Dubbele impuls NA's

Hierbij een verhaaltje over mijn dubbele NA welke beide binnen gekomen zijn afgelopen week. Voor de mensen die niet van een verhaal houden, er zijn ook plaatjes te zien!

De kruitdampen van het nieuwjaarsfeest 2024 waren begin januari nog maar net opgetrokken en de champagne uit het lichaam. Voordat we weer aan het werk mochten waren er nog enkele dagen om lekker van de welverdiende rust te mogen genieten. Tijdens deze korte vakantie was er voor mij tijd om de spinoff van La Casa de Papel te bingen: “Berlin”

Tijdens het kijken van de serie viel mijn oog al eens op het horloge wat hoofdrolspeler Pedro Alonso draagt. Ik vermoede een gouden vintage jaren 60/70 Omega, niets bleek echter minder waar. Tijdens de dagelijkse ronde door het HF stuitte ik in het “Bekende personen en hun horloge’s” topic op een post waarin het voor mij nog onbekende horloge bekend werd. Wat Bleek? De hoofdrolspeler in deze Spaanse serie draagt een Spaans horloge: Een Festina

Over Festina is natuurlijk veel te vertellen, Festina is een Spaans horlogemerk, hoewel het oorspronkelijk werd opgericht in Zwitserland. In 1984 werd het bedrijf echter overgenomen door een Spaanse ondernemer genaamd Miguel Rodríguez. Sindsdien is Festina gevestigd in Barcelona, Spanje. Festina was betrokken bij een schandaal in de wielerwereld (men was hoofdsponsor van een wielerteam) en staat toch niet bepaald bekend om haar kwaliteit. Toch werd mijn aandacht (mede door de serie) door dit horloge getrokken. Zie onderstaand een paar foto’s van het horloge in de serie:

3218309173280e9b6a8489d3b51f91cd324818ff_2_690x342

Het gedragen horloge bleek een Festina F20248/2 met een 1L40 Miyota Quartz aan boord, met 36,0mm is dit een echte dresser. Een dresser ontbrak tot op heden in mijn collectie (Een Omega Constellation Pie Pan is een echte grail voor mij) en met de prijs van de Festina in ogenschouw leek me dit het moment om eens te kijken of een 36mm dresser mij past.

De stoute schoenen aangetrokken en het horloge besteld, na een week wachten kwam het pakketje uit Spanje aan met daarin de Festina. Het horloge vanzelfsprekend direct om de pols geslingerd en een foto geschoten.

Wat krijg je dan voor je geld? In mijn ogen een leuk horloge waarbij de wijzerplaat afhankelijk van de lichtinval ook nog sunburst vertoond. Daarnaast houd de Miyota prima zijn tijd! Toch voelt het horloge, en met name de band en pushpins wat zwak aan (maar wat mag je ook verwachten voor het geld). Wel denk ik dat dit formaat prima is voor mijn pols, dus misschien toch maar gaan sparen voor die grail!

De 2de NA kan helemaal tot een impuls aankoop bestempeld worden, hierbij heb ik gebruik gemaakt van de inmiddels bekende Siebel actie. En heb ik mijn collectie Seiko’s weer ietsje groter gemaakt. Het gekochte horloge trok bij het surfen op HF en de tochtjes langs juwelier altijd mijn oog. Zowel in verschillende kleuren als op leer of staal.

Ik presenteer u de Seiko Presage SRPK15J1:

Na de bestelling bij Siebel moest ik 3 dagen wachten maar toen lag het horloge bij mij op de deurmat. Ik ben vooral gegrepen door prachtige wijzerplaat die constant lijkt te veranderen, de goudkleurige secondewijzer maakt dit voor mij helemaal af.

Aan boord ligt de bekende Kaliber 4R35 automaat van Seiko die in de meeste gevallen wel doet wat hij moet doen. De wijzerplaat maakt dit horloge voor mij echt uniek en ik zal deze vermoedelijk veel gaan dragen. Toch zijn er ook wel wat dingen aan te merken, het horloge is met 40,5mm wat mij betreft iets te groot om als dresser door te gaan. Daarnaast vind ik de bouwkwaliteit van de kast en de lugs een beetje tegenvallen. De leren band (met vouwsluiting) daarentegen draagt heel fijn. Hierbij ook nog een foto van het horloge om mijn pols.

Bedankt voor het lezen!
Raymond

57 likes

Proficiat met je nieuwe aanwinst Ono. Mooi tijdloze dresses en multi functioneel bij elke gelegenheid. Ook je verdiept in de geschiedenis van de Festina.
Wens je veel draagplezier ermee. :+1:

2 likes

Mijn beste,

Ziet er prima uit hoor!!
Sportief met een chique hint.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Proficiat en ik vind dat er niets mis is met festina :yum:.
Geen topkwaliteit dat is waar maar als je bekijkt hoelang ze mee gaan en wat je er voor betaald vind ik er niets mis mee maarja dat is persoonlijk :wink:

2 likes

allebei wondermooie horloges in mijn optiek,
draag ze met plezier

1 like

Ik lette iets teveel op Cameron, weinig horloges gezien :wink:

Leuke aanwinsten!! Veel plezier ervan!

1 like

Mooi verhaal en nog mooiere NA’s Raymond :muscle:t3:! Nogmaals gefeliciteerd :grin:

1 like

Leuke NA’s Raymond, gefeliciteerd. Geniet ervan :+1:t2:

1 like

Mijn Festina chrono was m’n eerste ‘echte’ horloge toen ik 24 jaar geleden 17 was. Die wordt dit jaar 25 jaar. Ik draag ‘m nog weleens als ik er zin in heb.
Het is een dijk van een horloge met een superbetrouwbaar Miyota uurwerk. Ik snap de lacherigheid om Festina op dit soort platforms nooit zo heel erg, maar jouw nieuwe NA is echt een prachtige dresser.

4 likes

Van harte gefeliciteerd met de dubbele NA , en een extra like voor je avatar :grin: :+1:t2:

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinsten! Dressy altijd goed.

Nu ben ik razend benieuwd. Kun je daar meer over zeggen?

Dank voor de tip!

1 like

Nu ben ik razend benieuwd. Kun je daar meer over zeggen?

Het is echt een gevoel, de kast en lugs zijn natuurlijk erg glimmend en dit geeft het horloge een flashy gevoel. Persoonlijk vind dit enigszins “goedkoop” (ik weet even niet welk woord ik er anders aan moet geven) ogen. Als ik dit bijvoorbeeld vergelijk met mijn Tissot Gentleman (dubbel zo duur en natuurlijk een heel ander horloge) valt mij dit een beetje tegen. Maar wat mij betreft wegen de plussen ruimschoots op tegen de minnen: Wat een heerlijke smoel heeft deze Seiko Presage.

Dank voor de tip!

Veel plezier!!

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Dubbele gefeliciteerd!
Veel plezier ermee!

1 like

Allebei mooie horloges. Gefeliciteerd.

1 like

Grappig om die associatie eens omgekeerd te zien. Ik associeer brushed delen op kasten met tool- of sporthorloges, wat ik dan weer met goedkoop(er) associeer. Wat mij betreft zijn volledig gepolijste kasten juist eleganter.

De Tissot Gentleman ervaar ik dan ook als sporthorloge, terwijl de cocktail time wel dressy is, wat ze bij Seiko doortrekken tot de Grand Seiko SBGW serie en zelfs de Eichi II. Hier even een gouden voorbeeld:

Daar is geen brush bij in de buurt geweest, en toch niet bijster goedkoop. :wink:

1 like

Zo heb ik die presage ook ervaren. Maar je hebt hem dan ook wel heel interessant kunnen kopen.

1 like

Je vraagt het niet aan mij, maar ik ga toch antwoorden.

Die kast voelt aan als een field/sporthorloge die ze aangekleed hebben als dresser. Daar had ik het lastig mee.

2 likes

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst :ok_hand:

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe NA’s! Tof dat je ook onderzoek naar het merk heb gedaan, zo heb ik zelf ook weer wat geleerd haha!

Ook toffe Presage, ik vind het zulke mooie modellen!
Er staan ook een paar hoog op mijn lijstje :stuck_out_tongue:

2 likes