Ik had ooit al eens een topic gestart hierover, met een iets plastischer titel. Dat werd gevlagd en prompt verwijderd omdat… het onrespectvol was tegen… de persoon die ooit de dubieuze restauratie gedaan had… die onbekend was… en met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nooit van HF gehoord had.
Is het niet. Er is niks in de forumregels dat zelfs in de buurt van relevant is. Denk dat ik gewoon de mods na een hele slechte nachtrust vastgehad heb.
Nee dan nog niet; 3 wijzers die totaal niet bij elkaar passen, kast die z’n scherpte kwijt is, en als het uurwerk op dezelfde manier is opgeknapt is dat ook rijp voor de sloop
Over dubieuze praktijken gesproken:
Ook bij revisies van toepassing, zie hier een voorbeeld van deze week op mijn werkbank van een dubieuze revisie. Jammer dat je er pas achterkomt na de demontage, als er al een prijs aan de klant afgegeven is.
Lekker, onderdeel shocksysteem specifiek Eterna weg, dan nemen we toch wat lijm, oh ja, en de deksteen zit nog beter vast als we ook wat lijm onder deksteen op de steen van de chaton doen….dubieus, ja zeker……
Om het geheel fraai in te lijsten schrapen we ook nog wat van de zilverkleurig coating weg zodat we een mooi messing kleurig lijstje hebben om ons kunstwerk.
Ik doe weinig reparatie of onderhoud tegen betaling (het blijft een hobby), alleen incidenteel in de kennissenkring.
Vervangende onderdelen zijn bij mij nooit inbegrepen.
Als er iets vervangen moet worden, overleg ik met de eigenaar.
Wordt het te duur, dan gaat ie terug in elkaar en retour.
Ja, doe ik altijd als ik iets geks tegenkom. Als er b.v. een of twee extra raderen bij een 7750 in moeten, doe ik niet moeilijk, dat reken ik de klant niet extra. Maar dit soort oelewapperij daar kan ik niets meer aan doen en gaat de prijs op zijn kant.
In dit geval gaat het uurwerk retour daar ik niet aan een vervangend shocksysteem kan komen (Eterna 905 met een eigen systeem, geen inca, kif oid) en reken ik alleen de tijd die ik er tot nu toe aan besteed heb.
De klant is uiteraard teleurgesteld, maar begrijpt prima dat dit verborgen gebrek de hele initiële begroting onderuit haalt.
Ik heb daar laatst met iemand een discussie over gehad, ging dit dit geval ook om iemand die met een Benrus (AT 13 uurwerk) naar een horlogemaker gegaan was. Hij kreeg te horen, deze kan niet meer gerepareerd worden, de spiraal is kapot en is niet meer te koop.
Een blik in het bestfitboek leert dat dit een FHF 175 is en dan was de zoektocht redelijk kort denk ik, maar ik begrijp wel dat als je op een uurtje een handopwinder serviced en 1-2 uur onderdelenzoektijd hebt, het al snel een verliespost wordt. Mag ik eens vragen hoe jij hier over denkt?