Duiken met je diver?

Komend najaar ga ik op duikvakantie naar Egypte, nu heb ik toevallig ook 2 diver horloges, een omega seamaster 300 en een planet ocean.
Nu speel ik met het idee om deze ook daadwerkelijk te dragen met duiken, niet heel gek zou je zeggen aangezien ze tot 300 en 600 meter waterdicht zijn.

Toch is er iets in me wat zegt, waarom zou je dat risico nemen, stel er komt toch water in, en wat heb je eraan om tijdens het duiken de tijd te zien (ik zal gewoon met een dive master erbij duiken).

Aan de andere kant denk ik, waarom niet duiken met je divers, heb je een keer de kans het te doen maak je er geen gebruik van…

Ik vroeg me dus af, zijn er hier mensen die ook daadwerkelijk duiken met hun divers tot ongeveer 30 meter diep…

4 likes

En zo is het. Aan de andere kant, zijn je Omega’s nog zo waterdicht als de specificaties zeggen?

Ik snorkel ermee, op vakantie. Laat wel altijd van tevoren even een WR-test doen door de horlogemaker. Tot nu toe altijd goed gegaan en wel erg leuk, daadwerkelijk duiken (of in mijn geval snorkelen) met je duiker. :diving_mask: :dolphin: :ocean:

Gewoon lekker doen! Mooie ervaring :v:

3 likes

Tot 30 meter heb ik zelfs diverse 100-meter duikers gebruikt in het verleden. Maar alles wat 200+ meter gecertificeerd is, kun je rustig gebruiken op een diepte van 30 meter. Da’s geen enkel probleem. Ik duik zelf meestel bij Hurghada Egypte.

3 likes

Hoe oud zijn je horloges en wanneer was de laatste keer dat je een WR test hebt laten uitvoeren?

WR-check (bij AD) voor vertrek en gaan met die banaan.

4 likes

Gewoon even een wadi test maken en klaar is kees!!

Weet niet wat het probleem is…. 300m of 600m…… lijkt me voldoende :+1:t3:

1 like

Gewoon doen, check even of alle schakels en je sluiting nog goed vastzitten en you’re good to go. Heb zelf ook altijd horloges om met zwemmen en duiken, daar zijn ze tenslotte voor. (al denkt mijn vrouw daar af en toe anders over :rofl::grin:) geniet van je tijd in het mooie Egypte.

2 likes

Ik heb nog nooit een aparte WR test laten doen. De duurste duiker die ik heb kost 3K, daarvan weet ik dat die goed getest wordt bij iedere service beurt. Ik sleutel zelf niet aan die dingen, dus maak ik me ook niet zoveel zorgen over waterbestendigheid. De duiker die ik in 1999 gekocht heb is een Seiko SKX, die is afgelopen zomer nog tot 32 meter geweest en die is nog nooit getest of onderhouden, want die doet +1 seconde per dag (ja, een SKX007 die echt rete accuraat is).

En als er eentje het begeeft, dan maak je aanspraak op de verzekering (voor de niet overbetaalde duikers dan).

3 likes

Elke Omega is getest tot de aangegeven diepte, dus met een 30m Omega kan je ook zwemmen danwel duiken tot die diepte. Ze raden wel aan om elk jaar een WR test te doen:

Ja kom op hè :joy::joy:
Maar buiten dat: als je twijfelt over de waterdichtheid laat je hem toch testen?
Ik duik iedere keer op vakantie tot circa 20 / 30 meter en draag dan ook gewoon een duiker tot 100 meter diepte.

Rijd je wel in je nieuwe auto :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Nee dat kan niet.

Met 30m wr kan je niet tot 30m duiken.

Zat over te vinden op het net.

4 likes

Maar zegt Omega dat of iemand anders over Omega’s, ik weet wel wie ik zou vertrouwen.

4 likes

Even zorgen dat alle rubbers goed in orde zijn, dan moet het zeker goed komen.

Ik ben zelf ook begonnen met een duik opleiding. Mijn submariner heb ik gewoon gedragen. Toch snap ik de gedachte wel want ja het blijft een risico.

Veel plezier in Egypte!

1 like

Over het algemeen is je buffer zo klein dat ik het niemand aan zal raden.

Als je in de problemen komt verwijst elke fabrikant gelijk naar de voorwaarden.

Heb je jaarlijks je wr laten testen?

Oh bij een horlogemaker. Dus niet bij een Omega service center?

Pech dan.

Er zijn zat foto’s en topics te vinden van Speedy’s met dikke condens achter het glas.

Gewoon niet doen.

1 like

Maar ook zat Rolex of JLC die volgelopen zijn die 100m of meer zijn. Met een WR test kort ervoor en de woorden van Omega ben ik niet bang ervoor.

1 like

Dat dus, mocht het fout gaan. Wat niet gebeurt want het is een Omega :grin: maar altijd goed om een back up plan te hebben. Lekker genieten met volle teugen, daar hoort ook een mooi horloge bij. :champagne:

1 like

Heb met mijn diver 300 deze vakantie nog gesnorkeld en werkte prima effe na het zwemmen goed afspoelen met zoet water want je zit het zout anders wel goed zitten

2 likes

Betrefte max diepte van 3 meter maarja kan 100x meer aan