wederom moet ik me richten tot jullie met een vraag.
Vorige keer ging het om een Olma Sea cup die ik niet uit de kast kreeg en nu heb ik dezelfde vraag ivm deze Dugena jongster.
De schroeven die het uurwerk vasthouden zijn eruit, ook de kroon is verwijderd dus ik ging ervan uit dat het uuwerk wel uit de kast zou komen langs de achterkant maar dat is niet het geval.
De stalen ring is met geen mogelijkheid te verwijderen en de wijzerplaat zit achter die stalen ring vast.
Dus heeft iemand enig idee hoe het uurwerk te verwijderen?
Moet het glaasje er mss uit en komt hij er dan langs voor uit?
Heeft iemand ook een idee om welk caliber het gaat.
Het probleem met deze is dat hij wel loopt, de secondenwijzer draait maar de uren en minuten blijven staan. Ik veronderstel een te losse minuutpijp want er zit echt weinig spanning op.
Als hij er toch uit is en ik volop aan het oefenen ben kan ik hem ook meteen best een onderhoud geven want de onderhouds historie is onbekend.
Ik hoor het graag van jullie.
Het lijkt mij dat de placeholder zo vastgekoekt zit dat je deze niet makkelijk los krijgt. Ik had dat ook met een Sicura. Wellicht rustig een beetje verwarmen? En dan nog eens proberen.
Edit: misschien ook een beetje kruipolie proberen? Als deze toch in het wasmaschien gaat…
Placeholder noemen wij een uurwerkring
Lastig te zien op de foto maar die lijkt 1 geheel met de kast, kun je beste zelf zien met de loep als het 1 geheel is dan moet het uurwerk er via de voorkant uit dus glas eraf halen.
Je kunt het ook eenvoudig zien als de wijzerplaat groter is dan de opening van het deksel
Dan zal het glas eruit moeten want de wijzerplaat zit vast onder de placeholder die ik met geen stokken beweging in krijg. Niet naar likns niet naar rechts niet naar beneden of naar boven.
Als ik de placeholder schroever eruit haal kan ik het werk wel ronddraaien en dan zie ik dat de wijzerplaat voorbij de de placeholder zit. De placehouder zelf zit ook nog een stukje dieper dan de ring waarop naar mijn bescheiden mening het deksel op de kast klikt.
De meningen zijn nogal verdeeld hieromtrent.
Enfin, het moet toch eens gaan gebeuren dat ik glaasjes leer vervangen dus bij deze is het een goeie gelegenheid om te proberen.
Hoogst waarschijnlijk een Förster 212 / Dugena 1185. Förster 212 | 17jewels.info - The Movement Archive
De diameter daarvan is 11.5 ligne, zeg maar 26mm
Als de wijzerplaat groter is, dan (de)monteren via voorzijde
Ik heb het glas er af met een goedkoop chinese glaslifter (ik kreeg van BasVG waarvoor nogmaals dank). T’is de allereerste keer dat ik dat deed en om dan meteen de hoofdprijs te belaten voor een Bergeon dat leek me wat absurd.
Nu het werkje komt er dus idd uit langs de voorkant.
Inmiddels is de Forster 212 ontmanteld.
Persoonlijk vind ik het niet het leukste werkje waar ik so far aan gesleuteld heb.
Ik liet hem stilvallen omdat ik begod niet wist hoe de power reserve eraf te halen. De click blijkt nl onder de eerste brug te zitten.
Ik heb meteen ook een volgende vraag.
Heeft er iemand tips of raad hoe ik het veertje van de eindsteentjes best terug op z’n plaats zet.
Ik heb al een paar keer geprobeerd zonder de steentjes op zijn plaats en heb al een paar keer mogen zoeken ook; bij incablock blijven deze veertjes op zijn plaats deze komen volledig uit het spanringetje
Als je even zoekt op terugplaatsen incabloc dan zijn er verschillende topics te vinden met een prima instructie daarvoor. Succes! Lekker bezig totnutoe