Druppeltest op saffier, 100% betrouwbaar?

Beste forumleden,
Laatst las ik op het forum de geweldige tip om saffierglas te testen middels de zogenaamde “druppelproef”. Een waterdruppel blijft op saffier rond op het glas liggen en vloeit niet uit. Top, heb ik direct gedaan en alle horloges die ik met omschrijving “saffier” heb gekocht, slaagden voor de test behalve …de Ballast Odin. Gekocht met de omschrijving van saffierglas, maar de druppel vloeit uit en blijft niet bol staan. Is het nu zo dat de test niet helemaal 100% betrouwbaar is of …zit er geen saffier in de Odin?

Alleen de schuurpapier test geeft 100% zekerheid.

12 likes

De valvangrotehoogteophetglastest ook…

2 likes

Je kan ook met je huissleutel met wat kracht over het glas schrapen, weet het het ook zeker als er een kras op komt is het geen saffier.

Maar serieus, het kan best dat hier geen saffier toplaag op zit. De test heeft bij mij altijd gewerkt. Het merk zit ook aan de onderkant van het Swiss Made segment. Als er in het zonlicht ook wat krasjes e.d. zichtbaar zijn weet je ook wel zeker dat het geen saffier is. Ik heb nog nooit een kras gehad op saffierglas.

2 likes

:confused:Of de AR coating aan de buitenzijde ?

2 likes

Dat kan ook, alleen die zal een Ballast Odin niet hebben schat ik zo in :grin:

1 like

Mmmm :thinking: ,kon wel eens een juiste inschatting zijn.:wink:

2 likes

Nou, ik sloeg een poos geleden een behoorlijke flater als WIS. Stond ik daar interessant te doen bij de aanschaf van een Hamilton. Er stond saffierglas op, en van een ander horloge wisten ze het niet zeker.

Waar het op neer kwam was dat ik met de gigantische wijsheid kwam om de druppeltest te doen. Bij dat andere horloge vloeide het water uit, maar toen ik het op de hamilton deed, bleef het ook geen druppel!
Ik weet dus niet of er misschien wat vuil op m’n vingers zat, of dat de druppeltest niet op alle saffier werkt, maar daar stond ik dan met natte vingers beteuterd te kijken naar de plasjes water op het glas :sweat_smile:
En in de winkel hadden ze nog nooit van die test gehoord, dus volgens mij dachten ze dat ik het uit m’n duim zoog :flushed:

11 likes

Ik heb ook eens zo’n Ballast gekocht.
Waar?
idd mijn enige en laatste aankoop bij 'klok vandaag’
In de beschrijving stond Saffier glas,
bleek gewoon origineel PLASTIC!
Trouwens het hele horloge was van plastic.
Ik heb het horloge onmiddellijk geretourneerd en kreeg
het aankoopbedrag ( ± 4 tientjes ) keurig terug.

Grt.

1 like

het kan te maken hebben met stofjes op het glas
en waarschijnlijk ook met de hoeveelheid water,
gesteld dat je die druppel er voorzichtig op moet laten vallen,
zodra je teveel kracht gebruikt of teveel water, dan vloeit het water uit
probeer je het dan nogmaals dan moet je wel eerst even het glas opnieuw goed droog maken.

1 like

Zoiets ?

1 like

Verschillende keren geprobeerd na schoonmaken en voorzichtig druppel via wattenstaaf op glas gezet, resultaat blijft hetzelfde, uitvloeiende druppel.

Zo blijft de druppel inderdaad liggen op het saffier, behalve op de Ballast Odin. Mogelijk toch geen saffier maar plastic, zoals door rex geopperd, is mi niet aan de orde.

Op plastic lukt dit natuurlijk ook wel.
Maar de druppel is te plat.
Dit:

is echt saffier.

( eenzijdig, binnenkant AR )

En je gaat toch niet beweren dat de Ballast saffier heeft?
Snap out of it :smile:

volgens de specs zou die ballast H3 saffier coating hebben.
maar ik heb er bij mij ook al krasjes in ondekt die zich met polywatch lieten verwijderen :grin: ( dat zegt wel genoeg denk ik ) hoewel de druppeltest een beetje het midden houd tussen saffier en gewoon glas.

deze foto ( excuus geen daglicht ) is van een druppel op gewoon glas
en die vloeide zodanig uit dat je hem niet eens op de foto ziet,

En deze met het zelfde kraanwater op saffier

Bij saffier moet de druppel ook in een schuine stand van het glas intact blijven
en ook niet weg rollen.

De tweede foto lijkt me wel saffier.

2 likes

de ballast heeft zowiezo een boller glas wat e.e.a. ook beïnvloed
ik vraag me af of het gebruik van een wattenstaafje trouwens niet de boel verpest,
mogelijk zit er een soort chemisch middel in dat staafje of zijn het de katoendeeltjes die die druppel uit elkaar trekken.

1 like

Overigens beweer ik niet dat de Ballast Odin Saffier heeft. Dat de klok saffier heeft staat op elke beschrijving die ik op het internet heb kunnen vinden. Alleen de druppelproef geeft aan van niet :slight_smile:

hoe bevalt die Odin verder ?

loopt ie een beetje netjes met de secondewijzer op de index ?