Nou lieve mede HF-leden, daar ben ik weer. Na de positieve reacties op mijn vorige langere topic dacht ik: laat ik eens in de pen kruipen voor een volgend avontuur. Pak er gerust een kop koffie/thee bij, want dit is weer lange zit.
Vorige maand ben ik samen met mijn partner naar het land van de rijzende zon geweest. Omdat we deze reis volledig zelf hadden ingepland en geboekt, hadden we natuurlijk vrij spel om te gaan en staan waar we wilden.
En handig als ik ben, stond vanaf minuut één één ding vast: de Grand Seiko Studio in Shizukuishi (nabij Morioka) stond bovenaan de planning, en een deel van onze hotels zijn daar blind omheen gebouwd.
Lang verhaal kort, dit was onze route van drie weken:
- Stad 1(paars): Osaka (6 nachten, inclusief dagtrips naar Kyoto en Nara)
- Stad 2(donkerrood) Nagoya (3 nachten)
- Stad 3(groen): Sendai (3 nachten)
- Stad 4(geel/goud): Akita (3 nachten – bewust gekozen boven Morioka omdat dit qua regio nét wat leuker leek)
- Stad 5(blauw): Tokyo (6 nachten)
Het verlanglijstje (en de reishorloge-reality)
Omdat internet vol staat met verhalen dat Japan HET walhalla is om horloges te kopen, had ik mezelf een keurig verlanglijstje van vijf stuks gemaakt. Ja, vijf is een hele hoop, ik weet het.
- Grand Seiko Omiwatari (SBGY007) – Mijn absolute #1 grail (daar gaan we het zo over hebben).
- Casio Sauna Watch – Een Japan-exclusief model specifiek gemaakt voor onsens en sauna’s. Niet duur, maar wel heel geinig en hier nergens te krijgen.
- Vintage Tag Heuer Formula One – Altijd al leuk, en in Japan zouden ze voor het oprapen liggen, toch?
- Seiko Metronome Watch – Omdat het kan.
- Citizen Family Mart Watch – Een wegwerpprijs-horloge dat je gewoon bij de lokale buurtsuper uit het rek trekt.
Als trouwe reishorloge had ik trouwens mijn San Martin GMT meegenomen. De ultieme Tudor-hommage op budget, en eindelijk een legitieme reden om die GMT-bezel daadwerkelijk te gebruiken.
Deel 1: Osaka en Nagoya (Verval van het plan)
Osaka was prachtig, bizar lekker eten en op de tweede avond was het al raak voor horloge nummer één. Ik liep tegen een G-Shock DW-H5600 aan. Dit is de moderne interpretatie van de klassieke square, maar dan met stappenteller, hartslagsensor en telefoonkoppeling. Een smartwatch in vermomming die niet direct opvalt. In Nederland zag ik hem alleen in saaie kleuren, maar in Japan hadden ze exclusieve varianten. Toch koos ik voor strak zwart, wel zo handig bij elke outfit.
Daarna door naar Nagoya. Hier kocht ik zelf niks, maar mijn vriendin des te meer. In een winkelstraat liep ze een boetiek binnen vol microbrands en ging ze los op een Matow. Volgens de verkoopster een lokaal Japans microbrand dat exclusief door vrouwen wordt ontworpen. Haar model heeft heel veel weg van een vintage Cartier – van de elegante vorm tot de geblauwde wijzers en Romeinse cijfers, maar dan zonder de hoofdprijs. Ideale aankoop!
Deel 2: Sendai en het Akita
In Sendai kwamen we terecht tijdens de laatste dag van het beroemde lampionnenfestival. Iedereen deed mee met handgemaakte lampionnen, waaronder… jawel, Tudor!
Tussen het festival door ben ik ook even binnengelopen bij A BATHING APE (BAPE). Kwam voor schoenen, maar zag in de vitrine een blauw horloge liggen dat akelig veel weghad van een Rolex Submariner. Na even passen: hup, meegenomen inclusief matchende schoenen.
Horloge twee is een feit. En wie telt er mee? Precies, nog steeds géén enkel horloge van het officiële verlanglijstje.
Dan stad vier: Akita. Bekend om de beste rijst van het land. Mijn geplande bezoek aan de Grand Seiko Studio zou hier plaatsvinden, maar door de weeks wachten op het openen van de reserveringssloten bleek het ineens pijnlijk duidelijk: de studio was tijdens onze dagen gesloten vanwege het landelijke Obon-festival. Domper! Geen GS-studio dus, maar wel een schitterende tour gehad door een van best bewaarde samuraidorpen van Noord-Japan. Je kunt niet alles hebben.
Deel 3: Tokyo en de ultieme reddingsboei
Toen door naar de eindbestemming: zes nachten Tokyo. De reis liep inmiddels tegen zijn einde en van mijn Omiwatari was nog geen spoor bekeken.
Op onze tweede dag in Tokyo hadden we iets heel vets: een workshop bij de Audemars Piguet Labs in Shinjuku. Een gratis experience (wel ver van tevoren boeken, want het loopt storm!) waar je alles leert over de geschiedenis, technieken en afwerking van het merk. Echt een aanrader!
Diezelfde middag liep ik in een winkel achteraf tegen horloge nummer drie van mijn lijst aan: de Casio Sauna Watch. Gelijk afgetikt, en dezelfde avond nog getest in een authentieke onsen. Missie geslaagd.
Maar toen… de jacht op de heilige graal.
Op dag vier naar het Seiko-gebouw in Ginza gegaan. De verkoper keek mij medelijdend aan: in alle vijf officiële GS-boutiques in Tokyo was dit specifieke model uitverkocht.
Oef. Paniek.
Ook in de beruchte horlogewijk Nakano en het befaamde Nakano Broadway kon niemand mij helpen. Ze hadden hem simpelweg niet liggen, en ik weigerde concessies te doen aan een alternatief model.
Met het zweet op de rug pakten we de metro naar Shinjuku voor een laatste poging langs wat dealers. Winkel in, winkel uit… tot we als ultieme reddingsboei het luxueuze megawarenhuis Isetan (de Japanse Harrods) doken.
En yes, tegen alle verwachtingen in: daar lag ie. Sterker nog, het was het allerlaatste exemplaar van de Omiwatari! Geen seconde over nagedacht, direct afgetikt, en ik ben naar buitengewandeld als een klein kind in een snoepjeswinkel met mijn absolute droomhorloge om de pols.
Tot slot
Om het even samen te vatten: eindstand vier horloges gekocht, waarvan twee semi-gepland (de G-Shock en de Casio Sauna Watch) en twee absoluut niet gepland (de BAPE-diver en natuurlijk de langverwachte Omiwatari). Stuk voor stuk hartstikke gaaf en op hun eigen manier een blijvende herinnering aan deze trip.
Er is natuurlijk nog veel en veel meer gebeurd dan alleen horloges bekijken tijdens deze reis, maar dit is tenslotte het Horlogeforum — ik wil jullie ook weer niet té veel vermvelen met al te lange vakantieverhalen. Nu nog lekker aan het bijkomen van de reis en gaan bedenken waar ik deze grote toevoeging aan mijn collectie moet laten ![]()
Bedankt voor het lezen, en tot de volgende!