Inderdaad dus beide banden zijn niet juist. De buckle band sluit wel op de kast maar ligt te laag. De non Primero vouwsluiting ligt te laag EN sluit niet aan. Keuze uit twee kwaden dus terwijl ik op termijn waarschijnlijk een ander exemplaar EP koop met de juiste wave band.
Google zegt dit blijkbaar
Based on the production timeline of the Ebel 1911 El Primero, a model from 1998 is likely to feature Super-LumiNova rather than Tritium.Transition Period: The late 1990s (roughly 1997-1998) marked the industry-wide transition from using Tritium (often marked “T-Swiss Made-T”) to Super-LumiNova (marked “Swiss Made”) for luminous material on dials and hands.1998 Models: By 1998, Ebel was utilizing modern luminous materials for better visibility on their 1911 Chronograph models.Important Caveat: Many early El Primero-equipped Ebel models (pre-1995) used black hands with no luminous material at all, or tritium, which may have been replaced during servicing. However, a late 90s example is generally expected to have Super-LumiNova.If the dial is marked “Swiss Made” without the “T” symbols, it indicates the use of Super-LumiNova.
Deze heeft duidelijk een T
Geen T, maar toch echt tritium ![]()
De meeste dials met geprinte romans hebben geen T, zo ook de eerste serie uit de vroege jaren 80. Dus dat lijkt niet zo veel te zeggen in dit geval…
Zou het verhaal niet met de opgelegde cijfers kloppen?
Op chrono zie ik dat die specifieke dials wel vaker een T aanduiding hebben. Bij de non applied index dials heb ik zover ik me herinner nog nooit een T gezien.
Dus zonder t dan wel super luminivo
Lijkt me niet aangezien deze vanaf begin jaren 80 geleverd werden. Conclusie; bij deze referentie is enkel aan- of afwezigheid van de T niet per definitie bepalend voor welke lume er gebruikt is.
Dus: licht erop en zien wat er gebeurt ![]()
Super zal na 30j ook wel minder werken ![]()
Ter illustratie: Dit exemplaar (zonder T) heeft duidelijk tritium plots en lumed hands, te herkennen aan de verkleuring door ouderdom.
Mijn Ebel Discovery is met T op de wijzerplaat geleverd. En na een reparatie (water in horloge na service) zonder T op de wijzerplaat terug gekomen.
Hopelijk smaakte de maaltijd; ik ben hier met de mosterd.
Mijn Le Modulor heeft nog tritium. Het lijkt me sterk dat de voorganger dan al met Luminova geleverd zou zijn. ![]()
De Modulor begin ik steeds meer te waarderen
erg fraai horloge
Qua kleurstelling toch wel 1 van de mooiste.
Heel mooi zo’n vroeg lumeloos exemplaar met de hexagonale kroon
en prachtig vastgelegd
Dank je wel ![]()
![]()
![]()








