Die berekening heb ik niet gemaakt. Afhankelijk of je een vouwsluiting of gesp hebt, denk ik. Vouwsluiting is 15.9k en gesp 13.7k guldens.
Als ik op sites kijk die inflatie corrigeren, zou een bedrag van 13.7k guldens in 1995 dezelfde koopkracht hebben als 12.6k nu. Zo zie je hoeveel de horlogemarkt is veranderd. Waar vind je nou een volgouden automatische chrono voor <15k nieuw?
Hier de prijs (suositushinta) van een bicolor ebel vergeleken met stalen horloges met hetzelfde (basis)uurwerk. De ebel was aanzienlijk kostbaarder. Die Zenith is nu 2x zo duur als een dergelijke Ebel en die Daytona toch snel 7x zo duur.
Uitdaging zal wel zijn om er nog een lederen band voor te scoren, dat zal een zoektocht worden.
Vroeger maakte Kaufmann in Duitsland ze nog maar dat doen ze niet meer.
Enorme bang for buck als je naar het chrono24 aanbod kijkt en weet dat deze 79g weegt. Een el primero caliber weegt geen 16g, dus volgens mij zeker meer dan 55g goudwaarde.
Ik heb ze altijd geweldig gevonden,
die gewelfde bodem, de vouwsluiting op de leren band, die de flap onder de andere helft de band verborg en de naadloze aansluiting van de band.
Had toen de centjes niet, maar de liefde is nooit minder geworden.
En dan heb ik het over de vroege jaren 80.
De meeste anderen stonden toen te kwijlen bij Edox-en en Rolex-en.