Ebel only

Gisteren was ik bij @SwissToni voor een horloge (niet meteen iets uit de Ebel-categorie), maar toen kreeg ik ook even zijn “Ebel Le Modulor” om de pols. Eén woord: wow! Wat een prachtig horloge. Ik had me er nooit echt in verdiept, maar dit exemplaar greep me direct. :raised_hands:

Ik had al even op Chrono24 gekeken en kwam daar twee modellen tegen die zeker mijn interesse wekken. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden — valt jullie iets op, of hebben jullie er een mening over?

1. Ebel Le Modulor met oranje dial bij een handelaar in Italië. Ik ben zelf erg gecharmeerd van zo’n bijzondere dial kleur. Ik vind de prijs wel iets wat hoog?

https://www.chrono24.nl/ebel/ebel-le-modulor-1911-chronograph-orange-dial--scatola-ebel-anni-90-acciaio-40-mm--id38775666.htm?searchHash=e342cf62_mjkkbw&pos=41

2. Ebel Le Modulor bij een handelaar in Duitsland. Gunstigere prijs, maar deze uitvoering heeft geen zichtbodem.

https://www.chrono24.nl/ebel/le-modulor-chronograph-automatik-edelstahl-herrenuhr-ref-e9137241--id39379483.htm

5 likes

Wat leuk dat je het virus te pakken hebt. :slightly_smiling_face:

Zoals ik al zei, het lijkt op de foto’s net alsof de bezel van het oranje exemplaar niet zo’n heel scherpe rand (meer?) heeft. Op zich ook best logisch, want dat ding krast/butst vrij graag. Ik heb me weleens laten vertellen dat het witgoud is, maar dat heb ik eigenlijk nergens bevestigd gezien.

Ik ben natuurlijk bevooroordeeld en vind de wit/zilver versie mooier. Er is trouwens ook nog een oranje uitvoering met oranje rehaut:

Zichtbodem is inderdaad de moeite waard, vind ik.

8 likes

Qua prijs zou ik sowieso de silver dial doen. Maar ik moet zeggen dat ik tot nu toe iedere dial bijzonder vind op dit horloge. Ik heb zelf een fullset met zwarte dial overgenomen voor 2k. Er stond er een in Amsterdam te koop met een aparte dial voor 1000

2 likes

Er staat er ook 1 in Duitsland te koop op kleinanzeigen voor 1500

1 like

Prachtig die oudere Ebels, laat ik dat vooropstellen. Maar ik zou me wel zorgen maken over onderhoud, omdat onderdelen lastig te krijgen zijn.

3 likes

8 likes

Ja dat is zo… ik heb al een beetje begrepen dat je echt bent overgeleverd aan Ebel. En misschien is dat ook nog maar de vragen hoelang ze dat kunnen/willen doen bij oudere horloges.

3 likes

Klopt, maar daar is Ebel natuurlijk niet uniek in, al hebben andere merken wel een uitgebreider netwerk.

Het uurwerk (of althans, een doorontwikkeling daarvan) wordt nog gebruikt door Ulysse Nardin onder de naam UN-150, en naar het schijnt gaat je Ebel cal. 137 daar dan ook naartoe voor service. Ik neem aan dat dat voorlopig betekent dat service duur, maar mogelijk blijft.

Zelf hik ik er vooral een beetje tegenaan om het horloge een half jaar kwijt te zijn, maar op een gegeven moment ga ik er toch aan geloven.

Maar goed: uiteindelijk is een Le Modulor voor iets van 2000 euro plus een beurt van 1500 nog steeds niet erg duur voor wat je krijgt in vergelijking met andere merken.

2 likes

Ik dacht eigenlijk dat die van jou al terug was van service. Maar je moet het nog doen? :slight_smile: Half jaar is idd wel heel lang. Maar goed, ik geloof ook al niet helemaal meer in de standaard service-intervallen. Zo viel mij laatst op dat Seiko voor hun (duurdere) 6L uurwerk een interval adviseren van iedere 2 a 3 jaar. Dat vind ik toch wel vaak hoor.

1 like

Ja, hij moet nog, maar omdat hij prima loopt/werkt heb ik er niet zo’n haast mee. Het is ook geen heel aantrekkelijk vooruitzicht. :joy:

Ik kan ook moeilijk geloven dat dat nodig is.

Puur economisch bekeken is het denk ik sowieso slimmer om met service te wachten tot je een mankement constateert. Dan ben je waarschijnlijk 10 à 15 jaar verder, heb je dus al iets van 3 beurten geskipt, en dat geld in ETFs gestoken zodat je er inmiddels een paar nieuwe horloges van kunt kopen.

WATCH BRANDS DON’T WANT YOU TO KNOW THIS SIMPLE TRICK!!1! :stuck_out_tongue:

2 likes

Dan zou ik er zelf ook niet zo’n haast mee hebben moet ik eerlijk zeggen. Waarschijnlijk wel glad ijs, want er zijn natuurlijk ook mensen die beweren dat er daardoor onnodige slijtage plaatsvindt op onderdelen. Maar met een 1500 euro servicebeurt mag je verwachten dat er ook wel e.a. wordt vervangen. :grimacing:

KLIK HIER VOOR DE SIMPLE TRICK

Nu is wel een goed moment om in te stappen. :laughing:

1 like

:see_no_evil:

Tjee, da’s lang geleden. Well played. :face_holding_back_tears:

1 like

Plaatjes voor de sfeer.

20 likes

Deze mag er ook zijn.

16 likes

Vroeger hadden ze echt wel high-end spul.

3 likes

Grappig, mijn ervaring is compleet het tegenovergestelde…

1 like

Onderhoud is zeker nodig maar alles valt of staat met hoe vaak je een horloge draagt. Moderne synthetische olieen drogen veel minder uit.

En, bij eenvoudige en massa uurwerken (Selita, ETA en ook Seiko) kun je domweg beter het hele uurwerk (laten) vervangen. Het uurtarief van een capabele horlogemaker weegt niet op tegen de prijs van zo’n uurwerk.

2 likes

Want als je 'm vaker draagt slijten de onderdelen meer ?

1 like

Uiteraard. Volkomen logisch, toch?

1 like

Henk Buiter, hoofd ASS Ebel Nederland van begin jaren 90 tot 2006 had een Modulor caliber 137 ( zie foto ) en liet de chrono van zijn horloge altijd lopen omdat dit beter was voor het uurwerk.
Dit staat haaks om hetgeen jij stelt. ( En ter info, ik ben geen horlogemaker…dus zijn waarheid is mijn waarheid )

2 likes