Ik zou het niet doen. Je wilt “zorgeloos” duiken en je niet druk maken dat je tijdens het duiken en het hele proces er om heen je dure horloge beschadigd.
Nee joh, er zijn zat heel goede duikershorloges te koop voor < 1.000 Euro. Ik noem even Seiko, Citizen, Squale. Een uitstekende ‘toolwatch’ hoeft geen 3.000 Euro+ te kosten. Is wel leuk natuurlijk, maar dan koop je, imo, een luxe horloge dat je dus niet zo wil gebruiken, maar er wel uit moet zien als toolwatch.
Ze zullen wel moeten. En anders heeft je rechtsbijstand wel een draadje…
Wat een topding is dat voor de vakantie
Zwemmen, duiken, douchen, strand en geeft ook nog de tijd aan
Lekker mijn vintage Tudor sub thuis gelaten want risico niet waard.
Koop gewoon een budget duiker als je het niet aandurft qua diepte maar vooral qua krassen.
Een Casio Duro kost nog geen 100 euro en die kan prima tegen de diepte zoals je kunt zien in de video en je hoeft je over krassen geen zorgen te maken.
Ik heb met mijn 1996 SMP 300m jarenlang gedoken.
Ieder jaar WR check, iedere 3 jaar alle pakkingen vervangen. Geen centje pijn.
Ik heb ook een aantal jaren een automatische TAG Heuer S/EL duiker gebruikt, ook probleemloos.
Gedurende 1 jaar heb ik een 6105 Seiko gebruikt (wel alle pakkingen laten vervangen en saffierglas laten plaatsen).
De laatste 2 jaar heb ik mijn Halios gebruikt.
Niet te angstig zijn, regelmatig pakkingen laten vervangen en testen en je bent good to go.
Ik zou het gewoon doen. Waarom koop je anders een duikhorloge als je er niet mee gaat duiken? En het zijn mooie ‘verhalen’ die je opbouwt, als je later naar je horloge kijkt herinner je weer die mooie duiken ermee. En ach ja die paar extra krassen en butsen… dat is deel van de geschiedenis van je horloge. Het is toch een ’tool’ om te gebruiken?
Ik heb met mijn Sea Dweller 16600 ca 1200 duiken over de hele wereld gemaakt doen ik werkte in de duikbusiness. Tot een meter of 65 diep, en waren daarbij genoeg dagen dat deze tussen de duiken geen zoet water zag om af te spoelen (zat op een zeilschip een tijdje). Volgens mij ooit zelfs een duikje gemaakt waarbij de kroon niet dichtgeschroefd zat (lang leve triplock kroon!)
Ik had liever wel de pakkingen laten checken, want dat was ook alweer bijna 10 jaar geleden toen ik dit deed. Niet van gekomen, volgens mij geen issues, horloge heeft het altijd prima gedaan. Hij is nu voor service weg, benieuwd wat ze vinden.
Hier zie je de SD net onder het wetsuit zitten. Niet zo diep hier, denk ca 18 meter.
Oh ja, ik had de SD puur ‘voor de lol’ aan, omdat ik het leuk vond om zo ‘geschiedenis’ op te bouwen. Deze gaat toch nooit weg, dus hoe meer ‘verhalen’ hoe beter.
Functioneel gebruik je natuurlijk gewoon een duikcomputer.
Het is met duikers net zoals met 4X4s, veel show maar oh jee alsie maar niet vies wordt.
Ik zou me niet zo druk maken om die waterdichtheid, dat zit wel goed (al dan niet ff vantevoren getest), maarrr koraal is scherp baasje, wellicht mooie grotduik, wrakstuk, of over een bodem vol stenen maakt de kans op krassen maken toch wel aanwezig.
Daar zou ik me het meest druk om maken als ik m’n fashion duikert de oceaan in mee zou nemen.
Edoch voor de pica is het wel cool, je Seamster op 30m voor een blacktip
Dus je geeft je auto ook geen oliebeurt? En je vervangt je banden pas als deze knappen? Zo veel sleutelen is het ook weer niet, een beetje horlogemaker doet dat in een paar minuten.
De verzekering zal vast vragen naar de oorzaak van de schade, en waterschade gaan ze moeilijk over doen. Tenzij je all-risk verzekerd bent.
Maar waarom al die moeite, en je horloge stuk, als je gewoon ff de pakkingen en WR kunt checken?
Voor mij is het geen kwestie van tijd of geld maar ik denk waarom er mee gaan klooien als er niks mee is? Om de vergelijking met autos te maken, je haalt toch ook niet de kop eraf om kijken of de koppakking niet lekt?
Op geen enkele manier vervelend of neerbuigend bedoeld.
Ik denk dat als je je onzeker voelt bij het gebruiken van je ‘toolwatch’ als ‘tool’, dat (voor jou in deze situatie) de verhouding van prijs ten opzichte van draagcomfort scheef is. Prijs kan hierbij natuurlijk zowel in geld als in emotie uitgedrukt worden en draagcomfort is in de context van waar en met welke activiteit je hem draagt.
Heel plat gezegd, als er iets met het horloge zou gebeuren zou dat een te groot verlies voor je zijn om comfortabel mee te zijn. Hetzij omdat het een te groot deel van je besteedbare inkomen heeft gekost en/of omdat een emotionele band het horloge onvervangbaar maakt. Ik denk dat het goed is om bij dit soort dingen stil te staan voordat je iets aanschaft en/of gebruikt. Het antwoord zal uiteindelijk natuurlijk heel persoonlijk zijn.
Om mijzelf als voorbeeld te gebruiken. Ik koop/gebruik eigenlijk geen horloges die boven de 1k aan aanschaf uitkomen. Hoop geld maar met mijn besteedbare inkomen niet een onoverkoombaar bedrag en dus als er iets met zo’n horloge zou gebeuren kan ik het vervangen of laten reparen zonder onacceptabel veel pijn te lijden. Als ik iets zou dragen wat duurder (moeilijker te vervangen) zou zijn dan dat dan zie ik eigenlijk alleen nog maar briefjes van duizend aan mijn pols geplakt ipv een horloge. Dat beïnvloedt voor mij te veel een zorgeloze draag ervaring. Ik ben dan ook niet van het “doorsparen tot de grail” want ik weet van mijzelf dat mij dat meer ongemak (bang dat er iets gebeurt) dan zorgeloos plezier zou brengen. En dat laatste hecht ik meer waarde aan.
In jou geval zou ik zelf dus een één of andere koele Squale/Seiko/Citizen of iets dergelijks halen en die helemaal tot snot gebruiken bij al mijn sportieve activiteiten en de duurdere dingen lekker gebruiken om van te genieten bij minder riskante activiteiten.
Anyway, dit is mijn filosofie en relativering over dit soort dingen. Doe ermee wat je wil.
Balen balen en nog eens balen, heb best een aantal goede duikers zoals Seiko, Squale, Omega, Rolex enz. Had er vandaag met mijn vrouw over dat ik over 5 weken tijdens de vakantie een duikcursus wil gaan doen, zeker om over die angst heen te komen. Dus dacht dan moet ik dat even regelen, mooi pech dus. Als hartpatiënt laten ze je niet toe tot een cursus . Dus dat wordt hooguit een beetje snorkelen en zwemmen, las dus het bericht van @AmsterdamWatchNerd en dacht, ja hij heeft daar wel een goed punt. Gaat hem dus niet worden, vandaar balen dus
. Maar goed geniet nog steeds van mijn duikers, dan maar voor de looks
Ben het niet met je eens dat het allemaal nep is, je moet natuurlijk wel ieder jaar je horloge laten controleren op WR, zeker als je er mee gaat zwemmen, duiken enz. De goede merken die een horloge tot een bepaalde diepte garanderen en het is een nieuw horloge geven echt wel garantie op hun merk. Je moet natuurlijk niet je kroon open laten staan maar dat is logisch .
Gewoon thuis laten Da’s al 1 stress factor minder, heel belangrijk als je op vakantie bent
Precies dit!
Dat is geen probleem als je periodiek onderhoud hebt laten plegen en de WR druktesten doet;
Vervelend te horen. Ik ben geen arts, dus kan niet aangeven of het een issue is. Als je echt wil duiken, kan je altijd bij een duikarts langsgaan en vragen. Mocht het voor jou toch mogelijk zijn, zal de arts een verklaring afgeven wat je bij de duikschool daar kan presenteren.