DUMET Opzetwerkbankje (ontwikkelingstopic)

dat hoeft ook niet… je kunt ook zonder Account een pagina bekijken.

Het laatste bericht te lezen op ons smoelenboek over de txxltjxs dateert van 19 december 2021. Zou een update niet op z’n plaats zijn?

5 likes

Niet mn bedoeling een discussie te beginnen, dus mn laatste bericht hier;
Ik kreeg een niet weg te klikken pop up voor inloggen op de link van paar berichten hierboven.

3 likes

'k had nog 1 werkblad te doen, meteen maar even de moeite genomen om daar wat plaatjes van te knippen…

Eerst gaat er een boormalletje op de onderkant van het blad.

de voorgeboorde gaten worden opgeboord voor de Rampamoeren

En die draaien we er dan in… want…

Daarmee schroef ik em in de mal… Bolkopfreesje erin, en Rondom het gootje frezen.

Daarna gaat het sjabloon voor de voorkant erin, en een 10 mm frees in de freesmachine

Waarna we wéér een werkblad hebben… Uit de mal halen, afrondfreesje in de machine, en de randen even netjes afronden, dan kan het hele zwikkie geschuurd worden.
in de achtergrond stond de draaibank lekker onderdelen uit te spugen, en na het freeswerk aan het werkblad, heb ik reeds een aantal armsteunen gefreesd, de steunen beginnen als gewoon rechthoekige stukken, daar worden dan de hoeken van afgerond, daarna met een afrondfreesje de boven en onderkant nog even doen, en dan komt er een “Zitting” aan de onderkant in, waar het scharnier in komt… (die ga ik op korte termijn bestellen, maar eerst het houtwerk in de Lak zetten…

Zojuist bereikte me ook het bericht van een klant… Nummer 5 is verkocht!..

3 likes

Zo gaat het goed ja, leuke set up met de mal zo.

Altijd als ik zo een bericht lees van je leer ik er wat van en den frees ik het ergste, de rest schuur ik dan licht op :relaxed:

Loopt redelijk door met de verkoop, netjes.

1 like

Super leuk dat er nu een eigen “hoekje” is op HF voor dit soort ontwikkeltopics :slight_smile:

Ik heb zelf slechts in zeer beperkte mate affiniteit met werkbanken en -bladen, maar zal dit topic zeker af en toe met een schuin oog meelezen (want ik vind enthousiasme en passie wel leuk om te zien!)

2 likes

Ik lees dat vaker, dat men toch wel eens meer wil dan alleen maar mooie plaatjes van het resultaat van al die noeste arbeid… ook eens zien hoe zoiets tot stand komt… Welnu… Welkom in Kabaalstra’s Knutselkeuken!..

'k heb eerder vanavond even een bakkie gedaan bij mijn ouders… en op de terugweg nog even door naar de werkplaats… Draaibank weer aangeslingerd, onderdeeltjes draaien… en ondertussen verder met het houtwerk voor de MiniBenches…

de Armsteunen…

16 stuks, de hoeken afgerond, en de boven en onderkant even bewerkt met een afrondfreesje…
Morgen gaan ze op deze machine…

de oplettende kijker ziet het… 't is dezelfde freesmotor als die in mijn bovenfrees… letterlijk… want ik heb em over moeten zetten… 'k heb nog wel een andere freesmotor liggen, maar daar heb ik geen snoer bij… (die hebben een los snoer dat je erin kan klikken)

de Alu tafel van deze machine is een Vacuumtafel, in de tafel zit een gaatje dat in verbinding staat met de vacuumpomp, en dit gaatje komt uit in het ingefreesde raster…
'k leg er een rubbersnoer in, om dat gat, zodat, zodra ik er een armsteun opleg, en de pomp aanzet, de hele atmosfeer van de aarde dat ding op de tafel drukt…
zo kan ik de holte voor het scharnier erin frezen… klaar?.. Pomp uit… armsteun eraf, volgende erop, pomp aan, frees aan… en doorrrrrr

4 likes

'k heb een Monotonische Marimba gebouwd!! :joy:

ergo… 'k heb de armsteunen in de blanke lak gezet… alleen de bovenkanten moeten nog een derde laag krijgen,
de werkbladen staan nu allemaal 2 keer in de lak, dus daar moet ook nog een laagje op, Alu is besteld, en zodra dat binnen is, ga ik de frames bouwen voor de 5 bestelde werkbankjes…
de overige bladen en armsteunen, die sla ik op, volgende bestelling?.. dan hoef ik alleen maar het Alu te bestellen, en het houtwerk uit het rek te trekken…

5 likes

Nog 4 werkbladen de laatste laag op de bovenzijde doen… de rest staat inmiddels 3 lagen in de blanke lak…

Alu is besteld… even wachten tot dat binnen is…

2 likes

Stop hier nou maar want:

3 likes

't Alu kwam eerder deze week binnen… dus uitpakken, sorteren, programma’s laden… stuk Alu in de grote freesbank, grote groene knop drukken… en… geen tijd voor koffie…die paar gaatjes prikt ie erin waar je bijstaat…

Waarna 't hele spul geassembleerd kan worden…de bovenbalk met de pootjes eraan onder het blad gemonteerd,

Om vervolgens de onderbalken erop te schuiven en ze vast te zetten…
Stelpootjes erin draaien, Kunststof Doppen erin kloppen. en de armsteunen in het frame schuiven, en middels de Inbussleutel de boel vastzetten.

De stelschroeven moet ik nog even afmaken, ik heb al de draadeindjes op lengte gemaakt, er moet alleen nog een bol kopje aan gedraaid worden, programma klop ik zo wel even aan de machine in… dat zijn maar een paar regeltjes code,

en…zojuist viel er ook een pakketje inbussleutels op de mat, Ik lever een T-Greep inbussleutel 5 gewoon mee, dat hoort zo vind ik.

De eerste gaat naar een Horlogemaker die ook thuis wil kunnen werken, dan zijn er 3 voor Leerlingen aan de Vakschool in Schoonhoven, en de 5 de gaat naar een ondernemer met zijn eigen horlogemerk.

En dan heb ik dus nog voor 3 werkbankjes aan Houtwerk over… zodra die verkocht worden, hoef ik alleen maar het Alu voor het frame te bestellen…

5 likes

Goed bezig Jan, leuk dat je nog steeds actief bent rondom werkbanken.

Ja… gelukkig wel…

Al ben ik geen houtbewerker van huis uit, (Mijn Leraar houtbewerking op de LTS had een hekel aan mij, en dat was wederzijds), 'k heb toch een bak plezier aan het maken van deze werkbankjes…
mogelijk wordt de Freesmal nog een beetje aangepast. Of… bouw ik in de loop van’t jaar een grotere CNC Freesbank puur voor de MiniBenches.

Daarnaast begint ook het andere werk weer wat aan te trekken. 'k ben momenteel met 2 horlogeontwerpen voor derden bezig, waarvan 1 een merk in oprichting, de Straptools, en plannen genoeg voor horloges onder mijn eigen naam…

First Things First… deze Units ASAP de deur uit!..

1 like

image

Hebben jullie geen update gehad in de mail? Check je spam box dan even…

11 likes

Gesloten wegens opschonen.

Graag on topic blijven.
Vanaf hier verwijder ik niet alleen de berichten maar schors ik ook de leden.
Als je problemen hebt met een transactie, ga naar het ervaringendeel.
Wil je iets vragen aan iemand, stuur een pb.
Besluit je toch in dit topic over de tooltjes oid te beginnen, dan wordt je account voor twee weken geschorst.

18 likes

Gelukt?? @Arie_Kabaalstra

1 like

Geen enkele update…
Bijzonder gezien het tijdsverloop.

1 like