Ze verkopen natuurlijk liever een Speedmaster en een Seamaster, ik snap het…
Daar ben ik het mee eens. Ik heb liever 100m waterdicht voor 5 jaar dan 300m waterdicht voor onbepaalde tijd.
Dat doe ik dus ook zelden Als ik er aan denk en terug op de kampong ben, maar da’s hooguit 1 x per jaar.
Als ik de zee in duik, droog ik ook op op het strand. Moet ik zeker eerst een kilometer lopen naar een strandtent : goedemiddag ik hoef niks hoor , alleen even mijn horloge afspoelen. Heeft u een drupje Dreft, een zachte tandenborstel, en een schone poetsdoek voor me?
Vanaf de boot in een meer springen ? Geen afspoelpoetsbeurtje. Zie me al zitten met een flesje spa blauw. Wat zullen ze me uitlachen En terecht.
Maar goed, ieder zijn ding. Als iemand denkt dat zijn horloge langer leeft door hem na het zwemmen gelijk af te spoelen: succes.
Ik ben er te lui voor, het interesseert me niet, en vertrouw op het materiaal.
Haha! zeker!
Maar zeker bij Z voort, dat zal je ook wel gemerkt hebben kraakt zo’n bezel van het zand.
Dat spoel ik er liever even tussenuit, kan ook thuis hoor.
Ik stond eens in zo’n strandtent per abuis op het damestoilet de bezel even te spoelen.
Komt er een juffrouw van het toilet 'wat bent u aan het doen?
'Even mijn bezel spoelen.
Ze stond even heel raar te kijken hahaha!!
Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen, alhoewel een groot deel van het binnenwerk gewoon vervangen is. Leuk is anders.
Sindsdien vraag ik iedere keer een bevestiging van de druktest, tot op heden gaat dit goed.
Met betrekking tot het verschil tussen AD en horlogemaker, waar ik woon (Brazilië) gaat alles gelijk naar de horlogemaker, de AD hier doet helemaal niets.
De keren dat ik met de horlogemaker heb gesproken was het een competente vent overigens, ik weet niet wie er heeft liggen slapen bij de eerste druktest. Maar ik heb ook besloten er niet meer wakker van te liggen.
Jazeker, maar zand tussen de kiezen maakt schoon toch
Ik eet zeewier zonder te wassen, lekker krokant dat zand!
Ik eet graag vlees, nog geen zand tegengekomen, wel ooit eens hagelkorrels van lood…
Het is toch handig te weten dat het horloge nog heel is als je hem verliest tijdens het duiken?
Kun je de volgende dag even naar 300 of 500 meter om hem op te halen.
Jep, de marine opbellen, waarschijnlijk de Amerikaanse, want de hele Nederlandse vloot ligt toch in het dok… En de Amerikanen hebben het waarschijnlijk te druk in de Middenlandse Zee op zoek naar hun vermiste F35
Heb ook nog gaan duiken met horloge als back-up. Eigenlijk doe je dat vooral als horlogeliefhebber.
Als je verstandig duikt en tot 300 kunt tellen is daar eigenlijk compleet geen nood aan.
Wel handig om apneus te timen op duiktraining.
Beetje raar geschreven… apneus heb ik nog nooit gedaan, vraag blijft dan wel: waarom geen duikcomputer? Ook de OWD oefening gedaan vanaf 10 meter diepte naar boven zonder ademautomaat, wel bij de hand, volgens voorschrift uiteraard.
Niet in alle gevallen is het een marketingargument.
Off shore duikers gaan wat dieper. En bij veelvuldig tot grotere diepten duiken is een flinke buffer wel handig anders zal je 300m wr duiker elke paar maanden of elk half jaar voor service of controle weg moeten. En da’s onhandig.
Apneu oefeningen zijn goed om te leren dat je best wel wat afstand kan afleggen zonder lucht.
Altijd leuke competitie om om ter traagst 25m te doen.
Zo heeft mijn SKX veel zwembadwater gezien.
In de ideale wereld was ie ook gratis.
Een goeie tik tegen de kroon en waterdichtheid is weg. Tis niet te garanderen.
De bezel van m’n squale zat meteen vast. Maar goed… die bezel liep al niet super van te voren.
Ok, dan weer op nummer dom, ik heb technische, idiote duikers ontmoet, uit Oost-Europa. Gelezen dat er ook beroepsmatige offshore duikers zijn, met 2 managers aan de wal, in dit topic.
Welke dieptes en duiktijden zijn daar dan normaal mogelijk? Met individuele verzorging met flessen, of een lange slang naar het land om het simpel te zeggen?
Ik bedoel dit echt vriendelijk hoor, niet om een rel te veroorzaken! Maar de vraag: krijgen jullie dan een Sea-Dweller mee van de zaak?
Met gewone lucht: 60m -> daaronder vergiftig je jezelf. (Voorbeeld is Blue hole in Egypte, net dieper, en een van de oorzaken dat velen daar het leven laten)
Met Nitrox mag je maar rond de 30m diep door de extra zuurstof.
Ik ben zelf geen off shore duiker. Maar toevallig is de SeaDweller wel een favoriet om op t droge te dragen heb ik her en der vernomen.
Qua duiktijden geen idee. Maar meer dan een uur is dacht ik wel eens voorbij gekomen op 100m+
Op YouTube staan aardig wat filmpjes over off shore duiken.
En er is ook wel documentatie te vinden over de hogere waterdichtheid van bepaalde duikhorloges. Zoals de Omega PloProf en dergelijke.
Ja, saturation diving noemen ze dat met een decompressietijd van dagen