DUMET Opzetwerkbankje (ontwikkelingstopic)

Naar aanleiding van deze post, heb ik het ontwerpje waar ik al eens aan begonnen was uit de motteballen getrokken.

Werkblad is 59 x 44 cm,hoogte 20.5 cm, met verstelbare armsteunen.

en…

Als je klaar bent met werken, dan haal je de armsteunen eraf, en schuif je die in het onderstel.
zo wordt het een ding van pak em beet 60 x 45 x 20.5 cm, dat je in elke gewenste stand weg kan bergen.

ik weet, er zijn versies met lades en dergelijke, of een vak onder het blad, waarbij je het blad moet opklappen om er bij te kunnen (dus moet je em helemaal leegmaken als je gaat werken, en ook helemaal leeg maken om op te ruimen)
Als je die rechtop neerzet… dan ligt alles door mekaar… ook niet handig…want je kunt em dan alleen maar horizontaal neerzetten. is dat handig?.. ik vind van niet… als je em verticaal neerzet, komt er ook geen stof op je werkblad…
en… die andere bankjes… daar zitten de armsteunen aan vast… dus blijft het een ruimtevreter…

zoals gebruikelijk alle houtwerk is 27 mm beuken, de armsteunen haal je eraf met een inbussleuteltje 6… die steek je door 2 gaten in de onderkant om de bouten in het werkblad een slagje los te draaien, en dan de armsteunen eruit te schuiven, je schuift ze dan simpelweg in het frame, en je zet het hele ding in de hoek…klaar…

Dit is nog maar een opzetje, de bevestiging van de armsteunen in het frame is nog niet ontworpen, maar laat je Feedback maar horen… dan ga ik daarmee verder als het in het ontwerp in te passen is

35 likes

Ziet er leuk uit en voor de armsteunen heb ik even geen idee hoe dat netjes in een rail te laten lopen en om te vouwen.

Wel een suggestie, het ingefreesde gootje aan de voorkant, is het iets om dat rondom te doen zodat wegrollend materiaal aan de zijkant en achterkant daar ook in blijft liggen?

4 likes

Als je hem rechtop wilt zetten moet hij ook wel blijven staan. Dat is nu niet het geval.

Leuk idee, ik volg.

Niet realistisch, maar in de scheepsbouw zijn er wasbakken die mee kantelen. Of zoals een compas.

de zij en achterkanten, daar komt gewoon een houten randje omheen… net als bij de grote werkbanken… alleen… dat heb ik nog niet ingetekend…

't frame komt gelijk met de achterkant van 't werkbankje, dus kun je em daarop neerzetten… op de zijkant… dat niet… maar da’s op te lossen met een blokje hout van 5 cm… de poten staan iets naar binnen vanwege de stabiliteit, de onderste balken lopen tot aan de voorkant van het blad, zodat ie niet voorover kukelt als je je armen op de steunen legt. (indien nodig, kan ik nog een constructie verzinnen om em te klemmen op je tafel…)

4 likes

Ik ben wel geïnteresseerd. Aangezien ik een kamerbreed werkblad aan de muur heb hangen is een complete werkbank geen optie.
Ik gebruik nu een Ikea monitorsteun als verhoging, maar er kukelen nog wel eens onderdeeltjes over de rand en die verdwijnen dan in m’n toetsenbord dat erachter staat; heel irritant :grimacing: :sweat_smile:

2 likes

:rofl:

7 likes

Heel mooi… doch zie ik potentiële problemen… met name als je onderdelen te dicht op de rand zet… met zo’n ski-schans weet je niet waar die terecht gaat komen…

Gewoon een sticker op je toetsenbord plakken… 24 Jewels… of 25… dat weet ik niet meer… :joy:

4 likes

Mooi, wellicht ook te gebruiken als je je bonsaiboompjes bijknipt. :wink:

3 likes

Daar moet ik nog even aan rekenen, allereerst moet ik kijken wat er allemaal nodig is aan materialen, en dan kijken hoe lang ik er over doe om’t te bouwen.

Nog niet alle materialen zitten in de tekening.

Als ik zo’n 3D ontwerp maak, dan zorg ik er voor dat alle boutjes, moertjes, schroefjes, dopjes en dergelijke ook ingevoegd zijn, dan staan ze in mijn stuklijst, en kan ik aan de hand daarvan kijken wat de kosten zijn…

6 likes

Voor de bejaarden onder ons misschien een 6 planken exemplaar?
:innocent:

p.s. nou niet gaan vlaggen mensen :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Voor hen heb ik een andere oplossing… “Laatje niet kisten, alles komt in kannen en kruiken”… :smiley:

5 likes

In wezen bruikbaar voor elke priegelklus… modelbouw?.. Horloges, klokken, modelspoor RC modellen… Postzegels electronica…

2 likes

Al met al: multifunctioneel.

1 like

Ja die, en die zelfklevende mat erop was ik ook van plan maar is er niet van gekomen :rofl:

1 like

:laughing::laughing::laughing:

Het idee is er Jan, ik zie het wel zitten, misschien nog een mogelijkheid om de hoogte te verstellen ?
Alle door ons gebruikte (lage) werkbanken hebben natuurlijk allemaal andere hoogtes, kan ik me voorstellen…
Wellicht een verzonken deel in het werkblad om hier de werkmat in te leggen ?
En een rond gat voor m’n bierglas …

1 like

Nou… ik heb alvast even een Rendertje gemaakt voor je… “kleintje pils” dan kan ik die in het ontwerp inpassen…
Hoogte verstelling wordt een lastige… wordt veel naar gevraagd, maar als 't op de kosten aankomt… laten ze’t allemaal schieten… slechts 1 op de 9 werkbanken die ik gebouwd heb, had hoogteverstelling, zelfs al zou je voor dit opzetbankje een hoogteverstelling verzinnen die gewoon in een bepaalde hoogte vast te zetten is… wordt het Duur… omdat je bijna 2 keer zoveel materiaal nodig hebt voor het frame.

't is echt goedkoper om elk frame op maat te maken, de hoogte van het frame wordt bepaald door 4 stukjes profiel tussen de boven-en onderligger.

2 likes

Ach de hoogte is eenvoudig aan te passen met bierviltjes toch?
:stuck_out_tongue_winking_eye:

6 likes

Briljant!..

1 like