Eberhard chronograaf

Goedenavond,
Kan iemand mij iets zeggen over deze Eberhard chronograaf?
Is hij geheel origineel of samengesteld?
Welk uurwerk zit erin?
Uit welke periode stamt deze?
Vast heel erg bedankt voor het delen van jullie kennis!

3 likes

Even naar de juiste rubriek “Vragen over…” verplaatst. :slight_smile:

2 likes

Dank je👍🏻

1 like

Over het uurwerk zelf ga ik niets zeggen, maar de wijzerplaat lijkt heel erg hard op het seriewerk dat op Catawiki per dozijn verkocht wordt met elk mogelijk vintage merk op.

De chrono minutenwijzer heeft ook een andere kleur dan de 4 andere.

1 like

Ik denk dat het onderstaande horloge is:

€4000 is veel geld.

https://www.chrono24.sg/eberhardco/chronograph-vintage-40-mm--id28219432.htm

Op zich geen reden tot twijfel?!

1 like

Lijkt mij allemaal wel legitiem overigens

1 like

Is idd dit horloge. Kan deze via een ander kanaal voor €2000 overnemen.
Vind hem erg mooi maar heb geen idee of dit ook nog teveel is.

1 like

Oeps!?

Da’s nog eens handel!

Wie is dat " ander kanaal " ?

Hebben ze daar nog meer koopjes?
Ook andere merken?

Gevoelsmatig zou ik jaren 30 a 40 zeggen vanwege staybrite. Hier iets meer info over dat materiaal.

https://www.vintagewatchstraps.com/stainlesssteel.php

Je zou via Eberhard zelf kunnen proberen of ze nog wat info hebben.

https://www.eberhard-co-watches.ch/en/eberhard-co-museum/

1 like

Dank je voor de nuttige informatie en de links!
Ik ga contact met ze opnemen.

1 like

Ze geven dus zomaar €2000 korting? Ik zou als ik jou was met een hele grote boog om deze deal heen lopen :sweat_smile:

3 likes

Ik zou me eigenlijk ook de vraag stellen of dit niet een andere “verkoper” is met dezelfde foto’s…

2 likes

Normaal gesproken zou ik hier idd ook argwanend tegenover staan, maar het is dezelfde verkoper en hij heeft op deze online veilingsite een paar honderd positieve feedbacks.
Via de veilingsite is er ook de geld terug garantie als je het gekochte niet ontvangt.

Oke.

Dus die verkoper heeft op de ene website het Eberhard horloge voor € 4000 in de aanbieding en op een andere website hetzelfde horloge voor € 2000 te koop?

Begrijp ik dat goed?

1 like

Op chrono had ik hem zelf niet zien staan.
Ik heb hem voor ÂŁ 1850 incl verzenden gekocht.
Bieden starte op ÂŁ 800
Kan hem nog binnen 30 dagen retour sturen.
Vandaar mijn vragen hier, aangezien ik er niet superveel verstand van heb.

Bedoel je met seriematig, een vervalsing?
Hoe zie je het verschil met een originele en een seriematige?
Onderbouwing is wel fijn anders kan ik er niks mee…

@LVA de minutenwijzer heeft een andere kleur zeg je…
Neem aan dat die als die een keer vervangen worden , deze een andere kleur kunnen hebben??

@LVA beetje niets zeggende suggesties voor iemand met trustlevel 3🤔

Heropgemaakt en met gestempeld opschrift aan de lopende band. Niet persé een vervalsing, het kan best de oorspronkelijke plaat zijn, maar eens herschilderd is die toch niet wat hier “origineel” beschouwd wordt. Maar ik ben het niet zeker hoor, anders was ik aan de slag bij Catawiki als expert.

Moeilijk. Ervaring en er veel gezien hebben. Voorbeeldje:

Dit waren allemaal “originele” chronos - 5+ verschillende merken - die tegelijk op een heul respectabel platform te koop werden aangeboden. Als je inzoomde kon je zelfs zien dat de kleine afwijkingen van de gebruikte stempel op allen aanwezig waren.

Vandaar dat ik heel voorzichtig ben met wijzerplaten die er “gekend” uitzien. Maar het is ook zo dat vintage chronos nu eenmaal vaak grote gelijkenissen hebben dus tenzij in gevallen zoals hierboven waar het simpel boerenbedrog is, is het heel moeilijk voor niet-experts. Er zullen hier voor elk merk wel een paar leden zitten die het met meer zekerheid kunnen zeggen.

TL;DR: het is een mijnenveld, gewoon voorzichtig zijn.

Als ze die vervangen door een van een ander horloge inderdaad. Niet de originele wijzer. Of het moest zijn dat Eberhard standaard uitleverde met niet-matching wijzers maar dan zou het toch de eerste zijn die ik zie, en ik heb er heel veel gezien. Of ik had toen prut in de ogen en nu plots niet, wie weet.

Trustlevel zegt niks over kwaliteit :grin: en mijn voorraad gefundeerde suggesties gebruik ik op op het werk, daar betalen ze me ervoor.

9 likes

Allereerst mijn excuses voor de opmerking over trustlevel!
Heel erg bedankt voor de nuttige informatie die ik nu van je heb gekregen!
Ik begrijp nu wat je bedoelde, met die wijzerplaten.
Het maakt het er iig niet makkelijker op nu ik dit zie/ lees…

2 likes