Dure en goedkope segment

Helemaal mee eens. Een goedkoop horloge hoeft niet te betekenen dat de afwerking slechts is. Dat is hier zichtbaar wel het geval.

1 like

Haha. Mooi stukje tekst met herkenbare elementen.

Toevallig, van de week had ik met m’n vrouw een gesprek over dit onderwerp.

Ikzelf heb net zoveel schik met een horloge van €200 als van een veelvoud daarvan. Ligt er maar net aan waar je op valt.

Leuke hobby :grinning:

1 like

Het maakt niet uit of het horloge duurder is of goedkoper als jij er maar draagplezier van hebt. Zelf laat ik de allergoedkoopste wel liggen vanwege het milieu. De wegwerpmaatschappij enz…

Ik snap dat je niet op hoge kosten zit te wachten maar probeer er eens tussenin te gaan zitten met een Seiko zit je wel goed.

2 likes

Ja, ik niet.

Vanaf een 500 tot 750 euro vind ik de kwaliteit goed. Denk (preowned) Sinn, squale etc. Daaronder zijn horloges ok en kan ik ze mooi vinden maar vaak is de kwaliteit en afwerking err… niet zo best. Denk aan de oldschool skx met zn rommel bezel, hardlex en gaar uurwerk. Leuk, maar graag dragen doe ik m niet.

Ik heb wel een bepaalde basis nodig om een horloge te waarderen.

7 likes

Leuk verhaal en leuke tocht die je hebt afgelegd.
Dat dure en goedkope is voor iedereen anders he, ik wil toch altijd een stapje verder maar niet tot in het oneindige dat ik mezelf en men bankrekening er echt pijn voor moet doen.
Ik spaar ervoor en doe het dan met geld dat ik kan missen maar voor mezelf wil ik toch nog 2 duurdere horloge’s.
Dat een duur horloge je niet persee gelukkiger maakt daar ben ik het met je eens, je kan evenveel plezier beleven aan een goedkoper horloge en dat is niet persee altijd slechter gemaakt.
Sommige merken vragen heel veel vind ik en is dat het echt waard? Dat is relatief vind ik en puur persoonlijk :slightly_smiling_face:.
In ieder geval een zeer leuk verhaal :wink:.

De Sinn 142 voor 2.300 gulden……. Die doen nu gebruikt meer dan het dubbele in Euro’s.

1 like

Iedereen moet kopen en dragen wat hij wil, maar als ontwerpen integraal gejat zijn loop je wat mij betreft met een shitter rond. Je kunt in ieder prijssegment horloges vinden die geen blatante rip off zijn.

Dat gezegd hebbende:

Je hebt het dure segment nog nooit geprobeerd, je hebt op zijn hoogst een betaalbare middenmoter gehad.

Duur hoeft in mijn ogen niet per se beter te zijn. Ik vind een gouden Hentschel H1 in 37mm of een Breguet 5157 bijvoorbeeld minstens net zo mooi als een veel duurdere Patek 6119. Daar zit een prijsverschil van14.000 Euro tussen, want de Hentschel koop je al voor 13.500.

Maar het is een mooi voorbeeld van een trio horloges waarbij mijn voorkeur zeker niet naar de duurste uit zou gaan.

2 likes

IMG_0782

4 likes

Moet je wel de juiste pakken, anders is het niet eerlijk. Dus inderdaad de gouden Patek, niet de witgouden, tegen deze twee:

Als je de kermis-variant van de Hentschel en de kille variant van de Breguet pakt is het ook niet m’n keuze, uiteraard.

Ze zijn alledrie geen straf, natuurlijk.

Maar als ik zo naar de foto’s van @Tijdhandel kijk, en ik wil 'm niet voor het hoofd stoten, dan vrees ik toch dat ik voor horloges uit het dure segment kies.

4 likes

Afgeleide……helemaal niet zo verkeerd. Een “hommage” zou een eerbetoon moeten zijn en dat zijn “hommages” nu nét niet.

3 likes

Ik zie het anders: óf je bent een klant voor dure horloges (of in elk geval hoogwaardig afgewerkt met specifieke eisen aan bijv. het uurwerk), óf je bent dat niet.

Als een klant bij mij in de HiFi winkel komt met een X budget en al dan niet wat specifieke wensen, dan zet ik iets te luisteren neer waarvan ik denk dat dit bij diegene past. Van daaruit komen wij er snel genoeg achter of dit aan diegene zijn/haar eisen voldoet, en dus op lange termijn hiervan kan blijven genieten. Of dat de klant tóch een kandidaat blijkt te zijn die gebaat is bij een hoger prijssegment (lees: meer kwaliteit en verfijning) en mogelijk beter wat meer kan uitgeven aan een set.

Ik denk dat dit in horlogeland niet anders is, even los gezien van het feit dat sommigen met geld smijten puur omdat het kan en interessant lijkt…

Overigens kan ik persoonlijk een goed gebalanceerde set in de lagere prijsklasses net zo goed waarderen als een goede set van €100.000,-. Alle waar naar zijn geld, zolang het totaalplaatje maar klopt. Dat geld voor mij ook voor horloges.

6 likes

Interessante reis.
Misschien zou next step het verdiepen in diverse microbrands (incl opkomenden) kunnen zijn.

Ja, maar als jij iemand in de winkel krijgt die zegt “Ik heb ooit een high-end hi-fi set gehad, een Onkyo stereo setje met losse CD speler voor 800 gulden, en die stelde teleur, dus ik zoek nu alleen nog versterkers voor 25 ekkies van Ali” neem je ze toch ook niet bijster serieus?

Tuurlijk zijn er altijd gasten die in alle genres smijten met doekoe omdat dat kan, maar dat neem niet weg dat je het verschil tussen een JLC Reverso en een Kruitvat quartz moet kunnen zien, zeg maar.

4 likes

Dat noemen we op HF het goedkopere segment :smile:

3 likes

Vandaag deze weer, die had ik afgelopen zaterdag ook om toen ze zaterdag van Turkije wonnen, hopelijk brengt het vanavond ook geluk…

1 like

Is natuurlijk altijd relatief, wat voor de ene duur is, is voor de ander goedkoop.

Ik heb bij voorbeeld 2 fosil horloges welke ik nog steeds met veel plezier en trots draag. Heb zelfs een houten horloge van toen mijn vriendin nu vrouw gekregen, deze heb ik nog steeds wel eens om. Maar heb ook een tag heuer voor mij hoge prijs. En die draag ik ook met veel plezier. Het bedrag zit dus tussen de €80,- en €3300,- en alles draag ik met trots en plezier.

Ik laat mijn horloge liefde niet door een ander bepalen, voor sommige is een rolex de must have. Ik vind sommige mooi maar echt niet van die moet ik hebben.

2 likes

Leuk dat je ons zo eens meeneemt in jouw horlogegedachtenspinsels!
Het is al gezegd: iedereen beleeft de hobby op z’n eigen manier. Ik zelf heb nog nooit een horloge gekocht omdat het een bepaalde prijs had. Voor mij is het altijd een mix van o.a. looks, specs, kwaliteit/afwerking en merkhistorie, in relatie tot de prijs. Als dat voor mij klopt (en dat is dan natuurlijk weer heel erg persoonlijk en subjectief :sweat_smile:), dan is een horloge voor mij aantrekkelijk en koop ik het eventueel.

Nou ja, veel plezier nog met de horlogehobby en happy hunting!

3 likes

O jee…:see_no_evil:

Dat deed ik dan al niet toen de naam Onkyo viel…

Geloof me, ze zijn er. :wink:

die Kruidvat verkeerd spellen? Klopt!

3 likes