dat vind ik nog het gaafste, mensen die geen duikdiploma hebben, oordelen over de duikvaardigheid van horloges, terwijl 300 meter al voor 99,9999999 van de gediplomeerde duikers onmogelijk is
Dat je iets niet gebruikt maakt het nog niet nepā¦
Nogmaals, de druk die zelfs 2000 meter onder water veroorzaakt is echt geen probleem voor een stalen object met glas. Vereist wat extra dikte, maar er is geen enkele reden waarom die druk niet haalbaar zou zijn. Nuttig? Dat is een ander verhaal.
die rating is zonder druk. dus een 10atm horloge kan tegen druk van 100 meter, maar dat is in stilstaand water dus. als ik snorkel/duik/kitesurf dan liefst toch echt een 20atm horloge want de klappen op het water tellen ook mee. enfin, de meeste duikers zien idd nooit water
Er is ooit iemand geweest op Watchuseek die de extra krachten had berekend. Bleek zo goed als verwaarloosbaar.
Ik ga even zoeken, als ik het kan vinden ga ik het laten weten.
Duikhorloges zijn keurig gecertificeerd via de ISO6425 met daarin een hoop voorwaarden voor onder andere waterdichtheid (minimaal 10 bar/100 meter), afleesbaarheid in het donker, stoot-, chemische- en magnetische bestendigheid.
Als aan alles wordt voldaan mag er āDiverāsā op de wijzerplaat.
Het zijn vooral de japanse merken zoals Seiko, Citizen en Casio die zich aan die ISO norm houden, de zwitsers en duitsers doen dat op zich ook wel, maar die stellen net weer iets andere eisen.
De conclusie is dat als je van een enigsinds gerenomeerd merk je duikhorloge hebt, je er redelijk zorgeloos te water mee kan en als je het niet zeker weet even langs een horlogemaker die kan testen tot een bar of 10 of alle keringen nog wel goed werken.
Om de 5 jaar ongeveer een service of batterijwissel en controle of vervangen van de keringen is eigenlijk meer regel dan uitzondering als je er mee te water wil.
Ik heb ergens een keer de berekening gezien dat het bewegen van een arm met daarom een horloge op maximaal menselijk haalbare snelheid onder water ongeveer 0,5 bar aan dynamische druk oplevert, bovenop de statische druk van de diepte.
Die 5 meter extra zal wel te overleven zijn aangezien de ISO test 25% overdruk op de adviesdiepte eist.
Bij een goed ontwerp worden de dichtingsringen inderdaad niet blootgesteld aan veel extra druk omdat deze afgeschermd zijn door het ontwerp van kast, achterdeksel of kroon. In dat geval zou de extra druk bij beweging inderdaad verwaarloosbaar zijn gezien de relatief hoge viscositeit van water.
Dit zie je ook terugkomen als je bijvoorbeeld een pompsysteem voor transfer van water gaat berekenen.