Je hebt vast een goedbetaalde baan dan😉
Zit er onderin nou een barst? Zou het een emaille plaat kunnen zijn, die blijven natuurlijk super mooi wit. (Maar kunnen barsten) een gewone gelakte plaat verouderd natuurlijk en dan zou ik dat witte verdacht vinden. Mijn jaren dertig chronograaf heeft een nette wijzerplaat maar is duidelijk verouderd.
Ja klopt het is een emaille plaat.
Met een haarscheurtje
Dan kan je idd wat leuks hebben, emaille wordt niet gestempeld toch? Hoogstens een merk, de rest wordt er in “gebakken” . Dus in het meest pessimistische geval is er een merk gestempeld op de wijzerplaat, deksel en het uurwerk. En als je mazzel hebt, dan heb je een Eberhard met emaille wijzerplaat.
Dat zou super zijn!
Hij loopt goed alleen de onderste knop werkt niet.
Zou trouwens ook porselein kunnen zijn.
Is het verschil emaille-porselein ergens aan te zien?
Het is emaille, porselein is voor dure thee kopjes e.d.
(Wordt ook door elkaar gebruikt zie ik net)
Emaille wijzerplaat heeft een metalen basis waarop het materiaal “gebakken” is. Daarom zitten er van die pootjes aan voor het vast maken op het uurwerk. Zou met alleen porselein niet kunnen.
Dank je voor de nuttige info!
Eberhard is een merk met prestige, maar persoonlijk vind ik 2000+ euro voor een horloge dat geen goud is - en niet volledig functioneel is - best veel geld.
Kan een duur geintje worden. Op de foto staat ie zo te zien in de “stop” stand?
Epische post dit. Ik heb deze platen ook wel eens uit mijn ooghoeken voorbij zien komen maar je post vat het wel heel fijn samen
De bovenste knop functioneert als een monopusher;
Start-stop-reset, dit functioneert.
De verkoper schreef dit over de werking;
the pushers have a locking system, you can unlock them only when you use them
Hebben ze een binnenwerk van een monopusher in een kast van een klassieke chrono gezet? Wat de neuk.
Dat mechanisme kan wel kloppen is een specifiek Eberhard iets, hier meer uitleg: The search for the perfect chronograph: Eberhard Pre-Extrafort
Maar de dail klopt niet, logo is mijns inziens niet correct. Het zou La Choux-de-Fonds moeten zijn (zie voorbeelden in de bovenstaande site)
Ik bedoelde dit type chronograaf. Hier nog een voorbeeld van zo’n dial:
Er zijn veel dials gemaakt in die periode en mischien kan het museum zoals bovenstaand voorgesteld uitkomst bieden of het origineel is.
Ik weet niet of dat überhaupt de moeite is verder te kijken tenzij iemand kan bevestigen dat Eberhard ooit effectief horloges heeft uitgeleverd met een monopusher in een kast met drie knoppen waarbij de onderste “dood” zit. Dat klinkt als een haastige case swap of “van twee slechte één goeie maken” en kan nooit origineel zijn.
Doen.
Lees even het laatste stukje van hun beschrijving. Zou toch kunnen blijkbaar. De 2e pusher dient als beveiliging slotje. Tegen per ongeluk in werking zetten vermoed ik. Anders zie ik het nut niet.
“But internally is where this watch truly shines. The movement, visible when the case back is unhinged, is a Calibre 16000. Essentially a modified Valjoux 65 column wheel chronograph unit, the Calibre 16000 is unique in that the chronograph function (start, stop, and reset) is entirely operated from the top pusher. What appears to be a second pusher is in fact a slider that locks the chronograph pusher when not in use.”