Ik ben een redelijk nieuw lid op dit forum, maar wel vaak gekeken naar horloges. Ook heb ik 3 jaren geleden mijn PADI OWD (Open Water Diver) examen gehaald. Dat betekent dat ik met iedereen die dat diploma heeft ook heeft samen overal in het water mag gaan om rond te kijken, tot 18 meter diepte.
Een AOWD tot 30 meter cursus zou ik kunnen doen (Advanced), maar dieper zal het als hobby nooit mogelijk zijn. Extreme technische cursussen heb ik ook meegemaakt in Egypte met mensen die met 5 verschillende flessen even naar ruim 100 meter diepte zijn gegaan, wereldrecord ligt ergens bij de 320 of 325 meter diepte. Helium gevulde flessen erbij.
Maar als ik ga duiken, neem ik een duikcomputer mee aan mijn pols, geen Rolex, Breitling of Omega, ook geen Blackpain of etc etc etc
Ik bedoel dit topic als vriendelijk discussie puntje, 100 meter, 600 meter, 3000 meter, of 6000 meter… Ik heb zelf ook een Breitling Avenger II Seawolf met Helium-ventiel. Maar geloof me, ook als je een hele hoge Boss bent in de duikwereld, kom je zonder technisch duiken nooit dieper dan 50 meter, of 62… ik was op 22 meter diepte, dieptepunt in mijn leven…
Duikhorloges zijn met name gewoon mooi. Antieke techniek.
Hier zijn al wel talloze topics voor. Als ik me goed herinner is 200m waterdichtheid van een horloge ongeveer gelijk aan de waterdruk bij bewegen van 20m onder water.
300 en 6000m is dan ook overkill. Duiken met een tenminste 200m waterdicht horloge is wel slim mocht je een antieke klok als backup willen naast je duikcomputer.
Wel heel kort door de bocht. Vergeet niet dat het helemaal niet zo moeilijk is om iets waterdicht te maken, laat staan een horloge. Geen enkele reden waarom dit nep zou moeten zijn.
Voor een belangrijk deel van de geschiedenis van het duiken waren horloges wel een belangrijk hulpmiddel, al is dat sinds de introductie van duikcomputers wel anders.
Als je gaat duiken, vertrouw je op je instructeur en op je duikcomputer, niet op ouderwetse horloges, waarvan je de waterdichtheid niet kent of vertrouwd.
Natuurlijk, maar vergeet niet dat dit historisch wel zo was en horloges ook gebouwd werden om onder water als een betrouwbaar instrument te kunnen functioneren.
Nogmaals, waterdichtheid is echt een eitje met hedendaagse precisie fabricage technieken.
ik mag duiken tot 40 meter met advanced padi en heb dit dan ook met mijn bb58 gedaan vorig jaar. gaf geen sjoege. maar de leukste en mooiste duiken zijn tussen de 0 en 20 meter. dan zie je nog wat…