Ja dat is mijn vraag ook.
Hoe belangrijk is het dicht schroeven van de kroon ?
Helpt het echt of moeten de O ringen het doen?
Wat doet de vast zet kroon echt.
Zit er een taps stukje dat wordt aangeklemd?
Het is natuurlijk ook niet zo"n heel duur horloge.
Maar goed hij zou het moeten kunnen.
Nee klopt. Was een vakantieshitter voor op de ABC eilanden, had wel beter verwacht…
Je hebt verschillende manieren. Bij veel , vooral goedkopere, horloges zit er enkel een dichtring in de kroon die je samendrukt, en daarmee afdicht, door de kroon dicht te schroeven.
Bij de betere horloges zit er in de tube nog 1 of 2 extra dichtringen om een extra afdichting rond de stem te garanderen. Deze afdichting werkt vooral om insijpeling van water te voorkomen met losgeschroefde kroon bij onderdompeling maar voldoet niet als afdichting om te duiken.
Ter verduidelijking wat afbeeldingen.
Enkelvoudige afdichting
Dubbele afdichting
Rolex tripplock
Rolex Twinlock
Dankjewel mooie duidelijke plaatjes.
Mooi he Rolex toch even mooier (mag ook wel voor die prijs)
Dat zal bij die phoibos wel het geval zijn geweest. Zo zie je maar, water en horloges, blijft opletten.
Volgens mij hanteren ze bij rolex de regel dat een horloge ook zijn waterdichtheid behaald met de kroon open, maar dat is echt enkelt bij Rolex. En dan heb je alsnog geen garantie, ze testen 't alleen. Want zwemmen met de kroon open hoeft misschien niet een probleem te zijn tot dat je kroon ergens tegen tikt en en ruimte tussen kroon/stift/tube komt.
Maar hoe zit het met Panerai weet je dat ook ?
Ik heb er een van 1000 meter met een hendeltje!
Klopt daarom moet je hem ook dicht schroeven.
Nu ben ik geen duiker of zwemmer, maar mag graag een beetje ravotten in het water bij warm weer.
Ooit condens gehad in myn TAG. Had niet lang daarvoor onderhoud gehad. Soit, horlogemaker gaf mij de schuld (kroon niet goed aangedraaid), ik de horlogemaker.
Sindsdien een andere horlogemaker genomen en nooit geen problemen meer gehad met eender welk horloge.
Ik had ooit een vintage pre-1960 Zodiac Seawolf duiker met Raduim-226 zowel op de wijzeplaat als de wijzers. Je weet wel dat horloge met die taartpunten vol radium op de wijzerplaat.
Als je het verval schema van radium bekijkt zie je dat deze isotoop vervalt naar Radon.
Radon-222 is een gas. Hierbij komen ook nog eens alfadeeltjes vrij.
Alfa deeltjes, dat zijn eigenlijk Helium kernen nog meer gas!!
Hier een pagina uit het naslagwerk van A.S. Keverling Buisman:
Dus na verloop van tijd ging het glaasje steeds boller staan.
Uiteindelijk sprong de deksel met een flinke knal van de van de kast, gelukkig droeg ik het horloge op dat moment niet maar ik schrok wel wakker van de klap.
Zo waterdicht was dit horloge.
Of er is toch iets teveel Radium gebruikt?
Bij Panerai drukt het heldeltje de kroon dicht tegen de dichtring.
Oudere modellen hadden een enkele dichtring
Nieuwere modellen hebben rond de stem 1 of 2 extra dichtringen
Wederom super bedankt voor de info.
Zo leer je nog eens wat bij HF