Dutch made op de dial

CvdK toch ook wel?

1 like

Deel van het probleem om die grens te bepalen ligt IMHO in het feit dat, m.u.v. van Grönefeld, niemand zijn eigen uurwerken vervaardigd. Heb eens met Christiaan van der Klaauw gesproken over mijn toenmalige Ariadne. Hij heeft mij, in zijn bekende open stijl, vertelt waar de onderdelen vandaan kwamen. Kast van Ickler etc. Letterlijk geen onderdeel uit Nederland. Hij bedacht het horloge, bestelde de onderdelen bij zeer gerenommeerde leveranciers & assembleerde het, inclusief het afregelen. Is het dan Nederlands? Gevoelsmatig denk ik van wel… Van der Gang maakt wèl zijn eigen kasten. Nederlandser dan van CvK? Mogelijk. Maar de modules voor de duurdere CvK"s worden natuurlijk wel in Nederland zelf gemaakt? Dus CvK als geheel mogelijk toch Nederlandser? Ik heb geen idee :cold_sweat: Behalve dan dat Prins het zéker niet is.

1 like

prachtige klok. Waarom heb ik die weggedaan?

1 like

Je hebt er wel iemand heel blij mee gemaakt :smile:

Groeten,

Tecco

3 likes

Ik laat mijn horloges ook in Nederland maken. Enkele onderdelen komen echter om verschillende redenen niet uit NL, zoals het saffierglas, de kroon met tube en het uurwerk. Verder is alles van eigen bodem. Dat kwalificeer ik als Dutch Made.

Zoals @marnixmoed al aangeeft is de grens niet bepaald noch duidelijk en zoals @Arie_Kabaalstra al aangeeft is momenteel een groep merken en leveranciers druk doende om een soort Nederlands horlogegilde op te tuigen die hier wat meer structuur en saamhorigheid in aanbrengt. Dit wordt de Dutch Watch Association en jullie zullen hier nog veel van horen.

4 likes

Prima initiatief! Ben benieuwd naar het draagvlak. IMHO moeten merken als Grönefeld, CvdK & van der Gang hier ook aan mee te doen. Aan een club van micro-brands die de standaarden vaststellen hebben we weinig. Kort door de bocht, maar just my 2 cents :wink:

2 likes

Fuseren en een internationaal gewilde super klok uitbrengen.
Zo simpel is het :wink:

Grt.

1 like

@Tecco je was me toen net voor geloof ik!! Maar zojuist kwam ie eindelijk!

Dutch made is wel leuk om in de collectie te hebben.

2 likes

Dutch made is aardig, maar waarom niet " Made in Holland"?
Dat lijkt mij internationaal begrijpelijker.
Ik zou overigens best een (betaalbaar) Nederlands mechanisch horloge willen hebben.

1 like

Zie: http://www.holland.com/global/tourism/article/netherlands-vs-holland.htm

De meeste Nederlandse horloges komen niet uit “Holland” :wink:

1 like

Nee, maar “Holland” is internationaal begrijpelijk, i.t.t. “Dutch” dat nogal eens voor verwarring zorgt.
Dat in natuurlijk vervelend voor de niet-Hollandse Nederlanders, dat begrijp ik best, maar helaas… :relaxed:

Moeten ze wel eens op uitnodigingen en mails reageren😉

Dutch is inderdaad verwarrend. Menig Amerikaan bijvoorbeeld denkt dat het van Deutsch komt en associeert het met Duitsland. Made in the Netherlands? Een paar extra letters printen zal niet zo duur zijn. En je krijgt dan nog altijd een stuk minder letters op je wijzerplaat dan de gemiddelde Rolex :wink:

2 likes

Dutch is internationaal gezien zeer bekend en dat gebruik ik dan ook gewoon. Made in NL kan ook, the Netherlands is wel vrij lang vind ik en Holland dekt de lading niet geheel;)

Beetje kort door de bocht;)

Ik neem het je ook niet kwalijk, hoor :slight_smile:
Maar Made in Holland lijkt me duidelijker, zij het niet echt correct.
Made in The Netherlands vind ik ook wel iets hebben: Het staat wel chic én het is zo correct als het maar kan.

1 like

No offense taken. Ik zet het echter niet op dials (voorlopig) denk ik. Te druk. Staat netjes met de laser gegraveerd in de casebacks.

1 like

Er staat toch ook geen “Made in Switzerland” op Swiss Made horloges. Niet zo vreemd dat men die gewoonte volgt…

Groeten,

Tecco

1 like

Nee, niet vreemd Timelapse, maar imho internationaal niet zo duidelijk omdat Dutch nogal eens voor verwarring zorgt.
Maar wel lekker kort…:slight_smile:

Als er een Nederlands iemand op het ereschavot staat (sport) komt diegene altijd uit voor “The Netherlands” en niet voor Holland…

1 like