Ik zit met een dilemma en ik vroeg hoe jullie dit aanpakken. Ik koop en verzamel horloges die ik mooi vind maar zeker ook om ze te dragen. Ook de duikers. Nou komt de vakantie er weer aan en wil ik mijn nieuw TWEEDEHANDSE Squale (OVERGENOMEN VIA HET FORUM) omdoen naar het strand, in het zwembad, op de camping, etc. Met een SKX had ik het risico zeker genomen maar dit horloge is wel zo duur dat ik echt een paar krachttermen in zou moeten slikken als ik ineens condens aan de binnenkant zou zien.
Mijn vraag aan jullie: laat je je horloges testen op waterdichtheid en zo ja, hoe vaak?
Ik hoor vaker dat je dit voor een tientje kan laten doen bij een beetje goede horlogemaker - dat zal wellicht zo zijn maar de mijne, die ik ken en vertrouw, rekent hier 20 euro voor. Niet onoverkomelijk maar ik heb meerdere horloges die ik straks mee wil nemen en die waterdicht zouden moeten zijn, dus dan telt t snel op.
Dus vandaar: een poll! Avast dank voor het invullen en al jullie wijze raad, tips en trucs!
Nooit - ik zwem er niet mee!
Nooit - als er water in komt is dat jammer maar helaas
Tegelijk met een servicebeurt / wisselen batterij
Eens in de paar jaar
Elk jaar
Anders (licht t vooral toe in een reactie!)
0stemmers
Groet Thijs.
Disclaimer: dit topic is op geen enkele manier bedoeld om een stammenstrijd te ontketenen of aan te wakkeren over het al dan niet zwemmen met horloges die daar wel danwel niet voor gemaakt zijn of iets dergelijks - ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaringen en probeer een risico inschatting te doen.
Anders, of iets waterdicht is heeft te maken met het ontwerp en de voorwaarden waar het ontwerp aan moet voldoen. Als dat klopt kan er niet veel mis.
Oftewel, juiste pakkingen in goede staat en in siliconevet gezet.
Dat is voor mij voldoende. Nog nooit een horloge met condens gehad. Van duiken tot normaal zwemmen en water geklooi op vakantie.
Veel verder dan een test tot 5 bar komen de meeste horlogewinkels niet ( al ze dat al kunnen). Om een horloge op 10 bar te laten testen moet je al goed zoeken naar een adres waar dat mogelijk is. Als je horloge niet te oud is en er is ook wel eens service aan verricht is dan zou ik mij bij een plompje in zwembad of zee niet direct zorgen maken. Wel de kroon dicht en geen niet-verschroefbare chronopushers.
Bij mijn plaatselijke juwelier is het testen gratis ook al komen de horloges niet uit zijn zaak .
Mag dan ook gewoon mee in de werkplaats waar ik mee mag kijken , echt een prima service altijd daar .
Hij kan alleen maar testen tot 10 atm maar dat is voor mijn gebruik voldoende .
Er staat 200 meter op. Ik vertrouw daar op. Da’s dieper dan ik ooit kom. Als ik door onfortuinlijke omstandigheden wel zo diep kom, dan interesseert het me vast niet meer.
200 meter heeft niets met dieper te maken. Is inderdaad erg verwarrend die aanduiding. Google maar op waterdichtheid horloges of hier op HF. Zwembad en duikplank en snorkelen hebben het liefst ook 20 bar…
Nu heb ik “eens in de paar jaar” gezegd, maar da’s redelijk analoog met de “servicebeurt / batterij” optie, zolang je horloges hebt die rond 3-6 jaar tussen beurten/batterijen hebben.
Als het 10 jaar wordt… Toch even liever iedere 5 a 6 jaar checken, die pakkingen.
Niet alleen van duikhorloges, trouwens. Van alles wat 50m WR is, of hoger.
Het gaat er niet alleen om of het 100 of 200 waterdicht is volgens de specs. maar ook of het in werkelijkheid gelet op de staat van de pakkingen ed, ook inderdaad op dat moment ook nog is… vandaar de test.
dat heet marketing. Die gaat echt niet tot 200 meter he.
Dan zou mijn Doxa tot 1200 meter diep kunnen…
Tijd om je eens te verdiepen in de wondere wereld van marketing vs WR.
Heeft niets met marketing te maken. De weergave van Bar, Atm, Meters heeft te maken met de officiële regels daarvoor. Daar kan een merk verder niet mee klooien en goede marketing sier maken.
Wetende dat er maar weinig duikers zijn die dieper dan 60-100 meter diep gaan is “300 m WR” inderdaad wat verwarrend.