DUMET Opzetwerkbankje (ontwikkelingstopic)

Het spul is vormvast, dat is het grote voordeel.
Je zaagbladen worden er echter bot van.
Ik gebruik meestal een trespa (dak-kant) zaagblad als ik het moet zagen. Maar ben er niet dol op.

Dat is wel onhandig. Maar het betreft uiteindelijk maar een paar strekkende meter per product.

Dat maakt toch niet uit? Je zaagbladen weten echt niet dat ze maar een paar meter hoeven te zagen. De reden dat de bladen bot worden is dat er in bamboe plaatmateriaal veel lijm zit. Bamboe lijkt erg MVO, maar het is het niet.

Zijn de kosten dan niet, zaagblad moet toch regelmatig geslepen. Hij begint toch gewoon scherp? Of houdt hij zich dood bij het zien van een beetje lijm?

Ik laat de grote werkbanken op maat zagen bij mijn houtleverancier, die hebben een grote platen zaag, die “Fietsen” er zo door, 't ding is zuiver, en scherpe zaagbladen zijn daar standaard… anders kun je niet zagen…

de vorm van de grote, en ook de kleine, die frees ik erin… met een Sjabloon… (nog wel), en mogelijk in de toekomst (de kleine) met een CNC Freesmachine…
de Portaalfrees die ik heb staan… da’s niet veel qua werkbereik… moet ik dan een heel nieuwe machine gaan ontwerpen?.. Nee… dat ontwerp heb ik 11 jaar geleden al eens gemaakt, en sindsdien is het talloze malen gekopiëerd. dat ontwerp heeft zich dus al ruimschoots bewezen.

Ik weet dan de huidige machine welk merk en type rails erop zitten voor de geleiding, dus kan ik gewoon langere rails bestellen… en langere kogelomloopspindels, voor alle assen?.. Neuh… de Y as van Nu, die zou in de toekomst nog wel eens Z-as kunnen worden… 'k heb nog een grote, dikke plaat Aluminium staan, daar kan ik wel een aantal sleden van maken… en andere “Verbindingsdelen”… morgen ofzo even meten, en kijken wat ik daar uit kan halen, en dan zien hoe ik die plaat het beste kan gebruiken.

Daar zit nog best wel wat werk in… denk dat de eerste batch gewoon “met 't handje” gemaakt gaat worden… Sjabloontje is zo gemaakt, en het boren van de profielen… dat gaat prima met de huidige portaalfrees

'k geloof dat ik’m heb… :slight_smile:

Armsteunen eraf, en in het frame schuiven…

Op de achterste poot komt een Bout, armsteunen helemaal omlaag draaien, dan schuif je ze over de bout op de achterpoot, armsteun zelf valt dan tussen de framebalken, bout vast, en de armsteun tegen de voorste poot draaien… vast als een huis… mooi…

Hoe ga ik er voor zorgen dat die bout in de achterpoot op zijn plek blijft?. makkelijk genoeg… ik neem een wat langere bout, zodat ie door de moer heen steekt… halverwege 't pootje een gaatje boren, waar die bout dan in steekt… die gaat dan nergens meer heen…

Met deze constructie kun je 't ding in elke stand wegzetten, staat ie altijd stabiel

Arie is tevree…

5 likes

Ow dus de Desktop-Bench kan straks ook gewoon voor €30?

1 like

Ik mag hopen dat je dit als grapje bedoeld hebt?.. je bent alleen de smilie vergeten…

1 like

Dat was een grapje Jan :laughing:

Momenteel ben ik natuurlijk vooral bezig met de straptooltjes, maar… omdat het tappen van de binnendraad in de dopjes veel kracht kost… laat ik af en toe mijn handen even rusten… en ga ik door met het opzetwerkbankje.
Vanavond even een renderingetje gemaakt…
uitgaande van een “Generiek” burootje, daar even een DUMET MiniBench op gezet.

Nu nog even kijken of ik iets kan vinden voor het creëren van “anti-slip”, zodat ie niet over je buro schuift…

9 likes

Ik vind dit er al heel top uit zien :smiley:

1 like

En zo zet je em na gebruik in de hoek…
2 boutjes los aan de onderzijde, en je schuift de armsteunen eruit,
dan schuif je ze over de bout in de achterste poot, slagje vast, armsteunen tegen het frame aandraaien, en’t gaat nergens meer heen…

58 x 44 x 21 cm… Nu nog even op zoek naar stevige Kartonnen dozen, deze opzetbankjes kan ik in deze vorm zo versturen.

8 likes

Is het frame voorzien van vier stelvoetjes, Jan? Even er van uitgaande dat niet iedereen zijn tafel exact waterpas heeft staan, zou je ‘m op deze wijze alsnog waterpas kunnen stellen. Zeker met dit soort werk wil je niet hebben dat je onderdelen wegrollen (ondanks de sleuf rondom in het werkblad).

1 like

Juist die boutjes vind ik maar zo zo. Ik zou liever mooie scharnieren gezien hebben die zichzelf borgen met een kogeltje of zo

Kun je me dat even verduidelijken?.. Ik heb geen idee waar je het over hebt, of hoe en waar ik mooie zichzelf borgende scharnieren met een kogeltje zou kunne toepassen?

Op de armsteuntjes.

Op de Armsteunen zitten nu gewoon scharnieren, een ander model dan op de “grote werkbank”, omdat ze hier als complete Unit gemonteerd zijn (Ik sluit overigens niet uit dat ik deze constructie in de toekomst ook op de grote ga gebruiken, wegens degelijkere scharnieren)

Ik zie niet direct hoe ik hier iets met een kogeltje kan gebruiken…Kogeltje dat de boel vergrendelt bedoel je?..

Zoals ik het nu ontworpen heb: aan de onderzijde van het werkblad zitten 4 bolkop bouten, die koppen vallen in de T-Gleuven van de profielen van de armsteunen.
door die profielen is een gat geboord, waar je een Inbussleutel door kan steken.
Ga je aan de slag, dan schuif je de armsteunen over die boutjes, steekt de sleutel door het gat,en draait de bouten aan… “vast is vast”… klaar

ben je klaar, en zet je’m weer in de hoek, dan draai je die bouten een slagje los, zodat je de profielen eraf kan schuiven, in de achterpoot van het frame zit een soortgelijke bout, en de armsteun zelf, past in het frame, armsteun over de bout schuiven, slagje vast, armsteun tegen de voorste poot van het frame draaien met de stelknop… klaar… dan rammelt er niets meer…

Stelpootjes is iets wat er nog niet in zit… maar dat kan geregeld worden, Daarmee komt het geheel wel een centimeter of 5 hoger te staan, maar da’s op zich geen ramp.
Da’s ook niet meer dan 4 pootjes bestellen en 4 gaatjes in het frame boren, met M8 erin getapt,dan zit’t als een huis…

ik zou dan nog kunnen besluiten om de standaard borgmoer te vervangen voor een grotere “ring” van Kunststof, omdat 't gewicht van het opzetwerkbankje niet zo groot is, en dat houdt wel met 4 kunststof stelmoeren…
tevens heb je er dan geen steeksleutel meer voor nodig… gewoon de ring een slagje lossen, pootje verdraaien tot ie op de goede hoogte staat… ring vast… klaar…

dat zijn de “puntjes op de i”… 'k moet nog even een overzichtje maken van wat ik per bankje nodig heb… en dan ga ik eens wat spullen bestellen… de Eerstvolgende Rikketik ben ik wederom aanwezig, en dan is het wel de bedoeling dat ik én een “grote” en een opzet werkbankje bij me heb…

Dat is precies wat Gobert volgens mij bedoelt. Het losdraaien van moertjes en boutjes is een oplossing die het minst mooi is. Zou je die niet op een andere manier kunnen ontkoppelen en erin wegschuiven? Zeker als je zoiets dagelijks gaat gebruiken, denk ik dat je dat geschroef snel zat bent.

Dat zou een mooie oplossing zijn.

Ik begin voorzichtig geïnteresseerd te raken. Is er ondertussen al een richtprijs?

Als je zoiets dagelijks nodig hebt, dan laat je em wel op je buro staan.
maar … dan moet je jezelf ook af gaan vragen… kan ik dan niet beter een complete werkbank kopen?..

'k zit wel tussen 2 vuren in… er zijn mensen die’t beste willen, en er zijn mensen die’t vooral betaalbaar willen.

Voor die eerste groep is er de werkbank, voor die tweede groep is dit opzetbankje bedacht…

Bedenk je wel

image

Dit is het alternatief, Ja, de armsteunen kunnen eraf, maar de vraag is… “Waar laat je ze?”
Als je wat uit de bak onder het blad wilt pakken… moet je eerst je hele blad leeg halen… is dat handig?.. ik vind van niet…
dat kleine laadje aan de voorkant?.. heb je net niets aan… te kort, te diep, meer dan een grabbelbakje is het niet.

Toegegeven, in mijn ontwerp is geen bergruimte voorzien, maar daardoor kun je 't ding wel op zijn kant wegzetten, of eigenlijk… in elke gewenste stand.

Als dit je volgende stap in het werken aan horloges is, dan heb je doorgaans al wel een kistje, of een lade in je buro met je gereedschappen en onderdelen.

En precies daarom is het ontwerp van mijn horlogemakers werkbank modulair…
Hoe dan ook… de ruimte van een buro is toch hoe dan ook wat je minimaal nodig hebt.

2 likes