“Ik ben klaar met klokken (aka horloges)”, zei ik na de wisseling van de GS Snowflake en Citizen Chronomaster nog.
Op één ding na, en dat was een wens-“klok” voor mijn echtgenote. Al jaren stond die op haar lijstje (en ik heb daar uiteraard niets tegen) maar eerst, na onze verhuizing een aantal jaren terug, de hele boel maar eens binnen op orde.
Eind vorig jaar begon het wat meer gestalte te krijgen en konden we gaan kijken wat qua stijl/kleur het beste in het interieur past. Een aantal keren hier en daar wezen kijken, maar we kwamen er nog niet helemaal uit. Tot we ergens in oktober deze kleur zagen. En dat paste wel.
Nu wilde ze eigenlijk zelf van haar overuren als verpleegkundige de klok bij elkaar gaan sparen. Maar aangezien ze bijna jarig is, en mijn horlogepot de bodem nog niet bereikt had, hebben we besloten “gewoon” 't één en 't ander te versnellen.
En dat is geluk.
Dus… Tsja, wie geeft er nou zoveel uit voor een klok en zeker een soort Meistersingergokklok, maar dan met tekst? Ach, het zijn net horloges, veel doos, veel luxe dingetjes, dikke handleidingen, poetsdoeken, handschoenen, instructies enzovoort, enzovoort. Net een luxehorloge.
En dan krijg je dit thuis:
Een bouwpakket? Welnee, puike instructies, op alles voorbereid voor wat betreft aansluiting op het lichtnet, op welke manier dan ook.
En dat helpt, want in snel tempo is dan het resultaat dit:
Een Qlocktwo. Eigenzinnig en op de minuut afleesbaar (vanwege de lichtpuntjes in de hoeken, elk puntje is een minuut). Via een app is de tijd te synchroniseren, wat wil je nog meer. Automatisch dimmend zodat je 's avonds bij lamplicht niet een soort TL-buis er naast hebt hangen. Mag ik het zeggen? Ja ik mag het zeggen: “Erg goed over nagedacht” en het qua materialen ook als de spreekwoordelijke Rolls Royce", zeg maar!
Mijn vrouw, en ik uiteraard ook, zijn er blij mee. Een lang verwacht praktisch designelement voor de komende jaren.
.
.
.
.
Maar goed, dat was lang verwacht en wel doordacht.
En ik was eindelijk klaar, qua hobby. In het verleden behaalde resultaten bieden… blablabla, voorbehoud, et cetera.
Over Meistersinger gesproken. Totaal onverwacht, kreeg ik, met een begeleidend schrijven (wat ik verder niet zal delen), dit onder mijn neus geduwd.
Ik dacht dat Meistersinger altijd van die soort “boeken” had waar ze hun horloges in leverden.
Niet dus.
En de inhoud was niet minder verrassend.
In een ver verleden heb ik wel eens een Meistersinger gehad. Ruim voordat ik lid werd van HF, ik geloof dat @Frederik81 er ooit één van me heeft overgenomen, en sindsdien had ik er eigenlijk weinig aandacht voor gehad. Mooi, dat wel.
Voor de lezers die het niet weten. Ik ben niet heel chauvinistisch, maar wel trots op onze geschiedenis, hoewel daar natuurlijk ook genoeg op aan te merken valt. Dus 4 en 5 mei vind ik persoonlijk erg waardevol, zeker omdat ik onze veteranen, maar iedereen die een rol heeft in het bestrijden van onrecht, of het nu militair is of niet een warm hart toe draag. Ik vond het jammer dat we als gezin op 4 mei niet op de Dam konden zijn vanwege de crisis en dat de herdenking van 75 jaar bevrijding zo ingetogen moest. We kunnen het niet genoeg waarderen.
Blijkbaar is dat hier en daar opgevangen en had ik iets te vieren. Ik hou me daar nooit zo mee bezig. Maar goed.
Dit geschenk is zeer gewaardeerd!
Ik heb een Meistersinger Limited editie 75 jaar bevrijding gekregen. Slechts 75 stuks geproduceerd. Ik wist van het bestaan niet af.
Ik hou het verder maar bij de plaatjes, en in werkelijkheid is het een prachtig sportief en minder uitgesproken horloge dan het op de foto’s lijkt, met een aantal leuke details. Het horloge is overigens gebaseerd op een Meistersinger Urban day-date.
Het dagveld bevat het dagnummer, maar elke dag een andere kernwaarden rondom onze vrijheid.
Het datum veld is ook apart:
Elke vijfde van de maand:
En, als laatste, zelfs lume. Ik heb het geprobeerd en was verrast. Het principe van aflezen van een Meistersinger is helder en de exacte tijd heb je, als je niet werkt tenminste, toch niet nodig, dus om even een indicatie te hebben hoe laat het is, en of je dus nog een uurtje kunt doorslapen, werkt best goed.
Al met al een volslagen, maar aangename verrassing.
Het zal niet ieders meug zijn, maar ik moet zeggen dat de laatste jaren me geen horloge zo heeft verrast dan deze. Niet alleen qua aanleiding, gelegenheid, maar ook het draagcomfort en de afwerking zijn echt wel “des Meistersingers”.
Al met al, een verrassende afsluiting van 2020, zowel voor mijn eega, als voor mezelf. Blij mee!
Dank voor het lezen weer.