Duikers onder druk - testen of niet?

Wellicht kun je beter 1 voorzien van nieuwe pakkingen en hiermee gaan zwemmen. Ben je goedkoper uit.
De test is een momentopname, drie weken lekker in de zon (horloge 40/50 graden) en dan het water in (20 graden) lijkt me een zwaardere beproeving

1 like

Maar goed :

Yep. Ik spring meerdere malen per week de zee in om zo lang mogelijk achterlijk te doen in de golven, met een SKX van 10 jaar oud of een Aquis van euh 5? jaar. Allebei nog nooit open geweest, net als die ouwe Vostok die ik had. Ik geloof het allemaal wel :partying_face:

5 likes

En ooit met een 20 Bar WR nieuwe Rado bij grote hitte in Portugal een koele plomp gedoken……

En ja hoor, flinke condens en later in NL reparatie.….

2 likes

Goeie vraag, nou, neen, never laat ik m testen op waterdichtheid (nog niet aan de hand gehad trouwens, eerste beurten moeten nog komen) en gaat gewoon mee de zee en het zwembad in.

En m’n Sinn kan 2000 meter (jawel, 2km) aan waterdruk aan :raised_hands:

2 likes

Daar zit ook een deel van het verhaal, “in principe” moet de pakking van de case back vervangen worden elke keer dat het horloge geopend wordt. Voor Vostoks gaat dat niet op.

1 like

Dank voor de dagelijkse shot ploprof :pray: :heart:

2 likes

Graag gedaan en zal ik er dan nog 2 doen zoals hij in het water echt in z’n element is? :slightly_smiling_face:

11 likes

moet je geloof ik ook elke maand je bandenspanning checken :smirk:

Maar goed, eindeloze discussie, i am outta here :wave:t5:

1 like

Ik zou hiermee niet gaan zwemmen :rofl::rofl:

1 like

Als de pakking nog in orde is en van het juiste vet wordt voorzien dan hoeft dat niet altijd.

1 like

Als je een horloge 2e hands koopt en de historie onbekend is maar er wel mee wilt gaan zwemmen is een test niet onverstandig.

9 likes

Als je duikt met een Suunto duik computer dan staat daar geen 300m op maar volgens mij 80 meter. En daar kun je echt mee duiken. Een horloge met 80m zou je net mee kunnen snorkelen. En ja daar komt een verschil in testnormen naar voren. En het marketing deel wat ik bedoel is dat het gaver staat als er 1000 meter op de kast staat in plaats van 200 meter al zou die laatste echte meters kunnen zijn. Leuk dat mijn Doxa 1200m aangeeft maar het geeft alleen maar aan dat je je geen zorgen hoeft te maken en thats it.

2 likes

Volgens mij staan de aanduidingen voor WR op horloges vast (ISO Normen dacht ik) en daar mogen producenten niet van afwijken. Voor een duik computer gelden andere aanduidingen dacht ik.

1 like

Dat snap ik, maar dan neem je toch die norm die je het grootste getal geeft, dat bedoel ik.
En die normen heb ik hierboven aangegeven.
Een horloge die de tekst “Divers” 200m op de dial heeft, is volgens ISO norm getest. De meeste andere niet, uitgezonderd o.a. Rolex, Omega en Doxa die ervoor kiezen om “divers” weg te laten.

2 likes

Ik hoef er eindelijk niet op te letten. Hydroconquest, 300m. Nog dik een jaar garantie. Daarna zien we wel weer.

2 likes

Voor het geval TS nog mee leest; ik zou een horloge na 4 - 5 jaar na aanschaf (of een servicebeurt) jaarlijks even laten testen alvorens er mee te gaan zwemmen. Zekerheid is de moeder van een mooi uurwerk. :slightly_smiling_face:

4 likes

Aha, inderdaad klinkt 300 meter indrukwekkender dan 30 Bar. :joy::muscle:t2:

1 like

Met “meter“ wordt “meter waterkolom“ bedoeld.
Dit is geen eenheid voor de diepte maar voor de druk.

4 likes

Wat een gaaf apparaat is het toch ook :ok_hand:
Als mijn polsen in omvang verdubbelen kan ik er ook eindelijk een om :joy:

2 likes

Maar leg dat maar eens uit aan de gemiddelde horlogekoper cq -verkoper,:joy:

3 likes