Er wordt hier veel geschreven over duikers horloges waar met niet mee durft te zwemmen.
En moet er volgens sommige eerst een druk test en of alle pakkingen worden vervangen.
Nu spaar ik al 50 jaar duiker horloges en nooit water erin gehad.
Na mijn eerste ervaring met Seiko chronograaf heel oud waar water resistent op stond!
Dacht ik dat ik er mee kon zwemmen. Niet dus Condens erin. Hele droom in duigen natuurlijk.
Mijn vader heeft het open gemaakt en op de kolen kachel laten drogen.
Mijn vader handelde een beetje in horloges.
Toen kwam hij met mijn eerst duiker de turtle !
En in die tijd werd je nog gewaarschuwd als je je horloge om had in het zwembad. Hallo je hebt je horloge nog om! Zo zeldzaam was dat. En ik zij trots nee deze kan er tegen! (Zo leuk)
Sinds dien nooit meer condens gezien en altijd mee onder water al mijn duiker horloges .
Maar om eens te kijken of er mensen zijn die wel een duiker met condens of water hebben gehad.
Laat maar weten! Ben benieuwd.
Heb wel eens lichte condens. Maar was omdat ik van in zon te hebben gelegen en daarna in water inging. Kwam vooral door grote temperatuurwisseling. Horloge ook nu kuren vertoond.
Mijn SubC kreeg ik Thailand meteen zijn duiktest. Ook geen condens, wel water natuurlijk
Maar geen water in het horloge neem ik aan?
Wat is een SubC ?
Nee want het is een SubC (Submariner Ceramic)
En wat voor horloge is was is dat.
Ik lig ook met mijn horloges op het strand in de zon en zo het water in.
Geen probleem.
Snel zal een duikhorloge geen condens krijgen of laat staan helemaal vol lopen. De pakkingen zijn tegenwoordig ontzettend goed, van bijvoorbeeld omega mega stevig en dik en het systeem van Rolex waarbij je de pakking om het glas plaats en deze om de rehaut plaats en dan de lunette daaroverheen pers zijn systemen waarbij waterdichtheid echt voor jaren geborgd is.
Vervangen is vaak prefentief, en de diepte is doorgaans niet het grootste gevaar het is temperatuur schommelingen die āgevaarlijk zijnā zoals 35 graden strand en dan koude duik nemen.
Zelf ook nooit problemen gehad of gehoord
Het gaat er inderdaad om dat zoveel mensen hier bang zijn om met hun duiker te zwemmen.
Een oris
Er zijn zoveel Oris Welke?
Ja met vintage duikers wel. Geen idee of ze dat aankunnen. Destijds was het anders aangegeven. Tegenwoordig is het heel duidelijk met ATM en zelfs met plaatjes in een handleiding met wat ze wel en niet kunnen.
Heb 2 maal condens in een horloge gehad.
Een jaar of 25 geleden met mijn Citizen heel veel condens dag na een duik. Had vergeten de kroon te controleren en deze was niet meer helemaal dicht.
Een andere keer met mijn Divesafe. Bij onderhoud was men de pakking in de kroon vergeten te vervangen en deze heeft waarschijnlijk gelekt. Werd kosteloos gerepareerd en nooit meer problemen mee gehad. Heb deze nog altijd.
Mijn eerste āduikhorlogeā was een Continental. Zag er stoer uit en voor zover ik mij kan herinneren een water resistance van 80m. Vreemde waarde maar dat staat me nog bij. Het gaat hier om halverwege de jaren 70.
Met mijn kennis van toen dacht ik ook dat je echt 80m diep kon, nou dat zou ik toch nooit halen.
Dit stoere duikhorloge enige tijd, met trots, gedragen. Een eerste keer zwemmen, water erin en einde horloge. Dikke tegenvaller voor een duur horloge van 80 Gulden!
Op de kolenkachel? Over hoeveel jaar geleden praten we?
Met een duikhorloge zwemmen?
Nee, ik kan niet zwemmen, tenzij ik dat met een duikhorloge wel kanš
Daar duik je mee hƩ, het is geen zwemhorloge
Geen duikhorloge of water maar op de fiets in de koudere winter met een horloge waarmee je zou moeten kunnen duiken condensvorming gehad die daarna ook niet meer wegging. Gelukkig nog in de garantieperiode. Waarschijnlijk met de verkeerde luchtvochtigheid de kast gesloten. Had het in Nederland niet verwacht in lapland heb ik beide keren een G-schock meegehad voelt toch wat veiliger.
De duikers die ik heb gehad hebben nooit condens gehad en ik heb er altijd mee gezwommen. Ook in de zee maar ik stond standaard onder de douche als ik de zee (en ook het zwembad) uit kwam dus ook daar geen problemen mee gehad. Heb ik over gehouden aan mijn zwemsport.
Voor condens inderdaad. Ik heb ook niet met diepte te maken, maar wel met temperatuur schommelingen als ik naar een wellness resort ga. Van n hete 90 graden sauna een kouwe dompelbad in is best n groot verschil.
Vandaar dat ik meestal n duik horloge mee neem die enerzijds n schroefkroon hebben zodat ie niet per ongeluk open gaat of niet goed dicht is gedaan. Anderzijds zijn ze beter bestand tegen temperatuur schommelingen.
Nu scheelt t dat je niet heel lang in n hete sauna zit. Meestal 10 a 15 minuutjes. Ik vermoed dat ze daardoor niet zo heet worden als uren in de zon liggen bakken.
Daar bij zit t om je pols, wat denk ik deels de temperatuur verlaagd dan als je m los er in zou leggen.
Voor zo ver ik me kan herinneren/zien geen vochtschade of condens. Maar ik heb slechte ogenā¦
Heel lang geleden goede oude tijd.
Condens komt alleen doordat het horloge niet waterdicht is, condens is tenslotte vocht in 't horloge.