Dual time, maar geen GMT of 24h schaal.

Ik vind een 2e tijd een mooie complicatie. Maar heb gemerkt dat voor mij de afleesbaarheid met een 24h GMT schaal in de weg zit in het gebruik. Dus ben ik eens op zoek gegaan naar andere oplossingen. En dan kom ik op een aantal horloges die als 2e tijd een 12h schaal gebruiken, met een dag/nacht aanduiding. Veel intuïtiever lijkt me!

En bij een aantal kun je de 2e tijd wijzer verbergen achter de hoofdwijzer en heb je in normaal gebruik geen storende 24h wijzer. Helaas zijn al deze horloges wel aan de prijs. Of niet mooi, of te groot. Als ze nu eens een nette Grand Seiko met deze 12h 2e tijd zouden maken!

Dit zijn de typen die ik gevonden heb:

3 likes

De Ball Cleveland Express dual time misschien?

1 like

JLC Reverso duo, ook al niet goedkoop.

Dan is de mijne nog een koopje

Weer een andere manier…ik kan hem aanraden:

9 likes

Uiteindelijk gaat het om wat jij wil; als iemand die meestal horloges met een 24 uurs GMT aanduiding draagt kan ik je wel zeggen dat zo’n aanduiding wel went, en voor mij inmiddels net zo snel af lezen is als een 12 uurs aanduiding.

Wil je er per se een dag/nacht indicatie bij? Moeten er twee tijzones tegelijk af te lezen zijn? Er zijn ook een aantal horloges met een draaibare 12uurs bezel, een simpele oplossing (maar ook even wennen qua aflezing).

Voor een horloge met tweede tijdzone met dag/nacht indicatie, en iets sportiever (weet niet of dat een plus of min is) zou je ook naar een Oris propilot kunnen kijken:

Deze heeft een heel mooi systeem om de tijd te verstellen (draaien aan de bezel om een uur voor-/achteruit te springen).

3 likes

Of wat netter, een beetje IWC Portugieser-achtig, van der Gang Classic GMT:

image

3 likes

Ik had lang een seamaster gmt met draaibare bezel in de collectie, maar ik vond het maar vervelend dat rond 23.00 etc alle wijzers maar wat bij elkaar stonden te wijzen. Dus zette ik de 24h stand vaak op 3 uur, om de verwarring kwijt te zijn.

1 like

Even snel gefotoshopped, bedoel je dan zoiets?

3 likes

Sportiever, en met chrono, zie je niet supervaak bij dual time/GMTs, de Sinn 103 diapal:

4 likes

Ik vind dit mooier, dan kan de home time wijzer gewoon achter de away wijzer als je niet in een andere timezone zit. Bij jouw photoshop heb je toch altijd weer twee keer hetzelfde in beeld.

1 like

Hier word ik helemaal tureluurs van!

1 like

A oke je bedoeld een derde wijzer en in de kleine ronding secondes??

1 like

Mooie shop trouwens ook met die dag/nacht stip zie ik!

1 like

Ja, maar die 3e wijzer moet wel gewoon een 12h wijzer zijn. Met dan ergens een dag/nacht aanduiding.

Oeps hoe ga ik dat doen,??

Wat ik uit bovenstaande en andere antwoorden begrijp is dat je voorkeur uit gaat naar een centrale tweede 12-uursaanduiding, zonder al te veel andere complicaties. Ze zijn er wel, maar niet in zeer grote aantallen ben ik bang. Patek traveltime zou nog iets kunnen zijn, maar zit denk ik iets boven budget. Er zijn ook een aantal “normale” uurwerken met een quickset uur aanwijzing (uur separaat een X aantal uren voor-/achteruit te zetten). Wel meer op reizen gericht. Zou dat ook iets kunnen zijn?

Maar ik zou ook graag wel een home time willen hebben.

Dan ga je idd richting de dubbele centrale uursaanduidingen, gelijk de Mont Blanc en Patek zoals hierboven.
Zoals gezegd, ze zijn er, maar niet in grote hoeveelheden. Ik denk dat er al een flink percentage is genoemd in dit topic.

Overigens voldoet de Nomos Weltzeit (zie post van @tompj boven) ook wel aan je eisen denk ik. Ik kan hem zeer waarderen, maar is wel weer een hele andere look dan bijvoorbeeld de Mont Blanc.

1 like