Duikhorloge met water of condens!?

Kan ook zijn dat het open is geweest in een (vochtige) ruimte waardoor het vocht al in het horloge zit!
En er dus niet uit kan.

1 like

Gelukkig nog geen water of condens in mijn horloges gehad. Altijd gewoon lekker gebruiken, wellicht daardoor voldoende vuil om de pakkingen extra te beschermen.

Nee hoor de condens kan ook in de lucht zitten die in het horloge zit.
Als je weet wat de vochtigheid van de lucht is kun je aan de hand van het Mollier diagram berekenen wanneer er condens gaat vormen.

3 likes

Ik wist niet dat het mogelijk was om condensatie te krijgen in z’n klein volume als in een horloge kast door enkelt de luchtvochtigheid van de lucht in de kast.

Zou dat verklaren waarom mijn g chock waterdicht testen en dus ook waterdicht was maar zodra ik ging hardlopen in half Januari, het glas aan de binnenkant besloeg met condens,? Wat zou betekenen dat waar het horloge gemonteerd werd de luchtvochtigheid erg hoog was,? Of zie ik 't verkeerd,?

Wat is ik ervan gelezen heb is dat wel een verhaal dat rond gaat. Veel worden er gemaakt in Thailand en in het regenseizoen is de luchtvochtigheid daar zeer hoog. Maar nogmaals ik heb dat enkel wel eens op WUS gelezen en heb daar natuurlijk geen bewijs van.

1 like

Laatst (per ongeluk) gedoken met perslucht met mijn applewatch 6 op 5 meter diepte. Geen enkel probleem. Deed het nog prima en geen condens.

1 like

Is eigenlijk niet echt

:joy:
Waarschijnlijk had je je iPhone 12 ook in je zak kunnen laten zitten.

2 likes

Zelf met verschillende horloges gedoken, nooit problemen.
Ik check wel altijd de kroon of het He ventiel voor ik in het water ga.
Of als ik er net in lig :man_facepalming:

2 likes

Zie ook mensen met n fitness tracker, smartband ofzo in de wellness resorts. Blijkbaar overleven die dingen t ook in n sauna en n bubbelbadje :smirk:

Gewoon een Sinn duiker aanschaffen.
AR gasvulling, kopersulfaat capsule om de boel intern droog te houden, schroefkroon uiteraard en in een aantal horloges speciale oliƫn waardoor het horloge betrouwbaar blijft van -40 tot +70.

Maar ook een Vostok Amphibia die dat allemaal niet heeft blijft condensvrij en waterdicht hoor. :sweat_smile:

Nederlandse sauna’s zijn voor *******
Als je in Finland zo dom bent om met iets van metaal de sauna in te gaan, leer je het snel af.
Ken iemand die een gouden kettinkje met kruis om had en naar voren geleund zat, toen hij recht ging zitten en het kettinkje raakte z’n borst was hij bijna gebrandmerkt.

2 likes

Been there, done that… minus the cross

2 likes

Ik heb in een heel ver verleden ooit een keer een Nautec No Limit ā€˜duik’ horloge (stond 200 meter water resistant op en had een schroef kroon) op een warme zomerdag op een huisfeest in een bak met ijs gehouden. Nadien had ik wel condens achter het glas. Ondanks de waterdichtheid bij van warm naar kou dus wel condens vorming gekregen.

1 like

Omdat die vochtigheid dus in het horloge zat. Bij een bepaalde temperatuur zal dit gaan condenseren zoals dat ook bij bijvoorbeeld een bierglas kan gebeuren.

1 like

Hangt n beetje ook vd oppervlakte af heb ik gemerkt. N horloge, al dan niet met metalen band, heeft naar mijn ervaring veel contact met je lichaam. Metaal geleid warmte, waardoor ie dus niet zo heet wordt dan als je em los in de sauna zou leggen.

Maar zo een kettinghanger die n hele tijd in de lucht hangt warmt flink op, en als t dan tegen je lichaam komt… :woozy_face:

Ook wel es dames die ineens hollend de sauna uitgaan, omdat hun grote oorbellen die soms op n klein stukje contact maakt met de huid. Hele oorbel wordt heet, en dat wordt allemaal geleid naar dat kleine stukje wat door je oor gaat. :exploding_head:
Net zo goed als mensen dat merken die met n bril de sauna in gaan.

1 like

Stel je dan eens het effect van een dogtag voor, is geen klein hangertje…

Had er een blaar aan overgehouden, was nog eens blijven kleven in het zweet.

1 like

Dat is n dunne plaat, dat gaat snel heet worden… :grimacing:

1 like

0.4- 0.5mm rvs.

1 like

Rook in de sauna zeker ineens naar bbq :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Mijn ex-Phoibos diver met 300m waterdicht is aan zijn eind gekomen toen de nieuwe eigenaar ermee ging zwemmen met kroon los.

Begrijp niet goed waarom… ook zonder dichtgeschroefde kroon moet het horloge waterdicht zijn… misschien tik gehad tijdens het zwemmen.

Edit: Was zelfs 300m waterdicht.

Wat een lelijkerd was dat eigenlijk :rofl:

2 likes