Ebel only

Dit inderdaad. Losse band gaat hem niet worden.

Moet je wel kijken of die op jouw kast past. Op de vroege serienummers past alleen de wave-band. De latere kasten hebben een uitsparing voor de end link van de 1911-band, zodat beide banden op de kast passen.
Foto van de uitsparing

2 likes

Thnx @rorymoer, die uitsparing mis ik idd dus is de Code 60 geen oplossing
Wordt het toch de jacht naar watch+bracelet wanneer potje weer vol(ler) is

1 like

Die jacht is hier ook nog steeds open… Maar ondertussen reeds twee 18k’s, en deze hebben op leder ook een bepaalde flair.

1 like

Er staan er wel wat te koop die er ook netjes uit zien:

https://www.chrono24.nl/ebel/el-primero-1911-chronograph--id45204627.htm?SETLANG=nl_NL&SETCURR=EUR

https://www.chrono24.nl/ebel/el-primero-1911-chronograph--id45504726.htm?SETLANG=nl_NL&SETCURR=EUR

https://www.chrono24.nl/ebel/el-primero-1911-chronograph--id44944049.htm?SETLANG=nl_NL&SETCURR=EUR

https://www.chrono24.nl/ebel/el-primero-1911-chronograph--id44713659.htm?SETLANG=nl_NL&SETCURR=EUR

Prijzen zijn wellicht stevig echter vragen is één, krijgen is twee :wink:

3 likes

3 van de 4 hebben de insteeksluiting en dat vind ik echt gaaf, zijn de oude banden van de eerste series.
Natuurlijk is een vouwsluiting makkelijker/ safer/ comfortabeler maar ik zou er altijd een kopen met de insteeksluiting. ( en dat gaat ook nog gebeuren )

2 likes

Die is inderdaad gaaf, hoewel ik om te zien de hidden clasp toch wel verfijnder vindt.

Beide tof op hun eigen manier :wink:

2 likes

Hm die in uk is verleidelijk, jammer van de importkosten.

1 like

Ik heb wel vraagtekens bij die service. Er staat bij dat er roest verwijderd is en dergelijke. Heeft kennelijk ooit water gezien dan? Tevens lijken de wijzers niet origineel want het is een vroeg exemplaar en die hadden volgens mij geen lume? @ronp klopt dat?

Lijkt me een wat latere versie, aangezien band een vouwsluiting heeft.

Hexagonale kroon en 3 cijferig serienummer…
Lijkt me eerder dat de band niet origineel is en van een jonger exemplaar komt

Ps. Zie nu dat de oude band er ook nog bijzit met steek sluiting.

Word er weer helemaal enthousiast van, ik ga maar eens actief op zoek naar een mooi exemplaar !

1 like

Heb je een punt, maar dan lijkt het een samengesteld exemplaar want band is van latere versie.
Maar eerlijk, hoe groot is de kans dat je een 100% origineel exemplaar gaat vinden waarbij alles 100% klopt ?

1 like

Yep, zie het nu ook…

Dat klopt idd.
Er staat overigens ook bij dat er een Zenith 40.0 uurwerk in zit wat ook duidt op een vroeger exemplaar (itt. een Ebel 134 uurwerk wat in basis natuurlijk ook Zenith is maar wel een andere signering heeft)

Dus samen met de oude band die er nog bij lijkt te zitten, kan dit best een origineel exemplaar zijn.

Alleen de wijzers lijken me dan vernieuwd ivm de lume

Afijn, mooie rabbithole dit :wink:

2 likes

Ebel 134 is de naam die Ebel gaf aan alle generaties El Primero. De vroegere zijn inderdaad vanuit Zenith nog aangeduid met 400 of 40.0 op het uurwerk en de latere met 3019phc

Niet alleen om te zien. Is ook wel gemakkelijker in gebruik. Vind de steeksluiting cool en zit ook wel stevig vast, maar niet echt makkelijk met één hand dicht te maken (en meer handen heb je niet over als je hem om je pols probeert te gespen :upside_down_face:).

Precies mijn idee met de vouwsluiting maar had geen idee dan deze nog slechter aansluit op de kast


Dus keuze maken, gemak of uiterlijk

6 likes

Mijn zwarte el primero zou van 1998 zijn. Weet iemand of er in deze horloges tritium of Super-Luminova zit?


15 likes

Geen idee maar wanneer je hem een tijdje onder fel licht zet kun je zien of de lume nog actief is. Tritium van 30 jaar is over het algemeen wel uitgewerkt dus zodra je geen/nauwelijks actieve lume meer hebt, zal het tritium zijn.

De juiste wave band sluit perfect aan, of het nou een steek- of vouwsluiting is.

1 like