Dit horloge heb ik al een half jaar in het vizier. Eigenlijk al een paar jaar geen chronos meer op het oog, maar dit vind ik wel een mooi ding.
Zie er meerdere te koop op Chrono24, maar hier op HF eigenlijk nooit. Is er iemand die er 1 heeft (gehad) en wat zijn je ervaringen?
Ik heb deze ooit in mijn bezit mogen hebben maar dan wel met witte wijzerplaat. Erg mooi horloge en fantastisch afgewerkt ook. Horloge is ondergewaardeerd en mijn inziens onterecht…
Je moet hem alleen voor een goede prijs kopen anders gaat het je echt geld kosten. Succes met de keuze
En omdat de band geschroefd is en geen alternatief toelaat, moet je een originele kopen als de oude is versleten. Dat loopt behoorlijk in de papieren, kan ik je uit ervaring zeggen. Maar zeker een fraai horloge, dat wel.
Ik heb een Ebel 1911 wave met El Primero uurwerk.
Mocht je interesse hebben, dan mag die eventueel weg. Ik heb er de originele wave band èn kroko met vouwsluiting bij…
Geweldig mooi en goed horloge.
Zo jammer dat het merk EBEL na jaren lang aan de top te hebben gestaan, tot ongeveer 1995 werd het in een adem genoemd met Cartier, Omega, Breitling etc. nu helemaal is afgegleden tot een middelmatig weinig zeggende naam.
Zonde hoe dit merk in een jaar of 20 volledig ten gronde is gericht.
Zeer mooi horloge en goed afgewerkt.
Ebel is een prachtig merk met een rijke historie.
Maar de kast/band is gevoelig voor beschadigingen, Ebel maakt gebruik van een zachtere staal soort.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar het heeft iets organisch en toch strak, wat me juist bij dit model wel aanspreekt. Het is geen allemansvriend, wat zich ook zal vertalen in een lagere “resale value” …, tja het blijft een hobby! Die geld kost😉
Snap ik. En ik moet ook eerlijk zeggen dat mijn ‘aversie’ meer tegen die dunne slanke jaren negentig modellen geldt dan tegen deze, maar deze doet me er toch nog teveel aan denken. Maar jouw smaak is natuurlijk leidend.
En op kwalitatief vlak hebben ze het bij Ebel goed absoluut voor mekaar volgens mij.
Ebel is in vanaf de jaren 90 enkele keren van eigenaar veranderd en maakte geen eigen uurwerken meer. Mogelijk dat dat ook van invloed is geweest op het afhaken bij de grote namen.
Ik heb gelezen dat ze al weer een paar jaar eigen uurwerken maken. Of ze nog aan gaan haken vraag ik me af.
Ik heb ook een zwak voor de ouderwetse Ebel kastvorm. En de Ebels uit die serie hebben nog een mooi inhouse uurwerk. Vlak na de El Primero periode. Later heeft Ebel dat uurwerk en alle productiemiddelen verkocht aan Ulysse Nardin.
Vervolgens zijn ze met ingekochte uurwerken een paar tredes lager in de markt gaan zitten.
Het exemplaar dat jij laat zien is van zeer goede kwaliteit, maar inderdaad geen allemansvriend.
Ik heb zelf een andere versie (40mm) uit die periode met het Ebel 137 uurwerk.
Ik heb de Discovery met zilveren plaat een paar dagen gehad. Kwaliteitshorloge met een hele comfortabele stalen band. Het enige wat me tegenstond was de luidruchtige 7750.
Hou inderdaad rekening met een flinke afschrijving, maar nieuw voor rond de 1500,- heb je een mooi klokje.
ETA of Valjoux?? Het is een vrij standaard 7750. Valjoux is lang geleden overgenomen door ETA.
De basis is dus een ETA 7750.
Ebel maakt overigens alleen nog quartzhorloges als ik het goed heb begrepen. Met name modedingetjes, mer goud en bling. Zonde. Het merk is underrated.
De El Primero versie van de 1911 is een bijzonder dingetje. Ebel ging shoppen voor een chronograafwerk en vroeg aan Zenith of men de El Primero wilde leveren. Zenith had alle productiemiddelen echter weggegooid tijdens de quartzcrisis … dacht men!
Het bleek dat een paar werknemers de hele bende op de zolder hadden gezet.
De 1911 wave in goud was typisch jaren 80 en niet jaren 90 zoals gesuggereerd. Don Johnson droeg hem in Miami Vice.
Ik snap heel goed dat niet iedereen ervan gecharmeerd is, maar ik vind de typische Ebel-Wave-lijnen juist prachtig. Gaaf hoe ze zo’n jaren-80-icoon steeds hebben geüpdatet en toch herkenbaar hebben gehouden. Ik vind de getoonde Discovery heel mooi, maar helaas te groot voor mij. De oude El Primero zou ik wel graag nog een keer bezitten! Mijn huidige Ebel: