Je hebt gelijk Patrick, weet ook niet wat het is maar mijn hand ging gewoon naar die foto van Breitling en voor ik het wist stond die erbij . Maar zelfs met handen wassen gaat ie gewoon af, 3 atm kan misschien een druppel regen hebben maar meer ook niet.
Maar ff serieus, zoals je hebt kunnen lezen, had ik aan een ander TL3 lid gevraagd of die een paar foto’s weg kon halen, want zelf kan ik dat de komende jaren niet. Jullie kunnen dat toch wel?
Lekker vrolijk!
Foto’s weghalen of tekst aanpassen in een bericht kunnen we niet met tl 2 of tl 3.
Topictitels aanpassen wel.
Dank je n_visser, dacht dat jullie dat konden. Dan moeten ze maar over die foto’s heen kijken of heel snel door scrollen
Graag gedaan.
Het zijn geen duikers maar er is helemaal niks mis met die horloges.
Gewoon lekker laten staan!
Die Breitling is een hele mooie btw!
Zitten er wel een paar bij hoor, kijk naar die Citizen die is op Aruba in de zeeduik geweest. Maar weet je wat ik nu zo grappig vind is dat wikipedia verschillende definities heeft m.b.t een duikhorloge. Moet je maar eens op ISO6425 zoeken, niet dat ik het oneens ben met de reacties hoor. Maar daar staat zelfs dat 10 atm als een duikhorloge wordt aangemerkt, lijkt mij overdreven. Hooguit een douche meenemen wat ik ook niet doe. Maar verder ben ik geen duiker hoor, ja in het zwembad of in het douche putje
Ja ik heb het gezien. Overgrote deel zijn gewoon duikers.
Ja 100 meter is de laagste rating voor een ISO6425 duiker. Komt wel bij dat de test vrij strikt is. Die 100 meter moet hij wel een periode volhouden bij verschillende temperaturen en er is een buffer van 25% in die test is opgenomen waarbij een 100m waterdichte duiker dus de test moet passeren met minimaal 125m wr.
Er zijn echter wel echte duikers die niet aan die voorwaarden voldoen.
Die hebben bijvoorbeeld een interne draaiende bezel. Ondanks 300m+ waterdichtheid toch gediskwalificeerd volgens de ISO6425 norm.
Er zijn gelukkig meer wegen die naar Rome leiden in de wereld van duikhorloges.
Rolex heeft ook hun eigen manier van testen op waterdichtheid. Ik heb in meerdere berichten vernomen dat die met de kroon opengeschroefd getest worden. Dan zal het met dichte kroon zeker kwalificeren als waterdicht.
Hoe ze dat doen bij de DeepSea modellen weet ik niet want 1200 meter testen met open kroon lijkt mij een flinke uitdaging om dat voor elkaar te krijgen.
Eigenlijk wel gek dat ze niet 1 norm hebben voor alle merken, daarnaast kunnen ze dan de test verzwaarden. Maar als ze in eerste instantie 1 norm zouden hebben is er geen discussie meer over mogelijk toch? Wat sommige merken dan nog aan extra test doen is aan hun.
Heb er nog wel naar gekeken om een foto te verwijderen voor je maar mij lukt dat ook niet .
Nu moet ik wel erbij vertellen dat ik nou niet bepaald een prof ben met dit soort digitale zooi
Kroon open of dicht maakt weinig uit, Rolex gebruikt een “triplock” seal op de kroon, 2 keerringen op de as van de kroon en een op de kop van de schroefbus op de horlogekast die aangedrukt wordt met het dichtschroeven van de kroon.
Seiko heeft voor zover ik weet op de MM300 (SBDX serie marinemasters) maar 1 keerring, en dat gaat goed bij de “standaard” 300 meter gecertificeerde horloges, maar ook bij de 1000m tuna.
Sinn heeft een tijd geleden een duikhorloge in het assortiment gehad met een 1000m rating, maar zonder schroefkroon, dus daar werd alles gedaan met de keerringen.
De schroefkroon zelf is voornamelijk bedoeld om te voorkomen dat er per ongeluk wat gebeurt met het uurwerk (verzetten van de tijd, stilzetten secondenwijzer etc).
Casio bewijst met de G-Shocks en vooral de frogman dat een schroefkroon geen noodzaak is, want zij doen met de digitale frogman horloges alles met een serie kerringen voor elke knop en die zijn ook nog eens onder water te bedienen. Alle andere G-Shocks hebben minimaal 1 of 2 keerringen per knop, maar daarbij is het advies die niet onderwater te gebruiken.
Heel soms ontwikkelen ze zelf een test. Zoals Sinn.
Maar de meeste zijn gewoon echt wel waterdicht hoor. Ook duikers zonder schroefkroon of pushers zoals de JLC master deep sea chrono en de duikers van Vulcain.
Ik bedoel meer de DeepSea modellen. 1200 meter en zelfs 3990 geloof ik. Hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar met een test met open kroon. Vraag ik me dan af.
Dat is echt een debiel hoge druk met open getrokken kroon.
Niet te hard lachen, een 130 euro aan G-Shock overleeft met een 20 bar rating (200m) een test tot 50 bar/500m met lichte schade, maar is nog wel functioneel.
Rolex zal het wel op een minder hobbymanier testen.
Wauw wat een onwijs mooi horloge!