DUMET Opzetwerkbankje (ontwikkelingstopic)

Ik kwam er net achter… bij een hoogte van 205 mm, hoef ik de frames niet naar binnen te plaatsen… er is genoeg ruimte voor de verstelling van de armsteunen… weer een prob… uitdaging minder…

't idee van het groefje rondom, maakt ook dat ik geen latjes rond de omtrek hoef te bevestigen, scheelt werk, en het maakt dat ik 't frame ook echt aan de rand van het werkbankje kan plaatsen, zodat je em ook op zijn kant neer kan zetten.
'k moet dan alleen nog even verzinnen hoe ik dat nou weer ga doen…

maar vooralsnog: Arie is tevree…

de maten zijn nu nog bij benadering, maar ik heb al uitgevlooid dat ik uit één plaat beukenhout 8 bladen en 16 armsteunen kan maken… en dan hou ik nog niet genoeg over om de kachel aan te maken…

2 likes

Daar hebben we al wat voor :sunglasses:

1 like

Ik kwam ook nog wat leuks tegen.

er zijn shops waar je deze dingen los kan kopen… perfect om de armsteunen vast te zetten of los te nemen…'k heb zelf een set van dit merk, en die gaan mee als ik een werkbank op locatie moet monteren…

deze opzetwerkbankjes, die kunnen gewoon gemonteerd en al in een doos verstuurd worden…

Eveneens… bedacht ik me net… zou ik, als de klant 't ding permanent op een werkbank wil monteren een set bouten en T-moeren mee kunnen leveren, zodat ie alleen maar 4 gaten van 8 mm in zijn werkbank hoeft te boren, bouten erdoor, moeren erop, en dan aan de achterkant even de kunststof doppen eraf, de opzettafel over de moeren schuiven, bouten vasttrekken, dopjes er weer op… en klaarrrr…

Tekeningetje erbij met de maten voor de gaten… meer moet dat niet zijn…

2 likes

Is een in hoogte verstelbare bureaustoel geen makkelijkere optie?

2 likes

Ik ga dit topic volgen :+1: interessante ontwikkeling

Dan zou je in plaats van je werkbank wat hoger, je stoel wat lager moeten zetten… maar een te lage zit is slecht voor (vooral) je rug. Met mijn lengte moeten de meeste bureau stoelen al op de hoogste stand. En heb je zo’n cheap ass ding (zoals de meesten thuis hebben) dan is dat vaak nog te laag.

Dus, nope, geen optie.

1 like

'k heb er één achter mijn bureau, één achter de edelsmids werkbank, en één achter de horlogemakers werkbank… 51-71 Cm… en… wat lengte betreft… ik ben zelf 1.93… dus tenzij jij 2.10 bent, zie ik het probleem niet…
(en dan kan ik natuurlijk ook gewoon, als dat voor jou beter uitkomt een frame van 30 cm hoog maken… )

Ik denk liever in oplossingen dan in problemen :slight_smile:

3 likes

Haha, mooi, ik heb zoiets een tijdje geleden gekocht. Ik gebruik hem ook regelmatig, hij kan idd lekker hoog en het wisselt makkelijk af, zitten-staan/lopen, tijdens telefoongesprekken bijvoorbeeld. Ik zit niet graag lang achter m’n bureau, en dan is dit wel een redelijke oplossing. Lang erop zitten vind ik overigens ook niet prettig, maar dat probeer ik sowieso te voorkomen.

Maar dan nog, een hoogteverstelling voor je werkbank is geen overbodige luxe.

Niet als je klem komt te zitten onder je huidige werkbankje…

2 likes

Ik heb al 7½ jaar een vaste hoogte, en eerdergenoemde Nilserik kruk bij mijn werkbank… 'k heb eens 25 uur door moeten halen… ja… nachtje doorwerken… 25 uur non-stop… alleen er even achter vandaan om te eten, en 't eten en drinken van gisteren weg te brengen.
ik had daar, afgezien van vermoeidheid verder geen enkele lichamelijk klacht van.

Dit opzetbankje, is met name gericht op de hobbyist, of iemand die slechts af en toe aan horloges werkt, maar dan wel een goede werkplek wil hebben.

Als 't horlogemaken je beroep is, dan is daar de DUMET Horlogemakerswerkbank voor je, die is te bestellen met Electrische hoogteverstelling met 200 of 300 mm slag.

Voor alle anderen, is er de “opzet-werkbank”, de “DUMET Mini Bench”?

Ik ga de materialen zo zoetjes aan uitzoeken… de benodigde boutjes en moertjes in de tekening strooien…

1 like

dan zaag je maar een hap uit je blad… :slight_smile: … denk in oplossingen… :joy:

Waarom gebruik je hier beukenhout voor trouwens?
Niet dat ik er maar enig verstand van heb, ik ben een “metaal man”, maar vroeg het me af….

Beukenhout is relatief makkelijk te bewerken door de fijne houtnerf. Mijn eerste gedachte was overigens “waarom geen berkenplex?”.

Koop je zo aan de meter en is makkelijk te frezen met een CNC machine.

Ik zat te denken aan mijn hoog/laag buro (550 euro)… met een paar armsteunen en je hebt al bijna een amateur oplossing te pakken. De hoogte is 70 cm tot 114 cm in te stellen.

Waarom niet die kant op gedacht?

Beukenhout splintert niet. Daarom is houten kinderspeelgoed in het algemeen ook van beuken gemaakt.

4 likes

Daarnaast ook relatief licht, fijne en gelijkmatige nerf en goed te bewerken.
Houten bestek is ook vaak van beuken om dezelfde reden als het kinderspeelgoed, niet splinteren.

1 like

Nou…

Daarom dus… en het is HARD…

Berken is zacht…en… als je 't uit plex gaat maken… dan frees je door de lagen heen als je de armsteunen maakt… geen porem, datzelfde geldt voor het geultje

Beuken ook… alleen… ik heb (nog) geen CNC machine die groot genoeg is…
Nou heb ik wel een kleinere portaalfreesmachine staan… 'k zou eens moeten kijken wat het kost om een nieuw frame te maken, om deze machine wat groter te maken… zodat ik er in elk geval die kleine werkbankjes op kan maken…
Dan is ook die groef rondom een stuk makkelijker…
als de kosten niet te veel uit de klauw lopen… misschien dan wel eentje waar ik ook de grote werkbladen op kwijt kan…aan de andere kant… daarvan verkoop ik er niet heel veel…

wel aan gedacht, maar de meeste “goedkope” verstebare buro’s zijn niet stabiel genoeg, tevens zit je dan met de vraag “Waaraan hang ik de kastjes op?”

't staat je natuurlijk vrij om alleen een werkblad te bestellen…er zijn er meer die dat gedaan hebben…

Beukenhout is inderdaad erg dicht… Eikenhout bijvoorbeeld is te “open” daar gaat vuil in de nerven zitten… of je moet er een Epoxy coating op gooien…

ik gebruik vanaf het begin al beuken, 3 lagen lak erop en het is dicht en glad… niks meer aan doen…

Zit er misschien een trappenbouwer bij jou in de buurt?
Die jongens zijn met regelmaat bezig om de gekste vormen qua leuningen uit hout te frezen en trapbomen met ingelaten treden en een nette rand lukt ook.
Als je met wat overleg daar de werkbladen en armsteunen kan laten maken heb je zelf die CNC machine niet nodig.
Hou er wel rekening mee dat ze daar waarschijnlijk wel een hekel hebben aan (hard) multiplex, de beitels slijten een stuk harder daarop vanwege de lijm tussen de lagen fineer.

1 like

Hmm… daar had ik nog niet aan gedacht… maar eigenlijk is dat alleen voor grotere hoeveelheden interessant… als 't per blad moet. dan moet ik erheen, en het later weer op halen… da’s 2 keer rijden… en daarmee ben ik al net zoveel tijd kwijt als met het zelf bewerken van die bladen…

Voor de “Desktop-Bench” is het een iets ander verhaal… de maten zijn zo gekozen dat ik uit één plaat beukenhout 8 van die dingen haal…

Dus…als de eerste besteld is, dan haal ik een plaat beuken, en dan maak ik meteen 8 sets bladen en armsteunen… die nemen niet zoveel ruimte in, 'k zet ze meteen in de lak, en zolang ze nog niet verkocht zijn, sla ik ze wel op op zolder… daar liggen ze droog en warm.

Je moet ook echt eens naar bamboehout kijken. Dat schijnt ook echt helemaal hip en loeisterk te zijn.