Druppeltest op saffier, 100% betrouwbaar?

De opmerking dat AR-coating en huidvetten deze test vertroebelen vind ik een hele geloofwaardige eigenlijk. Ik doe altijd de “tik”-test. Tik zachtjes met een muntje op meerdere plaatsen en saffier geeft vaak een wat harder geluid dan “glazen” met PVC als basis.

@Motormuis
De klank test kan idd ook veel zeggen.
Saffier geeft een ongelofelijk felle tik :thumbsup:

1 like

Eens en zeker een toegevoegde actie, maar we zijn op zoek naar zekerheid. als WIS.

Mij bekruipt toch het gevoel dat we er dichtbij zitten, maar de twijfel ook hoogtij viert. :innocent:

Heb nog even gekeken op Watchreport.com
over de ballast horloges:

The crystal is sapphire, which looking at other Ballast models is an upgrade as most others I saw on the website used sapphire coated mineral. While it is nice to have a sapphire crystal, there is no AR coating present, at least to my eyes, so the crystal is very reflective.

Het is dus een saffier coating en geen solid sapphire.

Je zult het in twijfelgevallen nooit zeker weten als je het niet sloopt of probeert te slopen. De info van de fabrikant is vaak de enige “zekerheid”. Omdat het niet mijn expertise is roep ik hierbij de experts op want ook ik ben uiteraard reuze benieuwd hoe dit eenvoudig zelf kan worden uitgesloten.

1 like

Ik dacht bij mezelf, ik zal eens even achterop de Ballast Odin kijken. Laat daar nu toch echt “Sapphire Crystal” staan. Met het schaamrood op de kaken moet ik toegeven daar even niet op te hebben gelet :slight_smile: . (gehinderd door de NATO) Blijft dus toch het mysterie van de druppelproef bestaan.

De enige manier die echt werkt is er een hardheidsmeter op zetten. Een druppel water kan door zo veel factoren zich anders gedragen.

1 like

Leuk om te doen , en je kan echt het horloge een tikje schuin houden , dan zie je de druppel overhangen maar niet weg glijden

1 like