Dure en goedkope segment

Het horloge gebeuren boeit mij al lange tijd. De techniek, de modellen, hét perfecte horloge. Die laatste ben ik lang naar op zoek geweest. En als ik beet had, sliep ik er een nachtje over en bij ‘ja’ ging ik binnen enkele dagen naar de winkel terug voor aankoop. Die aankoop ging niet altijd door, op het laatste moment ging ik met een schijnbeweging gauw weg uit de winkel. Ik had dan iets aan het horloge gezien, dat ik eerder over het hoofd had gezien en dat mij bij nadere beschouwing niet beviel.

Zo gingen jaren heen en de wens kwam om 'een duur ’ horloge te kopen, want een duur horloge zal mij eindelijk de perfectie geven waar ik al zo lang naar zoek. Altijd trouwe dienst nooit problemen, het is allemaal dichtgetimmerd. Zo zat ik op een dag midden jaren negentig met de catalogus ‘Armbanduhren’ op schoot. Voor mij het eerste stuk literatuur dat bomvol horloges stond. Ik wilde een groot zwaar horloge van staal, stalen band. De Sinn 142 ss\mat was voor mij aantrekkelijk. Het is een chronograaf, waar ik niet van hield. Maar het horloge verleidde mij door de afmetingen en de vorm en het materiaal. Als ik die koop, ben ik boven Jan, dan hoef ik nooit meer een horloge te kopen. Dan zal ik rust vinden in dit stoere niet te kraken mechanische (Lemania) horloge.

Ik zocht contact met Sinn in Duitsland. De 142 is binnen een week mijn kant opgekomen, voor 2300,- gulden.

Ik ben hem gaan dragen. Ik deed mijn best om het chronograaf deel te waarderen. Want ik had mijzelf toch verloochent met de aanschaf ervan. Na een maand zag ik dat de chronograaf seconde stop 2 seconde voor 12 uur bleef hangen. Hebben we dat. Balen. Terug naar de fabriek. Anderhalve maand later kwam hij per post terug bij mij. In goed vertrouwen… Potverd… Nog steeds hetzelfde. Weer terug naar de fabriek.

Ik heb hem ingeruild voor een ander horloge. En die ook weer na korte tijd. Zo heb ik 5 van die dure dingen gehad. Een hoop geld kwijt en nog steeds niet ‘boven Jan’.

Zo besloot ik af te stappen van het dure spul. Het had mij niet het geluk gebracht.

Ik ben een tijd zonder aandacht voor horloges geweest. Best aan te raden. Maar het zit erin en het komt terug. Ik heb toen na goed nadenken, besloten om mij bezig te houden met goedkope horloges. Van 5 euro tot 100 euro. Daar kun je zonder risico ook nog eens aan knutselen. Voor 2300,- euro door de tijd heen goedkope horloges aanschaffen houdt me wel een tijdje van de straat. Als ik alles op 1 paard wed, kun je veel verliezen.

Ik ben zo’n 18 jaar verder, ik heb heel wat goedkope horloges gekocht en deels later verkocht. Een bescheiden verzameling ‘mooierds’ zijn blijvers. Ook de laagste kwaliteit zit daar tussen. Die dan soms maar 5 of 10 euro hebben gekost maar waar ik geen afstand van doe. Want ze doen het en ik vind ze mooi. Loopt er één niet, dan vervang ik de batterij als ik hem wil dragen. Ruim de helft is kwarts, de rest mechanisch.

In het goedkope segment komen fabrikanten ook wel met een afleiding van een duur horloge. Voor de duidelijkheid , alles legaal. De kwaliteiten van die afleidingen verschillen natuurlijk. Ik vind het erg leuk om te zien hoe ver men gaat in de details, ook dat verschilt. En hoe heeft men bijvoorbeeld een robuust horloge de robuustheid van het voorbeeld meegegeven. Voelt het bij oppakken als het voorbeeld. En zo heb ik voor 1 of 2 tientjes per stuk verschillende 'dure horloges '. Die ik met vertrouwen draag. Er is wel eens wat , maar dan is het jammer van die paar tientjes. En als ik een afleiding van de Sinn 142 tegenkom, zal ik hem niet laten liggen :wink:

Zo ben ik terug bij de ‘dure’ horloges waarmee ik dit artikel begon. Zonder pijn in mijn bankrekening. Van 1 euro heb ik zeg maar 100 keer meer genoegen dan in mijn dure tijd.

Ik wil niemand voor het hoofd stoten. Als je zweert bij het dure segment, geniet ervan!

52 likes

Zo beleeft iedereen de hobby anders. :slightly_smiling_face::+1:

Er zijn natuurlijk ook mensen die hier géén last van hebben als ze shoppen in het “dure segment”.

10 likes

Zo zeg, wat een lang verhaal, jij hebt je wel op een heel goedkope manier je hart kunnen luchten…had je dit op de bank gedaan bij de psycholoog had het je direct 150 euro gekost, nou heb je je geld bespaard aan therapie geld en kun je weer een horloge kopen. Laat je ons weten wat je volgende aanschaf gaat worden?

27 likes

Het leuke van de horloge hobby is dat die in elk prijssegment leuk kan zijn. Ik heb net een DWW Oostpoort gekocht voor minder dan de nieuwprijs. Maar zelfs voor die nieuwsprijs van 750 euro zijn ontwerp en afwerking volgens mij heel goed in orde.

Misschien wel beter dan mijn Anordian model 2, die momenteel meer dan het dubbele kost. Daar gaat het geld dan weer zitten in de wijzerplaat.

En mijn Sjoo Sandstrom had destijds een nieuwprijs van nog weer het dubbele.

Toch zijn deze horloges voor mij allemaal evenveel waard. En dat geldt ook voor mijn Casio F91w of mijn Swatch Pay.

13 likes

Of zes. :slightly_smiling_face:

3 likes

Mooi verhaal…:+1:

Welkom bij de club :+1:

Vandaag in de brievenbus… €25.
Leuk hè!

18 likes

Bedankt horloge liefhebbers voor de reacties en de welkomwoorden.
De Suzaco is helemaal in mijn straatje. Leuke klassieker!

4 likes

Tof verhaal en mooi omschreven!
Leuk dat het zo voor je werkt.
Had tijdens het lezen verwacht dat je verhaal weer de andere kant op zou gaan maar blijkbaar niet, top!

1 like

Zolang je er maar voldoening uit haalt.

Voor mij bleek goedkoop eerder duurkoop. Maar ja, dat zie ik nu als leergeld, heeft me dure fouten bespaard in het hogere segment.

1 like

Leuk verhaal. Goede uiteenzetting wat de hobby voor jou betekent (heeft). Iedereen beleeft de hobby op geheel eigen wijze. We maken allemaal onze eigen horloge reis, waarbij genieten voorop hoort te staan. Dat doe je dus goed :+1:t2:

1 like

Leuk relaas waaruit blijkt dat iedereen de hobby op eigen wijze beleeft.
Kan zelf evenveel genieten van een goedkope als van een dure.
Als ik ze zelf gekocht heb vind ik ze beide mooi namelijk.

2 likes

Ja, als ik deze om de pols heb verklaar ik me een beetje voor gek dat ik ook horloges van 1000+ koop.

Ieder het zijne. Leuk om te zien dat er mensen zijn die het kleine eren. Ik ben zelf meer van de gerenommeerde merken, maar kan zowel het goedkope als het duurdere segment erg waarderen.

Even een tldr side note

Persoonlijk heb ik het wel niet zo op schaamteloze design kopieën, die jij ‘afgeleide’ noemt. Goedkoop met eigen smoel is natuurlijk helemaal prima :+1:

Ik vind het wel jammer van je Sinn ervaring. Imo kan deze ervaring echter niet gegeneraliseerd worden. Mijn ervaring is namelijk het complete tegenovergestelde. Voor kwaliteit betaal je, echter nemen de kosten explosief toe naarmate je in het hogere segment komt. Hoe dichter bij perfectie, how duurder elk hoger stapje in kwaliteit wordt. Dat komt omdat hier juist de kosten in zitten. Vele kunnen met een cnc machine een kast produceren met erg strakke afwerking. Vooral als je een design steelt van degenen die de ontwikkeling wel betaald heeft. Wil je echter perfectie, dan komt daar heel wat meer bij kijken.

Tipje; ga eens naar de rikketik. Daar heb je bakken vol met allerlei vintage (vaak handopwinders maar ook 80s quartz) horloges van onbekende merken voor een paar tientjes.

4 likes

Goedkoop of middensegment of duur maakt mij ook niet uit. Alleen probeer ik in alle prijsklassen toch altijd iets redelijk origineels qua ontwerp te kopen.

5 likes

Helemaal mee eens :+1:. Zie mijn Tldr uitklap stuk :sweat_smile:

Tsjonge, ben ik TL-3 en heb nog nooit een uitklap stuk gezien :grin:

Afgeleide… weer eens wat anders dan een hommage :wink:

2 likes

Je kunt gelukkig in elk prijssegment plezier beleven aan de hobby, het hoeft lang niet altijd de hoofdprijs te kosten. Als je maar geniet van wat je doet, hebt of draagt!

3 likes

Ik wil ook niemand voor het hoofd stoten, maar dat is toch echt een lelijk horloge…dat zie je toch ook wel hoop ik…zeker als je in het “dure segment” bekend bent geweest.
(Ik had even geen zin in al dat sociaal wenselijk gedoe :wink: )

8 likes