivm aziatische ā€˜homageā€™ geef ik je gelijk, maar daar gaat het bij LeoZ nu eenmaal niet over.

-Eric-

Ik vind dat je best mag aan komen met wat voor horloge dan ook, maar dat je dan ook niet moet piepen als mensen het een ā€œprulā€ vindenā€¦ vrijheid van meningsuiting werkt namelijk 2 kanten op!

En het forum waar je aan refereert bestaat al, het heet DeZinVanLuxeā€¦

Overigens is het denken dat andere forumleden mijn bevindingen als onprettig ervaren geen mening, maar een aanname.

Klopt weer niet. Parnis heeft wellicht het design voor delen ā€˜gepiktā€™, maar zoals al in eerdere postings: dat doen de dure merken ook bij elkaar. Parnis is voor het geld een leuk merk. Een imitatie IWC is doorgaans veel te duur en met een nepper rondlopen vind ik niets (ā€œik wil wel maar kan nietā€¦ā€ principe).

En Seiko, grappig??:S. Dat zie ik je niet roepen over andere manufacturen die Seiko techniek gepikt hebben. Overigens heeft Seiko zeker wel een eigen styling, hoewel je van enkele modellen wel kunt zeggen dat ze beinvloed zijn door bijv. Rolex GMT en Omega seamaster. Doch, in feite meet je dan met twee maten of je kent de feiten niet.

En je vergelijkingen met autoā€™s en kleding slaan nergens op. Dit is geen specifiek stijl-, merkforum, maar vooral een forum van en voor liefhebbers van horloges van allerlei merken, modellen en technieken maar met een afkeuring richting echte neppers. Je kunt uiteraard aangeven dat je bepaalde merken en/of modellen niets vindt (of vriendelijker gezegd, niet jouw ding zijn). Echter, we hebben hier niet zoā€™n redenatiewijze als jij voorstaan, die op een aantal onderdelen voorbij je eigen mening gaan, maar als feiten gepresenteerd worden. Of je formuleert je anders dan je bedoelt?

In ieder geval niet per se beter. Vaak vooral anders qua opbouw van het uurwerk. En de afwerking is vaak mooier. Verder bepaalde complicaties, die een horloge iets extra speciaals geven en dus ook een hoger prijskaartje (moeilijker te maken, meer tijd etc.). En uiteraard de prestige van het merk. JLC en Brequet zijn daarbij weer van een andere orde dan Omega en Breitling.

Doelredenaties noemen we dat tochā€¦ ik kan het niet betalen dus koop ik maar iets wat er enorm op lijkt en praat het dan goed door te zeggen dat ze het ontwerp maar gedeeltelijk hebben afgekeken?

Zelfde voor de techniekā€¦ je zegt eerst zelf dat grote merken ook naar elkaar kijken en van elkaar lenen, maar de techniek van Seiko is ineens gejat?
Verdiep je eens in de horloge-historie en kijk alle kalibers er eens op na, grote jongen als jij niet bepaalde kalibers van verschillende merken op elkaar vindt lijken.

Het zijn geen vergelijkingen, maar voorbeeldenā€¦ wezenlijk verschil.
Het Stijlforum gaat over stijl en niet over merken, maar niemand zal daar het ook maar in zā€™n hoofd halen om een pak van de WE te presenteren.
Ik verbaas me er dan ook over dat iets soortgelijks hier wel gebeurd (een ā€œmerkā€ pak van de WE staat mi op hetzelfde nivo als een ā€œmerkā€ horloge van de Bijenkorf).

en bouwen van de mechaniek gaat veel tijd in zitten (terwijl de goedkopere merken die kant en klaar inkopen).
En daarnaast het gebruik van materialen, afwerking van het uurwerk, de stenen die worden gebruiktā€¦

Om dan maar even te beginnen met je stijlforum: DAN heb je gelijk ja. Daar ga je niet van de daken jubelen dat je een WE pak hebt gekocht. Maar dit is geen stijlforum, dus daarom gaat je vergelijking gaat fout en verbaas jij je.

Verder slaat je eerste zin de plank voor wat ik bedoel mis. Als je een echte nepper koopt (dus met de originele merknaam op de wijzerplaat) heb je gelijk. Als het een heel ander merk is, maar waarvan het design voor (grote) delen lijkt op enkele beroemde modellen, kun je oneindig discusieren. Net zoals je oneindig kunt discusieren waarom je veel geld zou besteden aan een duur, gerenomeerd merk/model, waar een eenvoudig uurwerkje in zit.

En wellicht heb jij geen volledige research gedaan (ik ook niet, best veel werk), dus toch een weetje dan; Seiko heeft wel degelijk heel veel vindingen op mechanisch gebied gedaan, die, omdat de patenten verlopen zijn, nu ook gebruikt worden door een aantal dure, zwitserse jongens. Net zoals dat je mag benoemen dat merken design elementen van elkaar pikken, mag je dat ook doen v.w.b. techniek, ongeacht de merken. Trouwens, dat pikken zie je ook in de auto- en modewereld. Dat zal jou ook opgevallen zijn. Het is alleen wel raar dat als een Japans of Koreaans merk van bijv. een Duits merk designelementen pikt, dit wel benoemd mag worden, maar andersom blijkbaar niet benoemd mag worden, terwijl het wel gebeurt.Heeft misschien ook te maken met wat een trend is/wordt (iedereen opeens zwarte kasten, rubber banden bijv.).

Overigens klopt het wel dat van de zeer vele merken van vroeger, veel merken calibers hadden die leken op calibers van andere merken.

mijne heren ,
Alle horloges lijken op elkaar,wijzerplaat en wijzers dat is al honderden jaren zo.
Geen wonder dat er veel op elkaar lijken en dat er ideetjes van elkaar worden gestolen.
Dat is in het dagelijks leven op alle gebieden het geval
Er zijn echter ook horloges die wel origineel zijn en niet als hommage of replica door het leven gaan
Of je ze mooi vindt is een ander verhaal maar vernieuwend zijn ze wel.

Hiet een paar voorbeelden




groetjes

Lenno

We laten de discussie over Stijl en Horloges maar rustenā€¦ smaken verschillen :slight_smile:

Dus als iemand in een namaak Ferrari rijdt is het prima (je ziet ze nog wel eens, geloof omgebouwde Dodge)ā€¦ ?

Ik vind het zielig en lachwekkendā€¦ ook zo met de zogenaamde hommages.

Niet als het Ferrari-logo erop staat.

Nou ja, laat maar zitten verder. We komen toch niet tot elkaar/begrijpen elkaar niet.