Ebel only

Gisteren is mijn Ebel 1911 chrono naar de horlogemaker gegaan voor een service. Als deze terugkomt is mijn complete hoofdbestuur up-to-date en klaar voor polstijd.

Eindelijk!

2 likes

Uit de oude doos!

5 likes

Heerlijk horloge.

7 likes

Enkel de varianten met cursief schrift “Automatic” hebben een El Primero. Dat zijn de horloges uit de 80’s.

Nadien heeft men zelf een uurwerk ontwikkeld o.b.v. een Lemania chronograaf. Dat uurwerk is inmiddels verkocht aan Ulysse Nardin meen ik me te herinneren.

Ebel gebruikt nu enkel quartz uurwerkjes (voor de chrono’s, @tompj wees terecht op de automaten in de time only 1911’s).

1 like

Beurtje van een El Primero kost veel tijd en geld.

Dat schrikt veel mensen af.

Ook ik heb trouwens de “Sonny Crocket” link in mijn hoofd!

1 like

Klopt.

Klopt niet.

Ze hebben heel veel automaten in de collectie.

9 likes

Ik moet preciezer zijn: zover ik weet zijn ze helemaal gestopt met automatische chronografen, waarna ze hun ontwerp verkocht hebben.

T.a.v. de gewone versies weet ik alleen dat ze ooit gebruik maakten van de Longines automaten (ultradun en €€, werd later de Lemania 8810) en later van GP uurwerkjes. Laatstelijk 2892’s.

1 like


Het zijn prachtige horloges en mijn vrouw is er heel blij mee.

5 likes

Zwaar onderschat merk… Doodzonde.

4 likes

En enkel de Lémania chronografen waren Certified Chronometers, de EP’s niet

1 like

En daarmee is er een rechtstreekse link tussen onder andere Ulysse Nardin, Breguet, Patek en Omega

(Heel) tijdje terug dit eens van een blog op het Internet geknipt.

If ever there was a watch brand deserving of rapprochement, it is Ebel. Founded in 1911 in La Chaux-De-Fonds, Switzerland, its canny owners successfully navigated the turbulent seas of the watch market for more than 80 years, until a change of ownership and a change in fashion knocked them off course. Ebel survived the Second World War as one of the suppliers of ATP watches to the British Army. The brand embraced quartz, becoming the supplier of high-end movements to Cartier, among others, and yet its prescient leadership also foresaw the return of mechanical watchmaking, working with Zenith to resurrect the El Primero for their 1982 Sport Classic Chrono line. This watch made Ebel a hit in the 1980s, gracing Sonny Crockett’s wrist in Miami Vice, the rolled-back suit cuffs ensuring plenty of screen time.

Ebel was not complacent. Once Rolex adopted the El Primero for their Daytona, it knew its movement supply was liable to get squeezed. For this reason, it looked to develop its own movement. The brand settled on Calibre 1340, the first automatic movement created by Lemania in 1970. This was another movement in need of resuscitation, as it had been supplanted by the 5100 series, which was cheaper to produce. After the redesign and improvement of a number of elements, this became Ebel Calibre 137.

In the background, other changes were afoot. Ebel was sold to Investcorp, a Bahrainian investment company and while it became stablemates with its movement supplier, Lemania, along with Breguet and Chaumet, a period of stagnation followed. In the wider world, fashions were changing and watches were becoming bigger and bulkier in design. The Investcorp management failed to respond to this and, in 1995, the Ebel 1911, Le Modulor (a reference to the modular nature of the chronograph construction) was launched.

The design was too sleek and too elegant to compete with the likes of Breitling, IWC and Panerai. Ebel’s fortunes faltered and it was sold in 1999 to LVMH. As it already owned Zenith and TAG Heuer, LVMH didn’t need another mechanical sports watch brand and so Ebel was pushed into a quartz ladies’ niche. Four years later, LVMH offloaded Ebel to the Movado group, who had no such qualms about macho watches. Movado took the Ebel 1911 case design, pumped it up to 44.5mm and relaunched it as the BTR (“back to roots”) collection.

Now that case sizes have moved back from the ludicrous to the reasonable, it is worth taking a look at the 1911, Le Modulor. Not housing the El Primero increases the affordability, while reducing servicing costs, and the overall look is the same. The movement is largely the same as the Calibre 582 used by Breguet in its Type XX, so you know you’re getting quality.

3 likes

Ik denk dat Ebel nu teveel in de hoek zit van “sieraden” waar je ook nog de tijd op kunt aflezen, maar het wordt zeker door liefhebbers niet als serieus horlogemerk gezien……denk ik?

Maar de 1911 vond ik vroeger echt schitterend, net wat dikker en stoerder dan de Sportwave, Classic of hoe ze die ook mogen noemen.

6 likes

Ebel gaat de 1911 opnieuw uitbrengen, verwacht oktober, november van dit jaar.
Kastvorm is anders maar de band is hetzelfde als op deze foto.
En er komt een nieuwe diver in de 1911 serie nog dit jaar, met dezelfde band.

4 likes

Ik paste een paar weken geleden een Wave met een 7750 erin, uit de uitlopende collectie. Mooi ding. :ok_hand:t2:

Mijn Ebel 1911 El Primero op de wave band.

17 likes

In automaat en kwarts, 42mm.

8 likes

Na het doorkijken van dit topic deze weer om de pols gedaan:

20 likes

Een logé!
Net volledig geserviced.

12 likes

Wow, ken je iemand met smaak?

1 like