Duiker: Revue Thommen of Orient?

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik me graag even voorstellen aangezien dit mijn eerste topic is op deze website.
Mijn naam is Paul en ik kan erg genieten van een mooi horloge maar ik zie mezelf zeker niet als een kenner. Al helemaal niet als het de binnenzijde van een horloge betreft. Daarom kijk ik met regelmaat op dit forum om kennis te vergaren. Bij deze wil ik toch een vraag aan jullie voorleggen dus vandaar mijn eerste topic.

Ik ben op zoek naar een nieuw duikershorloge. Ik heb al een oude Citizen die ‘hufter’ proof is en me tijdens het duiken nog nooit in de steek heeft gelaten. Echter is dat horloge volgens mijn vrouw door de jaren heen niet meer moeder’s mooiste. Een mooie voorzet die ik graag in kop dus vandaar mijn zoektocht naar een nieuw duikershorloge.

Ik heb zelf de volgende eisen aan een horloge:

  • Ik heb vrij forse polsen en zoek daarom geen klassieke 40mm kast maar meer iets tussen 44-48 mm
  • metalen band
  • zwarte kast
  • bij voorkeur een automaat
  • minimaal 200m waterdicht
  • eenvoudige stijl (het hoeft van mij niet persĂ© een zeer apart of vernieuwend model te zijn), geen chonograaf

Een dikke Omega vind ik heel mooi maar dat is helaas buiten budget. Daarom focus ik me vooral op voor mij veel minder bekende merken die het dus niet moeten hebben van hun naamsbekendheid maar wel degelijke kwaliteit bieden.

Na verschillende opties te hebben bekeken, kwam ik op de volgende 2 kandidaten. Beide zijn volgens mij al wat oudere modellen maar nog wel steeds nieuw te koop.

  1. Revue Thommen Diver Professional
    +/+ relatief goedkoop, ziet er degelijk en eenvoudig uit, zeer mooie band (daar scoor ik punten mee bij mijn vrouw)
    -/- dat vergrootglas voor de datum (of hoe je dat ook noemt) had van mij niet gehoeven, ik vraag me af hoe gevoelig dat is voor stoten

  2. Orient Pro Saturation Diver
    +/+ oogt robuust, forse diameter
    -/- bijna 2 keer zo duur als de Revue Thommen

Aan jullie heb ik de volgende vragen:

  • Welk horloge is kwalitatief de beste keuze en waarom?
  • Waarom is de Orient eigenlijk zoveel duurder? (beide zijn voor mij niet heel bekende merken en de Revue Thommen is toch een ‘echte Zwitser’ voor wat dat waard is)

Alvast bedankt voor de reacties!

Groeten,
Paul

3 likes

Revue Thommen kan je vergelijken met Invicta - ze maken helemaal nix zelf maar assembleren een eta werkje in een china kastje. Ik heb er geen hoge pet van op. Orient daarentegen is een reputabele Japanse fabrikant met (eenvoudige) inhouse werkjes. Keuze is voor mij zeer snel gemaakt, al vind ik de saturation diver zelf een te grote klomp metaal, maar ik heb dan ook maar een bescheiden polsomtrek.

Kort: zeker de Orient!

Volgens mij vergis jij je enorm. RT is een Zwitsers merk met historie dat bij Grovana in Zwitserland wordt geproduceerd. Volgens mij wordt het merk door liefhebbers ook hoog aangeschreven.

Ik zou degene kiezen die je er het mooist vindt uitzien. Orient is ook een merk dat mooie en kwalitatief uitstekende duikers maakt.

Groeten,

Tecco

6 likes

http://www.swisstime.ch/en-REVUE-THOMMEN-m107.html

Deze Oriënt is echt een paar klasse beter dan de genoemde RT Diver, qua afwerking en uurwerk. Het is echt een geweldig goed afgewerkte duiker die weliswaar qua prijs een stuk lager ligt dan we gewend zijn van de Zwitserse merken bijvoorbeeld maar daar echt niet voor onderdoet.

Je moet hem wel passen want het is echt een flinke klok, zowel in gewicht als in afmetingen. Dat was voor mij uiteindelijk de enige reden om hem te verkopen. Tweedehands vind je ze wel ruim < € 1.000,-.
[URL=http://s658.photobucket.com/user/EricPePa/media/A97BE99F-8BB9-42C0-92F2-86EB125D5BEB-13283-00000CD851C4B51E_zpsd3200976.jpg.html][/URL]
[URL=http://s658.photobucket.com/user/EricPePa/media/32729FEF-EEA8-4B6C-87AE-AA8632E90E73-13580-00000CFEE95E19FD_zps81fa72ac.jpg.html][/URL]

1 like

Ik heb zelf geen ervaring met het merk Revue Thommen. Ik weet dat het bestaat, maar heb er nog nooit een in het echt gezien en hier op Horlogeforum kom je het merk eigenlijk ook zelden tot nooit tegen.
Orient maakt kwalitatief goede, degelijke horloges voor een scherpe prijs. En de Saturation Diver is binnen de Orientlijn een beetje het ‘vlaggenschip’. Ik vind 'm erg gaaf!
Ik zou trouwens ook nog kijken naar de Tissot Seamaster, Certina DS Action Diver, Seiko SBDC001 (Sumo) en Seiko SRP777 (Turtle). Allemaal horloges met een meer dan goede prijs-/kwaliteitverhouding. Succes en veel plezier met kiezen!

Welkom op dit mooie forum!

Stomme vraag misschien maar wat is je budget?

Je zou ook nog voor een Deep-blue duiker kunnen kijken.
Krijg je ook veel waar voor je geld.
Succes met je zoektocht.

Mijn mening hĂ©, maar wat vroeger een respectabel bedrijf was hoeft dat nu niet meer te zijn. Ik zie een ‘shell company’, een historische naam die al lang niet meer waardig behandeld wordt. Invicta is ook swiss made, met een lange Zwitserse geschiedenis, maar iedereen voelt aan dat er een addertje onder het gras zit in hun huidige aanbod.

Het addertjs is dat die kastjes goedkoop internationaal worden aangekocht (China) en dat er dan een generisch Zwitsers uurwerkje in wordt geplaatst. Voor mij persoonlijk is dat geen respectabele horlogerie, eerder marketing.

Grovana had 15 jaar lang de licentie om Revue Thommen te bouwen, inderdaad. Wat zegt dat denk je, over jouw als bedrijf en over je eigen involvment, als je je horloges in elkaar laat schroeven ergens in een Zwitsers kantoortje?

Nogmaals, is mijn mening hé :slight_smile:

2 likes

Hallo, voor mij is 1000 euro wel echt de max. Ik heb enige tijd gekeken naar Deep Blue. Ik ben wat minder gecharmeerd van de nieuwe modellen en bij oude modellen die ik wel fraai vind, viste ik (meestal tweede hands in de U.S.) steeds achter het net. Toen kwamen de Revue Thommen en de Orient in beeld. Maar sommige Deep Blue’s kunnen me zeker bekoren.

Waarvan akte, maar Grovana/RT vergelijken met Invicta slaat werkelijk nergens op. Mijn mening he (maar eigenlijk gewoon een feit).

Groeten,

Tecco

3 likes

Welkom! Misschien idee om het EHBO lijstje in de faq door te nemen voor ideeën?

Volgens mij heeft Hamilton ook een paar leuke duikhorloges rond die prijsklasse. Hun below zero is met 46 een flinke klatser.

En op mesh ook best stoer

Er zijn ook de microbrands die rond/< 1k leuke duikers hebben, zoals Magrette, Oris Morgan, etc.

Als het wat goedkoper moet, dan zou ik denken aan een seiko skx007, turtle of monster. Citizen en orient heeft ook nog wat goedkopere duikhorloges.

Maar nogmaals, neem t ehbo lijstje es door om je wensen te fine tonen, zodat we je gerichter kunnen helpen zoeken.

1 like

Dank je voor de tip!

1 like

Ik ga er niet verder op ingaan, maar beide bedrijven maken geen inhouse kasten, geen inhouse uurwerken,
 het enige wat ze doen is onderdelen sourcen uit de hele wereld en die assembleren in Zwitserland. Klinkt behoorlijk gelijkaardig in mijn oren. Kan goed zijn dat ze dit alles doen met een verschil in kwaliteit, daar spreek ik me niet over uit.

Kan ook niet anders aan de 3/400 euro prijszetting, of je moet de gigantische afzetmogelijkheden hebben van een Seiko, Citizen of Orient.

Het enige wat ik met dit alles wil zeggen is dat, in mijn ogen, een product van Orient met inhouse caliber, en volgens mij ook inhouse kast, mijn voorkeur geniet over een generisch ‘swiss made’ product.

Hier eentje voor 850 euro, en daar kun je nog wel een beetje op pingelen denk ik:

http://www.ten2two.nl/?s_p_c_t=1342&ident=1&product_id=1&cat_id_4_1=0&page_num_4_1=2&prod_name_4_1=&back=1

Www.ten2two.nl ( @SuperC ) heeft een orient te koop staan!

1 like

[quote=“divemaster, post:1, topic:71604”]
zwarte kast
[/quote] Bedoel je plaat?

gr, HJR

Echt? :wink:

1 like

Echt wel :joy:

1 like

ook een mooie Longines op ‘tentotwo’, echter maar 41mm

Persoonlijk zou ik die RT laten liggen en voor de Orient gaan. Maar misschien kun je nog wat langer doorzoeken want voor < €1000,- zijn er ontzettend veel leuke duikers te vinden.

Misschien iets heel anders maar deze vind ik erg gaaf, vooral vanwege zijn eigen smoel, de Helios Delphin (plaatje van het www):
http://halioswatches.com/wp-content/themes/halios/images/watches/DelfinPVD3.jpg