Ik heb zojuist een horloge via Ebay ‘gewonnen’. Wat me opviel is dat degene die het hoogste bod na mij heeft gedaan iemand is zonder feedback score.
Dus ik heb even gekeken waarop deze bieder allemaal heeft geboden en wat blijkt, hij biedt alleen (100% !) op objecten van deze specifieke verkoper. Het lijkt er dus wel heel erg sterk op dat deze verkoper met een tweede account op zijn eigen objecten biedt.
Zou ik dit bij Ebay kunnen melden en hoe? Is er iemand hier die er ervaring mee heeft?

Gewoon een support ticket openen zoals hier gok ik.
Niet betalen en idd support.
Ik heb dit in het verleden ook aan de hand gehad. Helaas vond eBay mijn melding geen aanleiding stappen te ondernemen. Ik zou het zeker melden in de hoop dat ze tegenwoordig wel maatregelen nemen, al acht ik de kans klein.
Ik denk dat als je kunt beargumenteren dat daardoor de prijs is opgedreven je de koop ongedaan kunt laten maken. Mits je dat natuurlijk wilt.
1 like
Ik realiseer me nu dat ik zoiets ook een keer gehad heb, alleen was ik toen net overboden door iemand zonder feedback; in mijn geval had de verkoper te hoog gegokt. Het horloge kwam vervolgens een week later weer te koop en was ik voor veel minder de hoogste bieder. 
Ik weet ook niet of ik er iets aan zou doen. Ik zou me genaaid voelen, maar je kunt het misschien ook zien als een soort “verborgen” reserve. Niemand is verplicht iets te verkopen voor minder dan z’n eigen minimumprijs al denk ik dat deze methode wel tegen de regels van ebay is.
Succes in elk geval.
3 likes
Good work Sherlock!
Wat een nare praktijken zeg… Dit druist in ieder geval in tegen het idee van een openbare marktplaats.
2 likes
Waarom niet betalen? TS heeft een maximaal bod uitgebracht en het object hiervoor gewonnen. Gebruikelijk is dat je er dan ook voor betaald
.
Melding maken bij Ebay van het mogelijk oneerlijk bieden op eigen objecten kan je doen, maar ik verwacht niet dat ze er iets mee doen, tenzij te herleiden is dat de biedingen van een zelfde Ip-adres afkomstig zijn.
Dat klopt, maar het had aanzienlijk minder kunnen zijn (50% namelijk). Ga het geboden bedrag ook wel betalen. Maar het voelt niet zo lekker. Bovendien kun je zo als verkoper een hoog bod doen en zien wat het maximum van de bieder is en vervolgens je bod intrekken en opnieuw bieden net onder de max. van de bieder.
5 likes
Dat begrijp ik helemaal, ik zou er ook een rot gevoel bij hebben. Maar ik vermoed dat Ebay er niets mee zal doen, omdat je niet gedwongen bent je maximale bod in te geven.
1 like
Snipeprogramma gebruiken, dan kan de verkoper dat niet doen. 
Het lijkt er trouwens op dat de verkoper een snipeprogramma met mirrorsite gebruikt, hij biedt op elk object twee keer.
Met snipe gaat dat evengoed hoor.
Had laatst met snipe een max ingegeven en er ging een bod net boven.Dag later bericht dat hoogste bieder bod ingetrokken had. Heb de verkoper erover aangesproken.Natuurlijk was hij het niet geweest.
Maar ik vond de prijs ok en heb toch gekocht.
1 like
Je hebt gelijk, op die manier kan het inderdaad alsnog. 
Krijg zojuist nog een mailtje van de verkoper dat de verzendkosten €40 zijn voor de verzending vanuit Oostenrijk… Krijg steeds meer zin om er vanaf te zien…
2 likes
Laat hem dan verzenden vanuit Nederland. Dan hoeft ie niet eerst naar Oostenrijk om hem daar duur op de post te doen…
4 likes
Het klinkt als iemand die heel goed in het grijze gebied van eBay weet te werken. Je zou hem kunnen zeggen dat je dit meeneemt in je feedback, als je voor jezelf zeker genoeg bent van je zaak. Misschien valt er dan wat te regelen.
1 like
Ik zou het of kopen en het daarbij laten, of van de koop afzien en als de verkoper het niet wil annuleren, ebay op de hoogte stellen.
De verzendkosten kan je beter vragen voor je op een object biedt overigens.
40 euro kan best het correcte bedrag zijn met versnelde verzending of zoiets.
2 likes
Daar moet je erg mee uitkijken. Heb ik ook eens gedaan en toen kreeg ik een waarschuwing van ebay voor feedback extortion.
Stond er niet vooraf waar het klokje vandaan komt of wat de verzendkosten zouden zijn?
Dat zijn zaken die ik voor het bieden graag wil weten.
Nee, vraag ik eigenlijk nooit als het vanuit West-Europa komt. Ook nog nooit een verrassing mee gehad. Ik neem dit ook wel weer even mee als leerpuntje.